Vedlegg 1
Jeg viser til henvendelse fra familie- og kulturkomiteen av 3. februar 2010 med anmodning om en vurdering av representantforslag 45 S om NRK og reklamefinansiering.
Spørsmålet om NRKs adgang til kommersielle inntekter, herunder reklame på eget nettsted ble vurdert av Stortinget i forbindelse med behandlingen av St. meld. nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital fremtid. I meldingen konkluderer departementet med at NRK fortsatt bør kunne ha kommersielle inntekter, men at selskapet i hovedsak bør være finansiert via kringkastingsavgiften. Når det gjelder reklame på NRKs nettsted heter det:
”NRK bør fortsatt ha anledning til å ha reklame på nettsidene. Dette innebærer at de nettbaserte tjenestene vil være finansiert ved en blanding av lisens- og kommersielle inntekter. Nedlastingstjenester som tilbys innenfor NRKs allmennkringkastingsoppdrag skal ikke inneholde reklameinnslag.
Nettsider som har barn som målgruppe skal ikke inneholde reklame.”
Flertallet i Stortinget sluttet seg til departementets forslag, jf Innst. S. nr. 24 (2007-2008).
NRKs adgang til reklameinntekter er regulert i samsvar med føringene Stortinget ga i forbindelse med behandlingen av meldingen. NRKs adgang til reklame på eget nettsted er nedfelt i vedtektene § 16 c) som, med visse begrensninger, tillater reklame på nettsidene til NRK. NRK står imidlertid også fritt, dersom selskapet ønsker det, til ikke å selge reklame i tilknytning til sine nettsider.