Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev av 21.04.2010 der komiteen ber om svar på spørsmål om når fedre kan ta ut foreldrepenger på selvstendig grunnlag, hvilke forhold som gjør at 6 500 fedre ikke kan ta ut foreldrepenger, hvilke argumenter jeg ser for og mot en likestilt foreldrepengeordning og hvilke utfordringer og problemstillinger jeg ser knyttet til at samtlige fedre skal få selvstendige rettigheter.

Far og mor tjener opp rett til foreldrepenger på de samme vilkårene; kravet er at de har vært i arbeid med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før permisjonsstart. Inntekten må på årsbasis svare til minimum ½ G. Foreldrene er mao. likestilte; begge har selvstendig opptjeningsrett.

Når far tar ut foreldrepenger får han alltid foreldrepenger på grunnlag av sin egen inntekt, og når mor tar ut foreldrepenger får hun alltid foreldrepenger på grunnlag av egen inntekt. Når både mor og far har opptjent rett til foreldrepenger, er en del av stønadsperioden forbeholdt far, fedrekvote. Far kan ta ut fedrekvoten uavhengig av hva mor gjør; foreldrene kan være hjemme samtidig under uttak av fedrekvoten, men de kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig. Dersom far skal ta ut en større del av permisjonen, er det i motsetning til under fedrekvoten, en forutsetning at mor gjenopptar arbeidet, dvs. at det stilles et aktivitetskrav til mor.

Når bare far har opptjent rett til foreldrepenger, er det ingen fedrekvote. Far kan ta ut foreldrepenger på eget opptjeningsgrunnlag, men det kreves da at mor er i aktivitet. Det vil si at far kan ta ut foreldrepenger bare hvis mor er i arbeid, under utdanning eller deltar på introduksjons- eller kvalifiseringsprogram. Far kan også ta ut foreldrepenger på selvstendig grunnlag hvis mor er for syk til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Det må med andre ord etter dagens regelverk foreligge et omsorgsbehov for at fars rett til foreldrepenger på selvstendig grunnlag skal utløses. Forutsatt at mor oppfyller aktivitetskravet, kan far ta ut inntil 37/47 uker på selvstendig grunnlag. Dersom mor er hjemme, har far ingen uttaksrett.

Om lag 6 500 fedre med egen opptjening er i den situasjonen at de ikke har mulighet til å ta ut foreldrepenger. Disse fedrene har ikke rett til fedrekvote fordi mor ikke har opptjent rett, og mor går heller ikke ut i arbeid eller utdanning etter fødselen, dvs. oppfyller ikke aktivitetskravet for fars uttak på selvstendig grunnlag. Felles for denne gruppa er at mors tilpasninger før og etter fødselen blokkerer for fars uttaksrett.

Det er altså når det gjelder retten til å ta ut opptjente foreldrepenger at foreldrene ikke er likestilte etter dagens regelverk. Mens mor kan ta ut foreldrepenger uavhengig av hva far gjør, kan far ta ut foreldrepenger (som ikke er fedrekvote) bare hvis mor er i arbeid, under utdanning eller er for syk til å ta seg av barnet. Bakgrunnen for dagens regelverk er at man ikke har ønsket at staten skal betale for at begge foreldre er hjemme samtidig, det såkalte dobbeltomsorgsprinsippet. Dette prinsippet ble sist tatt opp til drøfting i NOU 1995: 27 Pappa kom hjem der fedreutvalget kom til at det ikke var ønskelig med en ordning som i stor grad åpner for dobbeltomsorg. Dette er begrunnet med arbeidskraftspolitiske og økonomiske vurderinger og en vurdering av at likestillingseffekten av fars uttak er størst hvis far er alene hjemme med barnet.

I de senere årene har det blitt økende oppmerksomhet om sider ved regelverket for foreldrepenger som ikke likestiller mor og far, herunder aktivitetskravet som hindrer far i å ta ut opptjente rettigheter. I St.meld. nr. 8 (2008-2009) Om menn, mannsroller og likestilling varsler regjeringen utredning av en likestilt og forenklet foreldrepengeordning. Departementet har startet dette arbeidet.

Departementet samarbeider med Arbeids- og velferdsdirektoratet om utredning og kostnadsberegning av ulike løsninger der hensynet til forenkling av ordningen også tillegges stor vekt. Det er for tidlig å si når og i hvilken form utredningen vil bli lagt fram.