Bilaksjonen takker for at vi ble invitert til
å få komme med innspill til denne høringen. Vi mener at det er mange
som har ansvar for det store forfallet på veiene våre. Veikapitalen
er synkende for hvert år som går.
På slutten av 80-tallet, ble ca. 8% av statsbudsjettet
brukt til veiformål. Dette er nå nede i ca. 3%. Samtidig som bevilgningene
blir redusert, skjer det en stor trafikkvekst. I flere av de senere år,
har tungtransporten øket med opp til 9% og trafikk ellers med 3-4%.
Mange veier er bygd for lett transport, mens biler og last blir
stadig tyngre. Utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet Lars Aksnes
har tatt opp dette problemet i flere år. Veiene har ikke fundament
til å tåle endringen og vedlikeholdet øker som følge av dette.
Vegdirektoratet kom med innspill til Stamveiutredningen
som forteller om et investeringsbehov på 230 milliarder kroner og
etterslepet på vedlikehold er nær 40 milliarder kroner. Det virket
som om myndighetene ikke likte å få disse tallene på bordet !
Finansdep. kommer med langsiktige prognoser om
forventet økonomisk utvikling. Disse prognosene får også betydning
for samferdselsdep. og de som skal planlegge utbygging og vedlikehold.
Gjennom hele 90 tallet har planleggere blitt pålagt å bruke trafikkveksttall
som ligger langt under den reelle trafikkvekst. Veiplanleggere har
ropt varsku om dette, men samferdselsmister Navarsete har svart
på Skriftlig spørsmål i Stortinget at det er vanskelig å endre på
dette.
Alt blir feil i planleggingen så som dimensjonering,
kostnader og framtidig vedlikehold.
Hvis dette skjer ubevisst, er det ille. Gjøres
det bevisst, kan vi kalle det noe mye værre !
Stabsjefen i VV region sør, tar opp problemet
på linken under:
http://www.varden.no/nyheter/trafikken-sprenger-prognosene-1.210972
Et annet problem er at Stortinget bevilger midler etter
kontantprinsippet. Vi tok opp dette i 2005 og fikk til svar at <
Stortinget ser på enhver bevilgning som en utgift - selv om det
skulle gi inntekter i framtiden> ?
Nå kan det hende at en entrepenør må avbryte
i okt-nov, da det er slutt på midler. Så kan entrepenøren komme
tilbake og fortsette på nyåret, hvis det har blitt bevilget flere
midler. Dette er unødvendige avbrudd som selvfølgelig fordyrer utbyggingen.
Vi må derfor ta noe av vår store formue og opprette et veifond og
bruke avkastningen til veibygging og vedlikehold. Likedan tar Staten
inn over 60 milliarder i bilavgifter, så det kan umulig mangle penger
? Vi må sette av midler til hele prosjekter og ikke stykkevis og delt
slik som nå.
Over 80% av total transportmengde skjer på våre veier.
62 % av denne transporten skjer på våre stamveier. Kun 5% av våre
stamveier har god standard, mens hele 56% har dårlig standard. I fjor
høst ble 50 land rangert etter veistandard og Norge ble nr 48 i
denne undersøkelsen. Det var også utviklingsland med i denne rapporten.
Ca. 4-5% av total transportmengde skjer på jernbanen.
Volumet har endret seg lite gjennom årene. Nå varsler store transportører
som Nor Cargo og Schenker at de går over til biler pga. dårlig regularitet
og sparte kostnader. Jernbanen mellom Drammen og Oslo var stengt
i 16 dager i fjor sommer og 200 busser overtok transporten på dagens
dårlige E 18, uten at det voldte problemer.
Vi mener at Norge har en feilslått barveistrategi i
et vinterland. Normalt er det glatt ved 0-føre, men ved veisalting
flyttes dette ned til under 8`minus. Veisaltet fryser til sjøis
som er meget seig og snø som kommer oppå, binder seg ikke til isen.
Vi så dette i fjor vinter på Sørlandet, hvor E 18 var stengt i flere
dager. Vegvesenet skyldte på dårlig skodde utenlandske vogntog,
men redningsbiler og brøytebiler hadde også store problemer med
å ta seg fram. I tillegg forårsaker saltet rustskader på biler for
over 5 milliarder i året. Moderne biler tåler heller ikke dette
og da saltet ioniserer og lager krypestrøm, settes elektronikken
ut av spill og mange har opplevd bremsesvikt pga. dette. Videre
har saltet forurenset 18 av 56% av innsjøer som har fått saltholdig
bunnvann. Private vannkilder er forurenset og erstatninger har blitt
utbetalt. Saltet dreper nære vegetasjon og når saltet har kommet ned
i grunnvannet, har vi saget av den grenen vi sitter på.
