Vedlegg 29
Jeg viser til Stortingets brev av 18. november d. å.
På møte med Riksrevisjonen 15. april 2009 ble bl. a. Miljøverndepartementets avslag på et detaljert innsyn i departementets risikoanalyser kommentert. Riksrevisjonen uttrykte ønske om å drøfte avslaget videre i et eget møte med departementet. Det ble videre opplyst av Riksrevisjonen at de oppfatter at det er ulik praksis i departementene rundt slike innsyn, og at Riksrevisjonen arbeidet med en veileder om dokumentinnsyn som skal klarlegge og gi en omforent forståelse av dette spørsmålet mellom Riksrevisjonen og alle departementene. Riksrevisjonen har foreløpig ikke tatt initiativ til et slikt møte.
I Dok. nr. 1 (2009-2010) viser Riksrevisjonen til at det pågår et samarbeid mellom Statsministerens kontor og Riksrevisjonen for om mulig å få utgitt en omforent veiledning for departementenes og Riksrevisjonens praktisering av dokumentinnsyn i samsvar med lov og instruks for Riksrevisjonen. Det uttrykkes videre at "oppfølging i forhold til Miljøverndepartementets avslag er derfor stilt i bero i påvente av at arbeidet med en slik veileder kan avsluttes. Forholdet er derfor ikke tatt med i Riksrevisjonens bemerkninger."
Jeg anser våre risikoanalyser som viktige grunnlag for departementets planlegging av det fremtidige arbeidet i departementet og underliggende etater. Departementet har definert overordnede risikoanalyser som analyser av miljøvernforvaltningens arbeidsmål slik de legges fram i de årlige Prop. nr. 1 S. Beslutning om hvilke mål som skal risikoanalyseres, fattes ved starten av det løpende planarbeidet i miljøvernforvaltningen ved behandling av departementets overordnede virksomhetsplan i september/oktober hvert år. I denne planen er det tatt med hvilke mål som skal risikoanalyseres. På anmodning har Riksrevisjonen fått den overordnede virksomhetsplanen.
Selve analysearbeidet gjennomføres i hovedsak den følgende vinteren/våren. Siktemålet med analysene er å klarlegge hvilke forhold som kan forhindre måloppfyllelsen (risikofaktorer), og legge grunnlaget for beslutning om hvilke risikofaktorer som har kritisk høy risiko og som bør følges spesielt opp i departementets fremtidige arbeid. Beslutning om hvilke risikofaktorer som anses å ha så høy risiko, fattes i kommende års overordnede virksomhetsplan med krav til avdelingene i departementet om oppfølging i sine virksomhetsplaner. Krav til oppfølging av berørte underliggende etater tas opp i tildelingsbrevene til disse etatene. Riksrevisjonen får kopi av tildelingsbrev samtidig med at vedkommende etat får sitt brev. Departementets overordnede virksomhetsplan og de avdelingsvise virksomhetsplaner betrakter vi derimot som departementets interne plandokumenter.
Risikoanalysene gjelder imidlertid ikke kun det ene året, men vil kunne ha betydning så lenge målene gjelder. Av den grunn har vi rutiner for rullering av analysene. Miljøverndepartementet har overfor Riksrevisjonen vist til Riksrevisjonens egne kommentarer til § 12 i lov om Riksrevisjonen der det bl. a. uttales: "Riksrevisjonens kontroll foregår i ettertid, og det er derfor ikke behov for innsyn i dokumentasjon om planer mv. for kommende perioder."
I Riksrevisjonens egne kommentarer til § 12 i loven om Riksrevisjonen uttrykkes det også: "(…). I departementene skjer det også politiske drøftelser og vurderinger som ikke direkte kan knyttes opp til saker som behandles i regjeringen. Innsyn i denne type politiske prosesser er normalt ikke nødvendig for at Riksrevisjonen skal kunne utføre sine revisjonsoppgaver." Miljøverndepartementet anser risikoanalysene også å være vurderinger av den karakter som er nevnt i denne kommentaren.
Dette er grunnlaget for Miljøverndepartementets avslag på Riksrevisjonens anmodning om innsyn i risikoanalysene. Miljøverndepartementet legger stor vekt på dette og har derfor avventet den forannevnte veilederen fra Riksrevisjonen i tråd med at Riksrevisjonen i Dok. nr. 1 (2009–2010) skriver at oppfølgingen av avslaget er stilt i bero i påvente av veilederen.