7. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
Fornyings- og administrasjonsdepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett på 20,2 mrd kroner. Departementet har ansvar for 24 virksomheter og to fond.
Riksrevisjonen har avgitt 24 revisjonsbrev uten merknad.
Riksrevisjonen har siden 2005 påpekt svakheter ved finansierings- og styringssystemet for fylkesmannsembetene. Systemet har gjort det vanskelig å koordinere og prioritere mellom embetsoppdragene. Det har ført til at sentrale føringer fra noen departementer i liten grad har vært innarbeidet i fylkesmannsembetenes interne styringsdokumenter. Revisjonen har vist at enkelte fylkesmannsembeters oppgaveløsning og resultatrapportering har vært mangelfull når det gjelder følgende områder:
økt tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonshemning
sikkerhets- og beredskapsarbeid
rus- og boligsosialt arbeid
opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
Ved behandlingen av Dokument nr. 1 for 2007 uttalte kontroll- og konstitusjonskomiteen at den forventer at statsråden tar tak i de mangler Riksrevisjonen har redegjort for.
Departementet har opplyst at det er i ferd med å ferdigstille nye retningslinjer for finansieringen av fylkesmannsembetenes oppgaver. Den nye finansieringsordningen vil ifølge departementet bidra til å sikre godt samsvar mellom oppgaver og ressurser.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet har iverksatt tiltak og forutsetter at tiltakene får den ønskede virkning. Riksrevisjonen tok opp svakheter med finansierings- og styringssystemet for fylkesmannsembetene allerede i rapporteringen til Dokument nr. 1 (2006–2007) og finner det uheldig at påpekte mangler fremdeles ikke er brakt i orden.
Statens pensjonskasse administrerer og forvalter kapitalen i Pensjonsordningen for apotekervirksomhet. Kapitalen var på ca. 4,2 mrd. kroner ved utgangen av 2007, og Statens pensjonskasse mottar et beløp tilsvarende 0,25 pst. av kapitalen som betaling for forvaltningen. Statens pensjonskasse har inngått produktivitetsavtaler i henhold til hovedtariffavtalen med flere av sine ansatte som deltok i kapitalforvaltningen. Avtalene var utformet slik at det ble utbetalt bonus dersom forvaltningen gav meravkastning utover en referanseindeks. Bonusutbetalingene for 2009 ble utbetalt fra Statens pensjonskasse i 2008, men halvparten av bonusbetalingen ble i ettertid refundert fra styret i Pensjonsordningen for apotekervirksomhet. Verken bonusavtalene i Statens pensjonskasse eller Pensjonsordningen for apotekervirksomhets refusjon til Statens pensjonskasse har vært omtalt i tildelingsbrevet fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet eller forelagt departementet. Etter at Riksrevisjonen tok opp forholdet, inngikk Statens pensjonskasse også produktivitetsavtaler med bonusutbetalinger med to tilsatte som arbeidet med utvikling av nytt datasystem for pensjonsberegning.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet slår fast at underliggende virksomheter står fritt til å benytte virkemidlene i hovedtariffavtalen kapittel 2. Dersom virksomhetene er i tvil om praktiseringen, skal departementet konsulteres. Etter at Riksrevisjonen tok opp forholdene i brev til Fornyings- og administrasjonsdepartementet, har departementet vurdert at avtalene knyttet til kapitalforvaltningen under tvil falt innenfor hovedtariffavtalen, mens avtalene knyttet til nytt pensjonsberegningssystem ble vurdert til å falle utenfor hovedtariffavtalen. Riksrevisjonen har merket seg at Fornyings- og administrasjonsdepartementet etter å ha sett nærmere på produktivitetsavtalene, har brukt sin styringsrett til å be Statens pensjonskasse avslutte produktivitetsavtalene med kapitalforvalterne og avvikle produktivitetsavtalene med medarbeiderne tilknyttet nytt pensjonsberegningssystem. Riksrevisjonen merker seg også at Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som fagansvarlig, vil se nærmere på intensjonene i produktivitetsavtalen. Riksrevisjonen forutsetter at avtalene avvikles slik departementet har opplyst.
