Merknader frå komiteen
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, frå Framstegspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, frå Høgre, leiaren Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, og frå Senterpartiet, Kjersti Toppe, vil vise til at eit breitt fleirtal i Stortinget i Innst. S. nr. 167 (2006–2007) – jf. St.prp. nr. 44 (2006–2007) – ga si tilslutning til regjeringa si avgjerd om å slå saman Helse Sør og Helse Øst. Den nye helseregionen fekk eit klart oppdrag om å få til ei betre samordning og betre utnytting av ressursane, og at gevinsten skulle koma helsevesenet i heile regionen og heile landet til gode.
Fleirtalet vil òg vise til St.prp. nr. 1 (2003–2004) når det gjeld endeleg vedtak om byggestart for Nye Ahus ved Akershus universitetssykehus. I planane for denne utbygginga var det med ein føresetnad om at pasientane frå bydelane Grorud, Stovner og Alna skulle få Ahus som sitt framtidige lokalsjukehus. Fleirtalet er kjent med at innbyggarane i bydelane Stovner og Grorud vart flytta over i 2004, og at pasientar frå Alna bydel vert flytta over i 2011. Innan den tid skal ei ny avdeling med pasienthotell takast i bruk.
Komiteen vil understreka at det skal gjennomførast ei evaluering av pasienttilbodet til innbyggarane i bydelane Grorud og Stovner før den varsla overføringa i 2011 vert realisert. Dette i samsvar med krav frå Oslo bystyre.
Komiteen registrerer at mange er opptekne av at innbyggarane i dei bydelane som er berørt av overføring av sjukehusfunksjonar frå Aker, må sikrast gode tilbod før pasientane vert overført frå sjukehuset. Komiteen legg til grunn at departementet ser til at Stortinget sine føresetnader for dei endringane som no skjer, vert oppfylt. Innbyggarane skal vera trygge på at det vert gitt eit godt og forsvarleg lokalsjukehustilbod både ved Akershus universitetssykehus og ved dei tre lokalsjukehusa i Oslo. Komiteen viser òg til at helse- og omsorgsministeren har tatt initiativ til eit samarbeid for at deler av noverande Aker sykehus kan utviklast til ein samarbeidsarena for livsstilsjukdomar, kronisk sjuke, rehabilitering og andre helsetilbod i samband med samhandlingsreforma. Ein føreset at alle partar ønskjer å gå inn i eit slikt samarbeid. Komiteen viser òg til vedtaket om å etablera rusakutt ved Aker sykehus og til moglegheitene for at Oslo kommune vil kunne lokalisera ny storbylegevakt hit.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, rår til at forslaget vert lagd ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det er uhensiktsmessig å legge ned Aker sykehus all den tid behovet for økt kapasitet i spesialisthelsetjenesten er til stede. Det vises i denne sammenheng til økte ventetider, ventelister og fortsatt utstrakt bruk av korridorpasienter ved norske sykehus, herunder i Helse Sør-Øst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti finner det nødvendig å påpeke at Akershus universitetssykehus (Ahus) ikke er ferdig utbygd, noe som betyr, slik disse medlemmer ser det, at en nedleggelse av Aker sykehus vil medføre en svekkelse av sykehustilbudet.
Disse medlemmer har videre registrert uttalelser fra politikere som tilhører regjeringspartiene, knyttet til at Aker sykehus ikke må anses å være et lokalsykehus, all den tid sykehuset ligger i sentrale strøk. Disse medlemmer er av den oppfatning at et lokalsykehus er et lokalsykehus uavhengig om dette ligger i Sogn og Fjordane eller på Østlandet. En nedleggelse av Aker sykehus vil derfor, slik disse medlemmer ser det, være et klart brudd på tidligere lovnader fra regjeringen om at ingen lokalsykehus skal legges ned.
Disse medlemmer viser videre til rapporten «Kartlegging av bygningsmasse og medisinsk utstyr» som er utarbeidet av Oslo universitetssykehus. Disse medlemmer stiller seg undrende til at denne rapporten ble gjort kjent om lag 14 dager etter at styrevedtak om nedleggelse av Aker sykehus ble fattet. Rapporten sier blant annet følgende:
«I henhold til Multiconsults rapport innebærer dette arealer med tilstandsgrad mellom 2 og 3, dvs. bygg som samlet karakteriseres som utilfredsstillende eller dårlige. Ved Ullevål er andelen 58 %, mens den ved Rikshospitalet og Aker er hhv. 1 % og 15 %.»
Disse medlemmer vil i denne sammenheng påpeke at Aker sykehus ser ut til å ha en svært lav andel av bygningsmassen i det som kalles «utilfredsstillende» tilstand. Videre ønsker disse medlemmer å påpeke at Aker sykehus er et veldrevet og effektivt sykehus.
Disse medlemmer har videre merket seg de innspill som er kommet fra Fagforbundet knyttet til nedleggelse av Aker sykehus. Disse medlemmer er enig i de bekymringer som er kommunisert, og mener dette er innspill som ikke bør overses av Stortinget.
Disse medlemmer mener utfordringene i Ahus, Oslo universitetssykehus og Helse Sør-Øst er av en slik karakter at det vil være uhensiktsmessig å legge ned Aker sykehus på nåværende tidspunkt. Både kapasitetsutfordringer, omstillingsprosesser og tidsperspektiv er av en slik art at disse medlemmer frykter at pasientene vil bli skadelidende dersom en nedleggelse gjennomføres.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for videre drift av Aker sykehus, slik at pasienttilbudet ikke svekkes, og den kapasitet som eksisterer, blir benyttet frem til nødvendig kapasitet er ferdig utbygd.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, vil vise til at det i St.prp. nr. 1 (2003–2004) ble foreslått et investeringstilskudd for å bygge nytt Akershus universitetssykehus, Ahus, til erstatning for det daværende sykehuset som var i en svært dårlig forfatning. Sykehuset ble dimensjonert for å dekke lokal- og sentralsykehusfunksjoner for 340 000 mennesker. Som dimensjoneringsgrunnlag ble sykehusforbruket for befolkningen i Romerike og de tre bydelene den gang, 9, 10 og 11, i Oslo lagt til grunn. Dette medlem viser til at endringene i opptaksområdet for Aker universitetssykehus som følge av utbyggingen av Akershus universitetssykehus, Ahus, innebar at Aker sykehus fikk tilført lokalsykehusansvar for Follo. Disse endringene gir ikke grunnlag for å hevde at Stortinget har gitt sin tilslutning til nedleggelse av Aker sykehus.
Dette medlem mener det er avgjørende at ikke behandlingstilbud legges ned før et nytt og bedre tilbud er etablert.