Vedlegg 2
De overordnede rammene for NRKs adgang til å ha kommersielle inntekter ble lagt i Stortingets behandling av St. meld. nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital fremtid.
Departementet foreslo i meldingen å tillate, med visse begrensninger, at NRK har reklame på egne nettsider. Stortingsflertallet sluttet seg til departementets forslag, jf Innst. S. nr. 24 (2007-2008).
NRKs vedtekter er revidert i samsvar med føringene som ble lagt i meldingen. Vedtektene åpner følgelig for at selskapet kan ha reklame på eget nettsted, jf vedtektenes § 16 c):
«NRK kan ha reklame på Internett, med unntak for nettsider som har barn som målgruppe. NRK skal tilstrebe et tydeligst mulig skille mellom allmennkringkastingstilbudet og kommersielle tjenester tilbudt på Internett. Nedlastingstjenester som tilbys innenfor allmennkringkastingstilbudet skal ikke inneholde reklameinnslag. Det bør utvises særlig varsomhet med å tilby innhold som utsetter publikum for kommersielt press. Dette gjelder særlig for programmer rettet mot barn og unge.»
Styret i NRK besluttet 24. mars 2010 å avvikle ordningen med reklame på NRKs nettsider. Vedtaket ble fattet i sammenheng med styrets behandling av selskapets kommersielle strategi. Gjennomføringen av vedtaket vil skje i løpet av inneværende år. Omleggingen medfører både tekniske og redaksjonelle endringer i produksjonen av NRKs nettsider. Disse forhold - samt allerede inngåtte avtaler - leder til at vedtaket først vil bli gjennomført med virkning fra høsten 2010.
Departementet tar NRKs styrevedtak til etterretning.