Vedlegg
Det vises til næringskomiteens brev av 12. januar 2010 vedrørende representantforslaget om at regjeringen må sikre at selskapet VimpelCom Ltd. ikke etablerer seg på Bermuda. Det er fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, gjennom sin innflytelse i Telenors styrende organer, sikre at Vimpelcom ikke etablerer seg i skatteparadiset Bermuda."
Telenor ASA annonserte 5. oktober 2009 at det var inngått avtale mellom Telenor og de russiske medeierne Altimo (Alfa-gruppens telekomselskap), om å slå sammen mobilselskapene VimpelCom (Russland) og Kyivstar (Ukraina) til et nytt selskap, VimpelCom Ltd. Det har over flere år vært konflikter og rettssaker mellom Telenor og russiske Altimo knyttet til eierstyringen og videre utvikling av Kyivstar og Vimpelcom. Avtalen innebærer en mulighet for å løse konfliktene mellom Telenor og Alfa.
Det nye selskapet vil være registrert på Bermuda basert på amerikansk lovgivning, børsnotert på New York-børsen og ha hovedkontor i Nederland. Skattemessig vil det nye selskapet sokne til Nederland. Det vises i denne forbindelse til at Norge våren 2009 undertegnet en innsynsavtale med Bermuda, som styrker transparensen og med det svekker mulighetene for å skjule virksomhet der.
Registrering på Bermuda er knyttet til den samlede løsningen som partene har kommet fram til. Etableringen på Bermuda er videre, etter det selskapet har opplyst i samtaler med departementet, ikke gjort av skattemessige grunner, men for å sikre en mulighet for å få selskapet registrert i en nøytral og velutviklet jurisdiksjon. Registreringen på Bermuda åpner opp for dette ved at selskapet har kunnet registrere seg der, under New York jurisdiksjon samt med notering på New York-børsen. Det nye selskapet VimpelCom Ltd. vil med dette være underlagt de strenge informasjonsreglene som gjelder etter amerikansk lovgivning. Selskapet vil betale skatt på normal måte der virksomheten skjer, for eksempel i Russland og Ukraina. Skattespørsmål knyttet til utbytte mv. vil bli håndtert etter nederlandske regler.
Jeg vil videre understreke at den forretningsmessige forvaltningen av selskapet tilligger selskapets styre og ledelse etter aksjelovgivningen og at Stortinget, under flere regjeringer, har gitt sin tilslutning til at statens eierskap skal forvaltes i henhold til lovens rolledeling.
På denne bakgrunn ser jeg det ikke som aktuelt at staten overprøver beslutninger som selskapet har gjort innenfor de fullmakter som følger av aksjelovens bestemmelser.