Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise til at formålet med opprettelsen av Nav var:

  • flere i arbeid – færre på stønad

  • enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov

  • en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.

Komiteen vil understreke at et samlet storting har sluttet seg til disse målsettingene ved flere anledninger.

Komiteen viser til at Arbeids- og velferdsetaten for 2008 har fått avsluttende revisjonsbrev fra Riksrevisjonen med merknader knyttet til regnskapet og til enkelte saksforhold i gjennomføringen av budsjettet. Komiteen har merket seg at formålet med Riksrevisjonens rapport har vært å gi en utvidet rapportering om resultatene fra revisjonen av Arbeids- og velferdsetatens regnskap og gjennomføring av budsjettet for 2008. Det pekes også på sammenhenger med revisjonsresultatene fra regnskapsårene 2006 og 2007 der dette er relevant. Komiteen har videre merket seg at resultatene ses i sammenheng med gjennomføringen av Nav-reformen.

Komiteen vil videre vise til at Riksrevisjonen har merket seg at 2008 har vært et krevende år for Arbeids- og velferdsetaten med store utfordringer når det gjelder oppfølging av brukere, utbetaling av rett ytelse til rett tid, internkontroll og regnskapskvalitet.

Komiteen avholdt åpen kontrollhøring om Tillegg 2 til Dokument 1 (2009-2010) fredag 15. januar 2010. Referat fra høringen følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at Arbeids- og velferdsetaten forvalter velferdsordninger med utgifter på om lag 300 mrd. kroner og har rundt 2,8 mill. brukere. Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen påpeker at:

"Den løpende driften i etaten består av komplekse arbeidsoppgaver i et stort omfang og volum som skal utføres parallelt med tre krevende reformprosesser over flere år."

Komiteen viser til at de tre reformprosessene som Riksrevisjonen viser til, er Nav-reformen, pensjonsreformen og helserefusjonsreformen.

Komiteen viser til Innst. S. nr. 190 (2008–2009), jf. St.prp. nr. 51 (2008–2009) Redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen og forslag om tilførsel av ressurser til Arbeids- og velferdsetaten.

Komiteen vil understreke at enkelte av de forhold som er påpekt av Riksrevisjonen for 2008, allerede ble tatt opp i St.prp. nr. 51 (2008–2009) og Innst. S. nr. 190 (2008–2009). En samlet arbeids- og sosialkomité sluttet seg til de foreslåtte tiltakene, som bl.a. innbefattet styrking av kompetanse hos Arbeids- og velferdsetatens ansatte, regelverksendringer og ‑forenklinger, bremsing av reformtempoet og en styrking av etatens ressursramme. I tillegg etableringen av et godt kontrollmiljø og bedre kontrollrutiner med sikte på å hindre feilutbetalinger og avdekke misbruk og eventuelle misligheter. Komiteen forutsetter at tiltakene er fulgt opp og at de videreutvikles.

Komiteen vil imidlertid vise til at Arbeids- og velferdsetaten har vært gjennom en krevende reformperiode parallelt med den daglige virksomheten fra 2006 og til januar 2010. Komiteen viser til at:

"Riksrevisjonen har merket seg at 2008 har vært et krevende år for Arbeids- og velferdsetaten. Etaten er fortsatt under etablering, og har i samarbeid med kommunene opprettet 147 nye NAV-kontor i 2008. Selv om etableringsarbeidet går etter planen, viser revisjonen at etaten foreløpig har store utfordringer i sentrale deler av oppgaveløsningen når det gjelder oppfølging av brukere, utbetaling av rett ytelse til rett tid, internkontroll og regnskapskvalitet."

Komiteen har merket seg at dette langt på vei bekreftes i departementets svar av 14. august 2009 til Riksrevisjonen.

Komiteen vil vise til at direktør Tor Saglie i sitt innspill til høringen 15. januar tok opp utfordringene ved å drive en slik omfattende omorganisering samtidig som tjenestetilbudet skulle opprettholdes:

"Vi har hele tiden ønsket at saksbehandling og betjening av brukerne skulle pågå uforstyrret av endringsarbeidet, men reformtakten, reformbredden og konjunkturutviklingen gjorde at vi i 2008 og begynnelsen av 2009 fikk alvorlige problemer i løpende drift."

Og videre:

"Dette gikk dessverre ut over brukerne, og det slet på våre ansatte."

Komiteen viser også til at tidligere statsråd Bjarne Håkon Hanssen under høringen sa at:

"Jeg tror egentlig ingen fullt ut kunne forstå hvor krevende det var."