Vintervedlikeholdet er heller ikke bra når saltslaps
ligger igjen i veibanen og i veikantene. Bilistene må da kjøre "bort"
dette. Vegdirektoratet og VV uttaler at veisalting er en vitenskap, noe
vi er helt enig i. Bør kun brukes når fks. regn fryser på bakken.
Selv da gjør sand-grus samme effekt. Nå pøses det ut over 200 000
tonn med veisalt. I tillegg bruker andre offentlige etater en del,
så vi snakker om kollosale mengder. Våt vei slites også 5-6 ganger
så fort som tørre veier. Saltet løser opp bitumen- bindemiddelet
i asfalten og vi ser det blir raskt hjulspor. Vi har tatt opp dette
med miljøvernminister Erik Solheim som forteller at VV har fått
4 år til å komme med en konklusjon, men at han følger nøye med?
Vi skal forfølge dette svaret. Miljø- og Forurensingsdirektoratet
har heller ikke nevnt veisalting på sine hjemmesider og dette synes
vi er merkelig og skal også følge opp!
Så da er Vegdirektøren overlatt ansvaret for
miljøet i forbindelse med veisalting?
Vi har hatt kontakt med både Direktorat og VV og
de innrømmer at de som utfører selve saltingen ikke har den nødvendige
kunnskap. Vi tror heller ikke at dette nytter da saltets effekt
og oppførsler lar seg påvirke av mange forskjellige ting. Kan derfor
også brukes til frysing av skiløyper?
La oss få tilbake normale forutsigbare vinterveier
i dette vinterlandet. Vi er lei av alle eksperimentene som ikke
fører noe sted, men bare ødelegger materiell og natur!
Bilaksjonen henviser til andre land rundt oss, som
ikke har vår store formue, men utenlandsgjeld i stedet. De har bygget
og bygger ut sine veinett i stort tempo. Hvordan i all verden klarer de
dette?
Svenskene gjør det også uten bompenger? Hva har
de oppdaget og ikke vi?
Gode veisystem er meget viktig for et land,
da vi lever i en global konkurransesituasjon.
Dette ordet er hele hemmeligheten som alle land rundt
oss har oppdaget. I Norge har et vikarierende flertall på Stortinget
i alle år kun sett på kontantstrømmen inn i Statkassa som inntekter. Vi
tror nok at oljeinntektene har vært medvirkende til dette. Vi har
nok og er fornøyde med det?
Med veier av høy standard i forhold til dagens standard
oppnår vi følgende:
På disse 3 områdene vil det bety en årlig avkastning
på 62% hvert år i hele veiens levetid.
Dette betyr igjen at en investering er tilbake
som kapital etter kort tid. Vi har detaljert utregning på dette
og den eneste kritikken vi har fått på regnestykket, er at vi har
tatt for lite i.
Det er denne oppdagelsen som våre naboer og andre
land bygger veier for.
ULYKKER (Kilde:
TØI) | | |
Antall ulykker
årlig med personskade | | 8 400 |
Kostnader per
ulykke | | 3 400 000 |
Totale kostnader
per år | | 28 560 000 000 |
Antatt
reduksjon ved bedre veier / nyere biler 20 %? | | 20 % |
Reduserte
kostnader ved bedre veier / biler | 5,7 mrd. | 5 712 000 000 |
NÆRING
(Kilde: SSB – 2003 tall) | | |
Norsk transportnæring
(6,4 % av norsk sysselsetting) | | 48 000 000 000 |
Økning
i snittfart fra 50 til 70 kmt ved bedre veier? | | |
40
% øket hastighet = 20 % reduserte kostnader? | | 20 % |
Besparelse
for transportnæringen | 9,6 mrd. | 9 600 000 000 |
PERSON
TRANSPORT (Kilde: SSB) | | |
Snitt reisetid
per dag og per nordmann 1t 23 min (2003) | | 1,23 |
Antall nordmenn
| | 4 640 000 |
Andel personbil
og buss (veitransport) | | 0,90 |
Antall dager | | 365 |
Total reisetid
med bil eller buss (90 % av transport) | | 1 874 815 200 |
Timepris
anslag? | | 250 |
Total
kostnad for reiser? | | 468 703
800 000 |
10
% reduserte kostnader? | | 10 % |
Besparelse for samfunn, bedrifter
og befolkning | 46,8 mrd. | 46 870 380 000 |
Sum besparelse årlig | 62,1 mrd. | 62 182 380 000 |
Det ble en lang kommentar, men det er også et stort
og alvorlig tema. Det er ikke lett å komme med nytenkning, men hvis
det kan føre til noe godt, så hvorfor ikke?
Fra våren 2005 har vi oppfordret til en Samferdselsdebatt
og når vi nå ser på forholdene og problemene på både jernbane og
vei, så er det synd det ikke har vært interesse for dette på Stortinget!