Vi viser til brev av 12. November 2009 fra Kontroll-
og konstitusjonskomiteen og oversender med dette svar på spørsmål
1 og 2. Spørsmål nr. 3 er besvart i egen ekspedisjon.
"Riksrevisjonen påpeker et klart behov for fornyelse
av IKT-strukturen i politiet. Det fremkommer i dokumentet at Politiets
data- og materielltjeneste ble tildelt ca 40 mill kroner til å starte fornyelsen
av IKT-infrastrukturen. Hvordan er fremdriften i dette arbeidet?
Når regner statsråden med at ny struktur kan være på plass?"
Dette tiltaket er høyt prioritert, og status
pt er at politiets nye IKT-infrastrukturkonsept nå prøves ut på
Politihøgskolen. Det vil tidlig i 2010 gjennomføres full pilot i
et ordinært politidistrikt for å sikre at infrastrukturkonseptet
fungerer optimalt før utrulling til alle politidistrikter og særorgan
startes. Det legges opp til at ny IKT-infrastruktur i politiet skal
være utplassert og fullt operativt i løpet av 2011.
I budsjettet for 2010 bevilgningene til politi
og påtalemyndighet økt med hele 1,3 milliarder kroner. Av dette
er 117 mill. kroner kompensasjon for lønns- og prisstigning. I tidsrommet
2006 – 2009 er politiets driftsbudsjetter økt med 1,55 milliarder
kroner. Styrkingen vil bl.a. kunne bidra til fortsatt satsing på
IKT i politiet.
"Departementet har i følge Dokument 1 uttalt
at politidistrikter som ikke har hatt tilfredsstillende kontroll
med vaktselskaper, innen mai 2009 skulle fremlegge en plan for kontrollvirksomheten
i 2009. Hvordan er dette fulgt opp? Er planene fremlagt?"
Politidistriktene skal hvert år rapportere til
Politidirektoratet på kontroll av vaktselskaper i sitt distrikt.
Etter rapporteringen for 2008 fant direktoratet at seks distrikter
enten ikke hadde gjennomført kontroll, eller at den gjennomførte kontrollen
var mangelfull. Disse seks distriktene har vært fulgt opp av direktoratet
gjennom året og ble ved brev av 17. august 2009 bedt om å redegjøre
for hvilke kontrolltiltak som var, eller ville bli, gjennomført
i 2009. Alle distriktene har besvart henvendelsen, og tilbakemeldingene
fra de seks distriktene viser at det er grepet tak i dette forvaltningsområdet
og at vandelskontroll (listevask) av ansatte i vaktselskapene nå
er gjennomført. Disse distriktene vil fortsatt være gjenstand for
særskilt oppfølgning fra Politidirektoratet i 2010.
Det vises for øvrig til ny vaktvirksomhetslov,
jf. Ot.prp. nr. 49 (2008-2009), der det i § 4 slås fast at det er
politimesteren som er tillatelses- og kontrollmyndighet og at det
skal foretas årlig kontroll med godkjente vaktforetak.