Komiteen har merket seg at Regjeringen i St.prp. nr. 51 sier at:

"Departementet har stilt krav om at Arbeids- og velferdsforvaltningen opprettholder en forsvarlig kvalitet både knyttet til ytelsesforvaltningen og knyttet til oppfølging av brukeren gjennom reformperioden. Gjennomføringen av reformen har i all hovedsak gått etter plan, men valg av organisering, store omstillinger for de mange ansatte og nye oppgaver har hatt innvirkning på etatens driftssituasjon. Særlig gjennom 2008 og inn i 2009 har det vist seg at gjennomføringen av NAV-reformen har ført til at Arbeids- og velferdsetaten har fått for dårlig måloppnåelse på sentrale områder."

Komiteen vil samtidig vise til at Riksrevisjonen uttaler at etaten mangler styringsparametrer for sentrale deler av sin virksomhet. Blant annet mangler direktoratet styringsdata i forhold til målet om rett ytelse og angir heller ikke styringsparametrer eller konkrete resultatkrav til fylkene for denne målsettingen. Komiteen finner dette uheldig og forutsetter at etaten får en forsvarlig virksomhetsstyring som bidrar til en positiv utvikling innenfor saksbehandlingstid, restanser, service overfor brukere og internkontroll.

Komiteen viser til at etableringen av forvaltningsenheter har medført konsekvenser for kompetansefordelingen i etaten i 2008, og Riksrevisjonen ser alvorlig på konsekvensen av dette. Komiteen mener dette har gitt ulemper for brukerne og har ført til unødig lang saksbehandlingstid i ytelsesforvaltningen ved at saker sendes fra lokalkontorene til de såkalte forvaltningsenhetene for saksbehandling. Komiteen vil vise til at forholdet og arbeidsdelingen mellom Nav-kontorene og forvaltningsenhetene var et gjennomgående tema under høringen 15. januar 2010, og forutsetter at departementet vurderer endringer av grensesnittet.

Komiteen vil vise til Innst. S. nr. 198 (2004–2005), jf. St.prp. nr. 46 (2004–2005), der en samlet sosialkomité var opptatt av å sikre at brukerne fikk ett sted å henvende seg og slippe den rundgangen mellom kontorene som mange tidligere opplevde, og sa videre at:

"I tillegg til god tilgjengelighet vil komiteen legge stor vekt på at førstelinjen må inneha et kompetansenivå og et beslutningsansvar som gjør disse kontorene til et sted der folk reelt opplever å få den veiledning og bistand de har behov for, i størst mulig grad uten å måtte henvises til andre kontorer, instanser og ”dører”. Den felles førstelinjen må oppfylle klare krav om rask avklaring, fjerning av gråsoner og kasteballtendenser og rask igangsetting av tiltak."

Komiteen vil videre vise til Innst. S. nr. 148 (2006–2007), jf. St.meld. nr. 9 (2006–2007) der en samlet arbeids- og sosialkomité sier:

"Komiteen viser til den brede politiske enigheten om hva som er formålet med NAV-reformen, en førstelinje som er god på individuell veiledning og oppfølging. Komiteen understreker at det å samle visse forvaltningsoppgaver i spesialenheter, skal bygge opp under målene med NAV-reformen, ved å frigjøre administrative ressurser til oppfølging av brukerne i førstelinjen. Gjennom en god samhandling mellom spesialenhet og NAV-kontor, skal NAV-kontoret fremstå med nødvendig nøkkelkompetanse for å realisere intensjonen i reformen."

Komiteen mener det er helt avgjørende for tilstrekkelig tiltro til Arbeids- og velferdsforvaltningen at arbeidsdelingen og samhandlingen mellom Nav-kontorene og forvaltningsenhetene blir gjennomgått, med tanke på kompetanse og myndighet i Nav-kontorene som støtter opp under målene med reformen. Komiteen vil understreke at det har vært en forutsetning for reformen at lokalkontorene skulle gi én dør inn til alle tjenester og at saksbehandlingstiden skulle reduseres. Komiteen er derfor fornøyd med at statsråd Hanne Bjurstrøm under høringen gjorde det klart at hun vil ta initiativ til en grundig analyse av dagens grensesnitt og arbeidsdeling mellom Nav-kontorene og forvaltningsenhetene for å se om den er optimal i forhold til reformens intensjon. Analysen skal gjennomføres ved hjelp av eksterne krefter og foreligge innen seks måneder. Komiteen forventer at statsråden orienterer Stortinget på egnet måte om resultatene av undersøkelsen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at en slik analyse burde vært gjort på et tidligere tidspunkt, gitt den kritikk Riksrevisjonen har reist.

