Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om lov om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten mellom Norsk Sykepleierforbund og NHO Service vedrørende opprettelse av tariffavtale i virksomheter innenfor helse og omsorg, attføring og bedriftshelsetjeneste

Dette dokument

  • Innst. 170 L (2009–2010)
  • Kildedok: Prop. 74 L (2009-2010)
  • Dato: 02.03.2010
  • Utgiver: arbeids- og sosialkomiteen
  • Sidetall: 2
Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Innledning

Arbeidsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om at arbeidstvisten mellom Norsk Sykepleierforbund og NHO Service, vedrørende opprettelse av tariffavtale for Norsk Sykepleierforbunds medlemmer i virksomheter innenfor helse og omsorg, attføring og bedriftshelsetjeneste, skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det legges samtidig frem forslag om at det blir forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidskamp for å løse tvisten.

1.2 Partsforhandlinger og mekling

Tvisten oppsto i forbindelse med Norsk Sykepleierforbunds krav om opprettelse av tariffavtale for sine medlemmer ansatt i virksomheter innenfor helse og omsorg, attføring og bedriftshelsetjeneste som er medlemmer i NHO Service.

Etter brudd i forhandlingene om opprettelse av tariffavtale varslet Norsk Sykepleierforbund 6. januar 2010 plassoppsigelse for 48 av sine medlemmer, med iverksettelse 26. januar 2010 ved arbeidstidens begynnelse. Deretter varslet forbundet plassoppsigelse for ytterligere 50 medlemmer fra 28. januar 2010. Riksmeklingsmannen nedla forbud mot arbeidsstans 8. januar 2010 og innkalte partene til mekling. Det ble avholdt meklingsmøter 18. og 25. januar 2010. Norsk Sykepleierforbund krevde meklingen avsluttet 21. januar 2010. Meklingen ble avsluttet 25. januar 2010 kl. 20.15 uten resultat. Norsk Sykepleierforbund iverksatte 26. januar 2010 den varslede streiken.

1.3 Omfang og virkninger av konflikten

Streiken fra 26. januar 2010 omfattet 48 sykepleiere fra ulike sykehjem. Streiken ble utvidet med ytterligere 50 sykepleiere fra 28. januar 2010. Norsk Sykepleierforbund varslet at ytterligere 46 medlemmer ville bli tatt ut i streik fra 13. februar 2010.

Arbeidsdepartementet har blitt holdt løpende orientert av Helse- og omsorgsdepartementet om Statens helsetilsyns vurdering av de konsekvenser streiken har medført. Om ettermiddagen fredag 5. februar 2010 mottok departementet en rapport hvor Statens helsetilsyn konkluderte med at den pågående arbeidskonflikten innebar fare for liv og helse.

Det vises til proposisjonens punkt 3 hvor det blir redegjort for bakgrunnen for Helsetilsynets vurderinger.

Arbeidsministeren innkalte Norsk Sykepleierforbund og NHO Service til et møte fredag 5. februar 2010 på ettermiddagen. Partene bekreftet på møtet at det ikke forelå noen mulighet for å komme til enighet.

Statsråden meddelte at regjeringen så alvorlig på de konsekvenser for liv og helse konflikten medførte, og at regjeringen derfor hadde besluttet å fremme forslag om tvungen lønnsnemndbehandling av tvisten. Etter henstilling fra arbeidsministeren meddelte Norsk Sykepleierforbund at de ville avslutte streiken og gjenoppta arbeidet.

1.4 Konklusjon

Situasjonen vurderes slik, særlig på grunnlag av vurderingen fra Statens helsetilsyn, at hensynet til liv og helse taler for at arbeidstvisten mellom Norsk Sykepleierforbund og NHO Service blir løst uten videre arbeidskamp.

Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner som verner organisasjonsfriheten og streikeretten (konvensjon nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene har vært tolket av ILOs organer stilles det strenge krav for inngrep i streikeretten, men det åpnes likevel for inngrep dersom streiken setter liv, helse eller personlig sikkerhet for hele eller store deler av befolkningen i fare. Sosialpakten under Europarådet har i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse som verner streikeretten. Artikkel 6 må imidlertid ses i sammenheng med artikkel G, som åpner for at det ved lov kan foretas begrensninger i streikeretten som er nødvendige i et demokratisk samfunn til vern av andre menneskers frihet og rettigheter, eller til vern av offentlige interesser, den nasjonale sikkerhet og moral i samfunnet.

På denne bakgrunn er departementet av den oppfatning at et vedtak om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede arbeidskonflikten er innenfor rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert. Dersom det skulle påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner og Norges bruk av tvungen lønnsnemnd, er det uansett nødvendig å gripe inn i konflikten.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, har ingen merknader og slutter seg til forslaget.

3. Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten mellom Norsk Sykepleierforbund og NHO Service vedrørende opprettelse av tariffavtale i virksomheter innenfor helse og omsorg, attføring og bedriftshelsetjeneste

§ 1

Tvisten mellom Norsk Sykepleierforbund og NHO Service vedrørende opprettelse av tariffavtale i virksomheter innenfor helse og omsorg, attføring og bedriftshelsetjeneste skal avgjøres av Rikslønnsnemnda.

Reglene i lov 19. desember 1952 nr. 7 om lønnsnemnd i arbeidstvister får tilsvarende anvendelse.

§ 2

Det er forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans eller blokade for å løse tvisten.

§ 3

Loven trer i kraft straks.

Loven opphører å gjelde når Rikslønnsnemnda har avsagt kjennelse i tvisten.

Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 2. mars 2010

Robert Eriksson
leder og ordfører