Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 5

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 25.01.2010 vedrørende komiteens ønske om å få innspill fra blant annet lastebilnæringen i forkant av kontrollhøringen 8. februar.

Vi takker for muligheten til dette. Vi vil innledningsvis presisere at drift (særlig vinterdrift) og vedlikehold av vegnettet har vært den viktigste saken i NLF de siste årene, fordi vegstandarden er så viktig for fremkommeligheten (punktligheten), trafikksikkerheten og for arbeidsmiljøet til sjåførene. Vegen er for lastebilnæringen det kontorbygningen er for byråkratene i Statens vegvesen. NLF har flere ganger etter 2003 tillatt seg å stille spørsmål ved om vinterdrift av vegene i Norge egner seg for konkurranseutsetting.

NLF har i mange sammenhenger tatt opp problemstillinger knyttet til drift og (lettere) vedlikehold av vegnettet etter at regimet med funksjonskontrakter startet opp i 2003. Blant annet har NLF de siste fem årene gjennomført vinterdriftundersøkeler blant medlemmene. Disse gir et bilde av lastebileiernes syn på standarden på vintervegene. Resultatene er jevnlig formidlet til Vegdirektoratet, men resultatene er selvsagt ikke så konkrete og "vitenskapelige" at de kan brukes som styringsinformasjon. De gir likevel et bilde av hvordan profesjonelle yrkesutøvere ser på standarden på vintervegene. NLF har også ganske nylig gjennomført saltings-, sommerdrift- og brøyterundersøkelser. Se for øvrig vedleggene.

NLF oppfatter at Riksrevisjonens undersøkelse omfatter drift og i noen grad lettere vedlikehold av vegnettet. Vi anbefaler at Riksrevisjonen gjennomfører en tilsvarende undersøkelse når det gjelder ordinært vedlikehold. Det store vedlikeholdsetterslepet på riks- og fylkesvegene er bekymringsverdig. Overføringen av øvrige riksveger til fylkene gjør ikke bekymringene mindre. NLF krever at staten definerer minstestandarder for drift og vedlikehold av fylkesvegnettet.

NLF mener for øvrig at det må etableres et uavhengig, statlig vegtilsyn snarest mulig. Et vegtilsyn vil forhindre at vegeiere fører tilsyn med egen virksomhet, slik tilfellet i praksis er når det gjelder veginfrastrukturen.

For å gi Kontroll- og konstitusjonskomiteen et innblikk i NLFs undersøkelser, påpekninger, synspunkter og argumentasjon den senere tid, vedlegges følgende dokumenter:

  • 1. Bransjens synspunkter på hvordan funksjonskontraktene bør utvikles. Foredrag 2005.

  • 2. Innspill til revisjon av håndbok 111. Brev 2007.

  • 3. Resultater fra NLFs sommerdriftundersøkelse 2008. Artikkel Bladet Norsk Transport 2008.

  • 4. Forvaltningsreformen – Høring til lov om overføring. Brev 2009.

  • 5. Resultater fra NLFs vinterdriftundersøkelser 2007–2009. Brev 2009.

  • 6. Resultater fra NLFs brøyterundersøkelser 2007–2009. Brev 2009.

  • 7. NLFs synspunkter på vegtilsyn. Høringsuttalelse 2009.

  • 8. Innspill til videre arbeid med "Kompetanseutvikling drift og vedlikehold". Brev 2009.

Lykke til med høringen!