Et av formålene med omorganiseringen har vært å bedre tilbudet til brukerne. Komiteen registrerer derfor at representanten fra Funksjonshemmede Fellesorganisasjon generalsekretær Liv Arum, i komiteens høring understreket at "FFO har vært og er positiv til Nav-reformen". Arum viste til at det er nødvendig med både organisatoriske og innholdsmessige endringer for å gi en helhetlig oppfølging og et bedre tilbud og pekte på lang ventetid, saksbehandlingsfeil og lite tilfredsstillende oppfølging av enkeltbrukere som områder å ta fatt i.

Komiteen vil understreke betydningen av nær kontakt mellom myndighetene og brukerorganisasjonene for å sikre løsninger som tilfredsstiller brukernes behov.

Gode IKT-løsninger er avgjørende for at offentlige etater skal kunne utføre sine oppgaver. Komiteen viser til at Arbeids- og velferdsetaten har flere eldre saksbehandlingssystemer som vanskelig lar seg tilpasse store endringer. Komiteen har særlig merket seg Riksrevisjonens kritikk av saksbehandlingssystemet Infotrygd som ikke tilfredsstiller kravene i økonomireglementet til sikkerhet, innhold i obligatoriske regnskapsspesifikasjoner og krav til sporbarhet av transaksjoner.

Komiteen viser til at det utdaterte IKT-systemet som benyttes av Nav fører til ineffektivitet og utfordringer med hensyn til kontroll. Et område komiteen har merket seg særskilt, er nødvendigheten av å føre manuell kontroll med kvitteringslister. Komiteen merker seg at samtlige arbeidstakerorganisasjoner som var inne til åpen kontrollhøring, mener det er et ønske at disse kontrollene gjennomføres, men at det blir en salderingspost når det gjelder å gi brukerne ytelser. Komiteen mener i likhet med Riksrevisjonen at denne manglende kontrollen fører til feilutbetalinger og reduserer Navs mulighet til å gi rett ytelse til brukerne. Komiteen mener at det er kritikkverdig at dette arbeidet ikke er prioritert høyere.

Komiteen vil understreke at gjennomføringen av Nav-reformen forutsetter at det foreligger IKT-løsninger som er tilpasset etatens behov. Komiteen registrerer at det arbeides med en ny IKT-strategi og legger til grunn at Riksrevisjonen følger utviklingen på IKT-området nøye og redegjør for status i Dokument 1 for regnskapsåret 2009.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen ikke kan bekrefte at Arbeids- og velferdsetatens regnskap for 2008 ikke inneholder vesentlige feil og mangler, fordi funnene i revisjonen skaper betydelig usikkerhet om den økonomiske informasjonen er fullstendig, nøyaktig og pålitelig. Svakheter i internkontrollen i saksbehandlingen på stønadsområdet påvirker regnskapstransaksjonene og skaper usikkerhet om kvaliteten i regnskapet. Revisjonen viser at etterlevelsen av internkontrollen knyttet til regnskapsrutinene også er mangelfull.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen påpeker at etatens regnskap utgjør en tredjedel av statsbudsjettet. Riksrevisjonen ser alvorlig på at internkontrollen knyttet til gamle og nye systemer har betydelige svakheter og at etatens regnskap derfor ikke kan bekreftes. Komiteen mener dette er svært alvorlig og kritikkverdig og forventer at det gjennomføres tiltak for å sikre en forsvarlig virksomhetsstyring og en internkontroll med tilfredsstillende kvalitet.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen understreker at mål- og resultatstyring er de viktigste virkemidlene for å sikre god etatsstyring i forvaltningen. Komiteen mener at ledelsen i departementet og ledelsen i Nav absolutt kunne vært tydeligere i målstyringen av Nav. Dette syn støttes av samtlige arbeidstakerorganisasjoner som var inne til åpen kontrollhøring i saken. Komiteen merker seg at en viktig forutsetning for en vellykket Nav-reform og for å sikre full kontroll med bruken av fellesskapets midler, er tydelig mål- og resultatstyring.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er gjort klart at målstyringen fra departement og Nav-ledelse har vært for svak.

Flertallet merker seg også at tidligere statsråd Dag Terje Andersen gjorde det klart i kontrollhøringen at han raskt etter å ha tatt over som statsråd etter Bjarne Håkon Hanssen i juni 2008, innså at rutinene for internkontroll i Nav var for svake. Han gjorde det videre klart at det var behov for å iverksette en rekke tiltak for å rette opp i disse svakhetene vinteren 2008/09. Flertallet mener dette kan tyde på at departementet ikke var tilstrekkelig opptatt av å sikre nødvendig internkontroll tidlig i 2008, til tross for at dette var forhold Riksrevisjonen hadde pekt på over flere år. Flertallet mener det er kritikkverdig.

