Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres
følgende endring:
§ 2-1a første ledd skal lyde:
De regionale helseforetakene skal sørge for at personer med fast
bopel eller oppholdssted innen helseregionen tilbys spesialisthelsetjeneste
i og utenfor institusjon, herunder
sykehustjenester,
medisinske laboratorietjenester og radiologiske tjenester,
akuttmedisinsk beredskap,
medisinsk nødmeldetjeneste, luftambulansetjeneste og ambulansetjeneste
med bil og eventuelt med båt,
tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk og annen tverrfaglig spesialisert behandling, herunder
institusjonsplasser som kan ta imot rusmiddelmisbrukere med hjemmel
i sosialtjenesteloven §§ 6-2 til 6-3,
transport til undersøkelse eller behandling i kommune- og
spesialisthelsetjenesten og
transport av behandlingspersonell.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.»
Det vises innledningsvis i dokumentet til at ved behandlingen
av Ot.prp. nr. 54 (2002–2003) ble lov om spesialisthelsetjeneste
m.m. endret slik at § 2-1 som omhandler de regionale helseforetakenes
sørge for-ansvar, også skal omfatte tverrfaglig spesialisert behandling
for rusmiddelmisbruk, herunder institusjonsplasser som kan ta imot
rusmiddelavhengige med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2 til
6-3. Gjennom dette ble tjenestene omdefinert fra å være sosialtjenester
til å være spesialisthelsetjenester.
Det vises videre til at å være definert som spesialisthelsetjeneste
er en forutsetning for å kunne få godkjenning som sykehus etter
spesialisthelsetjenesteloven § 4-1.
Forslagsstillerne mener at det også kan være andre pasientgrupper
enn rusmiddelavhengige som har behov for tverrfaglig spesialisert
behandling over tid i institusjon. Spesielt vil forslagsstillerne
vise til personer med spiseforstyrrelser.
Det framholdes at dersom denne type tilbud etableres i egne
institusjoner utenfor godkjente sykehus, kreves egen godkjenning
som sykehus etter spesialisthelsetjenesteloven for blant annet å
kunne omfattes av ordningen med fritt sykehusvalg. Siden disse institusjonene
ikke er et tilbud om behandling av rusmiddelmisbruk, er det den
klare somatiske tilnærmingen i de opprinnelige forarbeidene til
spesialisthelsetjenestelovens som legges til grunn for vurderingen
etter spesialisthelsetjenesteloven § 4-1.
Forslagsstillerne mener at dette hindrer at pasientgrupper som
har behov for en mer langvarig tverrfaglig spesialisert behandling,
får et mangfoldig tilbud, og gjør at deres pasientrettigheter når
det gjelder fritt sykehusvalg, begrenses. Som eksempel på det vises
det til Helse- og omsorgsdepartementets avslag av 21. oktober 2008
på søknad fra Capio Anoreksi Senter AS om godkjenning som sykehus.
Forslagsstillerne viser til behandlingen av Dokument nr. 8:91
(2008–2009) om å innlemme Capio Anoreksisenter i ordningen med fritt
sykehusvalg, jf. Innst. S. nr. 328 (2008–2009).
Forslagsstillerne mener at det er behov for å endre loven for
å sikre at gode tverrfaglige helseinstitusjoner som tilfredsstiller
faglige krav for å være en del av spesialisthelsetjenesten, også
kan godkjennes som sykehus, selv om de ikke har en klar somatisk tilnærming,
er et tilbud til rusmiddelavhengige eller er et distriktspsykiatrisk
senter. De mener dette vil være avgjørende for å utvikle et mangfold
av behandlingstilbud, sikre like pasientrettigheter og styrke pasientens
valgfrihet.
Det framholdes at departementet i egen forskrift blant annet
kan gi en mer utfyllende beskrivelse av hvilke behandlingstilbud
som vil omfattes av begrepet «annen tverrfaglig spesialisert behandling».