Riksrevisjonen legger til grunn at prinsipielle eller uvanlige forhold som ikke er regulert av tildelingsbrevet, må fanges opp i den løpende styringsdialogen mellom departementet og underliggende virksomhet. Riksrevisjonen ser det som uheldig at departementet som en del av virksomhetsstyringen ikke ser behov for å bli konsultert i forkant når Statens pensjonskasse inngår avtaler som under tvil faller innenfor gjeldende regelverk.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:
svakheter ved departementets, fylkesmannsembetenes og øvrige virksomheters etterlevelse av anskaffelsesregelverket
interimskonti med store beløp i strid med bevilgningsreglementet for flere fylkesmannsembeter
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
svakheter ved finansierings- og styringssystemet for fylkesmannsembetene
statsarbeidersaken hvor staten måtte etterbetale 234 mill. kroner i pensjoner og renter på grunn av det har vært utilfredsstillende rutiner knyttet til registrering av tjenestetid og til dels svak oppfølging fra Statens pensjonskasse og den enkelte arbeidsgiver
ikke korrekt bilde av måloppnåelsen i Statens pensjonskasse knyttet til målet om rett pensjon til rett tid
Prosjekt Datakvalitet i Statens pensjonskasse som har vært ufullstendig omtalt i budsjettproposisjonene for 2001–2007 idet alle medlemsdata ikke er ferdig kvalitetssikret
manglende regelverk for premieberegning knyttet til § 18 i lov om Statens pensjonskasse
avskrivning av tap på lån i Statens pensjonskasse i strid med fullmakt fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet
endret beregningspraksis for avskrivning av for mye utbetalt pensjon i Statens pensjonskasse har medført at reell avskrivning er høyere enn fullmaktsgrensen fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avgitt 24 revisjonsbrev uten merknad.
Komiteen viser til at den i brev av 18. november 2009 til fornyings- og administrasjonsministeren stilte flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte i brev av 26. november 2009. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen siden 2005 har påpekt svakheter ved finansierings- og styringssystemet for fylkesmannsembetene. Systemet har gjort det vanskelig å koordinere og prioritere mellom embetsoppdragene. Komiteen ser med bekymring på at dette har ført til at sentrale føringer fra noen departementer i liten grad har vært innarbeidet i fylkesmannsembetenes interne styringsdokumenter. Blant annet har revisjonen bemerket at enkelte fylkesmannsembeters oppgaveløsning og resultatrapportering har vært mangelfull når det gjelder områdene økt tilgjengelighet for personer med funksjonshemming, sikkerhets- og beredskapsarbeid, rus- og boligsosialt arbeid og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Komiteen ser de ovennevnte områder som svært viktige deler av fylkemannens oppgaver og mener det er viktig at systemene på dette felt bringes i orden. Komiteen har merket seg at departementet har iverksatt tiltak og forutsetter at tiltakene får den ønskede virkning.
Komiteen merker seg at Statens pensjonskasse har inngått produktivitetsavtaler i henhold til hovedtariffavtalen med flere av sine ansatte som deltok i kapitalforvaltningen. Fornyings- og administrasjonsdepartementet slår fast at underliggende virksomheter står fritt til å benytte virkemidlene i hovedtariffavtalen kapittel 2. Dersom virksomhetene er i tvil om praktiseringen, skal departementet konsulteres. Etter at Riksrevisjonen tok opp forholdene i brev til Fornyings- og administrasjonsdepartementet, har departementet vurdert at avtalene knyttet til kapitalforvaltningen under tvil falt innenfor hovedtariffavtalen, mens avtalene knyttet til nytt pensjonsberegningssystem ble vurdert til å falle utenfor hovedtariffavtalen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen omtaler at Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som fagansvarlig, vil se nærmere på intensjonene i produktivitetsavtalen. Riksrevisjonen forutsetter at avtalene avvikles slik departementet har opplyst.
Komiteen legge til grunn at prinsipielle eller uvanlige forhold som ikke er regulert av tildelingsbrevet, må fanges opp i den løpende styringsdialogen mellom departementet og underliggende virksomhet.
Komiteen viser til brev fra komiteen av 18. november 2009 og svar fra statsråden av 26. november vedrørende flere forhold. I brevet redegjør statsråden for en rekke tiltak som er igangsatt for å motvirke de avdekkede brudd på regelverket for offentlige innkjøp. Det fremgår av redegjørelsen at man i stor grad er oppmerksom på de utfordringer det offentlige har med hensyn til kjennskap til og etterlevelse av regelverket. Det synes for komiteen som at man nå har tilgjengelig de hjelpemidler og de kurstilbud som skal være nødvendig for at det skal bli en klar bedring på dette felt. Komiteen forutsetter at man fortsetter å ha fokus på disse problemstillinger.