Komiteen mener Riksrevisjonens rapport indikerer at Arbeids- og inkluderingsdepartementet gjennom flere år ikke har hatt tilstrekkelig fokus på internkontroll, med det resultat at feil og mangler innebærer at regnskapet for Nav ikke kan bekreftes for 2008.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkepart og Venstre viser til at Nav-direktør Tor Saglie iverksatte nye internkontrollrutiner i Nav høsten 2009. Flertallet merker seg at Saglie i kontrollhøringen som svar på utfordringen om det var umulig å iverksette tiltakene tidligere, sa at:

"Det var ikke umulig å iverksette de tiltakene tidligere. Det som var situasjonen, var at vi hadde gode – tilsynelatende – internkontrollrutiner."

Flertallet stiller seg uforstående til at Nav-direktøren kan ha inntrykk av at internkontrollrutinene var gode når Riksrevisjonen siden igangsettingen av Nav-reformen har pekt på at internkontrollrutinene var for dårlige. Flertallet viser også til at Nav-ledelsen hadde kjennskap til omfattende feilrapportering om utviklingen av internkontroll i Nav. Flertallet mener dette viser at ledelsen i Nav ikke har vært tilstrekkelig aktsom på dette området, hvilket har medvirket til at regnskapene til Nav ikke kan bekreftes av Riksrevisjonen.

Flertallet viser til at det er en sannsynlig sammenheng mellom det høye sykefraværet i Nav og manglende kompetanseheving. Flertallet merker seg at dette synet støttes av samtlige arbeidstakerorganisasjoner som var inne til kontrollhøring. Flertallet mener det er kritikkverdig at departementet og ledelsen i Nav ikke har evnet å iverksette nødvendige tiltak for kompetanseheving under gjennomføringen av Nav-reformen.

Flertallet viser til at Nav fortsatt har store utfordringer og at det til tross for bedring på enkelte områder etter fremleggelsen av Riksrevisjonens rapport, fremstår som utfordrende for Nav å løse de oppgavene man er satt til å løse. Sett i lys av det store sykefraværet Nav lider under for tiden, vil det være vanskelig å gjennomføre iverksettingen av innholdsreformen etter planen. Flertallet forutsetter at departementet holder Stortinget underrettet om utviklingen i Nav og at departementet sikrer den videre gjennomføringen av reformen på en tilfredsstillende måte, hvor tilstrekkelig internkontroll kombineres med nødvendig levering av tjenester og ytelser til brukerne.

Komiteen vil vise til at Nav har vide fullmakter til å behandle personopplysninger. Komiteen er bekymret over at man flere ganger i media har kunnet lese om sensitive personopplysninger som er kommet på avveie i Nav-systemet. Komiteen frykter at Nav har et manglende fokus på personvern og forventer at Nav iverksetter systemer for bedre å ivareta personvernet til den enkelte bruker.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at mye av kritikken mot Nav gjelder manglende brukervennlighet. Flertallet vil understreke at noe av formålet med Nav-reformen var enklere og bedre hjelp tilpasset brukernes behov. Flertallet er bekymret over denne delen av Nav-reformen. Flertallet mener det er viktig at mennesker som trenger hjelp, møtes med respekt, og at de følges opp individuelt. Flertallet støtter Riksrevisjonens bekymring over manglende oppfølging av sykemeldte og kvalifiseringsprogrammet og frykter at dette er et symptom på at etaten ikke har tilstrekkelig fokus på den enkelte bruker. Flertallet viser til at flere som har vært i kontakt med Nav, føler seg dårlig behandlet, ikke som et enkeltmenneske som blir sett og hørt. Flertallet mener Nav må fokusere mer på borgerrettigheter og forventer at bedre internkontrollrutiner vil føre til at Nav blir en mer brukervennlig etat.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at en av de mest stabile faktorene i Nav under hele reformperioden har vært Navs direktør. Disse medlemmer mener det er statsrådens oppgave å vurdere om Nav har den til enhver tid best mulige ledelse i en krevende situasjon. Disse medlemmer har merket seg at statsråd Hanne Bjurstrøm ikke vil foreta noen vurdering av om ledelsen i Nav er den rette til å løse de fremtidige utfordringene. Disse medlemmer viser til at de ikke er kjent med andre tilfeller hvor administrerende direktør i en statlig etat, statlig eller privat selskap er blitt sittende etter å ha avgitt et regnskap som revisjonen ikke kan bekrefte. Disse medlemmer mener statsråden på nytt bør vurdere om ledelsen i Nav har den nødvendige tillit og kompetanse sett i lys av blant annet Riksrevisjonens rapport.