Samferdselsdepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett
på 25,5 mrd kroner. Departementet hadde ansvar for seks virksomheter
og seks selskaper.
Riksrevisjonen har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to revisjonsbrev med merknader til Statens vegvesen
og Jernbaneverket.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at de beløp som Samferdselsdepartementet
rapporterer for Statens vegvesen til kapitalregnskapet i kontoklassene
65 (fordring) og 84 (gjeld), ikke er i samsvar med regnskapsførte
beløp i vegvesenets regnskaper. Spesielt alvorlig er det for kontoklasse 65
hvor statens totale beholdning er vesentlig påvirket. Riksrevisjonen
forutsetter at regnskapsføringen på alle forvaltningsnivå innrettes
slik at bevilgningsreglementets § 13, 3. ledd ivaretas, og at regnskapsføringen
avklares med Finansdepartementet og Senter for statlig økonomistyring.
Riksrevisjonen finner det lite tilfredsstillende
at det foreløpig bare foreligger et delvis opplegg for risikovurdering
som ledd i mål- og resultatstyringen i samferdselssektoren. Dette
er et krav som ble innført i Reglement for økonomistyring i staten
i 2004. En god risikostyring på overordnet nivå fungerer som et
grunnlag for all styring, og bør være et viktig element både i etats-
og virksomhetsstyringen. Ved behandlingen av Dokument nr. 1 (2008–2009)
ga kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at den forventet
at samtlige departementer får på plass nødvendige systemer for dette,
jf. Innst. S. nr. 120 (2008–2009). Riksrevisjonen har merket seg
at Samferdselsdepartementet vil følge opp dette arbeidet i de underliggende
etatene.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det fortsatt
er store kostnadsøkninger, utstrakt bruk av tilleggsarbeid, manglende
dokumentasjon ved overtakelse, manglende sporbarhet mellom faktura
og kontrakt og manglende bruk av konvensjonalbot når frister ikke
overholdes på anleggs- og tjenestekontrakter. Av 45 kontrollerte
kontrakter har 22 betydelige kostnadsøkninger, og i to tilfeller
over 100 pst. økning.
Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet
følger opp gjennomføringen av tiltakene som er iverksatt og om de
gir den forventede forbedring.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at staten i 2008 har
forskuttert betydelige kostnader vedrørende arbeid på fylkesveger.
Statens vegvesen har med bakgrunn i Riksrevisjonens funn iverksatt
flere forbedringstiltak for å sikre tilstrekkelig og riktig rekvirering
av midler fra fylkeskommunene. Samferdselsdepartementet har merket
seg de registrerte forbedringene, og legger til grunn at Statens
vegvesen vurderer behovet for ytterligere tiltak og oppfølging.
Riksrevisjonen er kritisk til det store mindreforbruket
knyttet til investeringsbudsjett på fylkesveier, vel 413 mill. kroner.
Det vil si at ca. 27 pst. av total bevilgning er ubrukt. Riksrevisjonen
har merket seg at årsakene er sammensatt, men at manglende formalitet
og dokumentasjon i tildelingsprosessen mellom fylkeskommunene og Statens
vegvesen er en viktig faktor. Riksrevisjonen har også merket seg
at en arbeidsgruppe har utformet forslag til ny styringsdialog og
styringssystem mellom fylkeskommunene og Statens vegvesen.
Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet
følger opp de tiltak som er iverksatt og sikrer seg at de gir den
forventede forbedring.
Riksrevisjonen er kritisk til hvordan kostnadene til
drift og vedlikehold av ikt-systemer dokumenteres. Så lenge ansvaret
for ikt i Statens vegvesen er delt mellom Vegdirektoratet og enkelte
regioner, samtidig som kostnadene ikke bokføres ensartet i hele
virksomheten, mener Riksrevisjonen det er vanskelig i ettertid å
spore og knytte kostnadene til de enkelte systemene.
Riksrevisjonen registrerer at det i samband
med omorganisering av Statens vegvesen i 2010, er besluttet å opprette
en landsdekkende ikt-enhet for å sikre de strategiske vurderingene
og forankring mot etatsledelsen. Riksrevisjonen merker seg at Samferdselsdepartementet
er enig i Statens vegvesens strategier i samband med innføring av
nytt porteføljestyringssystem, selv om dette innebærer at nytt system
først er på plass i 2013.
Riksrevisjonen ser alvorlig på den manglende kontrollaktiviteten
knyttet til kjøre- og hviletid, tungtransport og bilbeltebruk i
Statens vegvesen sett i forhold til de mange og omfattende trafikkulykkene
som skjer på veiene.
Riksrevisjonen har merket seg at Statens vegvesen
gjennom opplæring og nyrekruttering vil øke kapasiteten innenfor
fagområdet, og at det i forbindelse med omorganiseringen av Statens vegvesen
skal legges vekt på bedre styring og utnyttelse av ressursene på
området.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke er
etablert tilfredsstillende rutiner som sikrer at alle gjeldende
avtaler om utleie av Jernbaneverkets eiendommer blir fakturert,
og forutsetter at nye manuelle rutiner resulterer i en bedre kontroll med
fakturering av avtalene, selv om et egnet ikt-system ikke er på
plass.
Riksrevisjonen ser alvorlig på mangler ved sporbarheten
mellom kontrakt og faktura ved Jernbaneverket. Dette gjør det vanskelig
å etterprøve om kravene til offentlige anskaffelser er fulgt. Riksrevisjonen
har merket seg at Jernbaneverket vil iverksette tiltak, og forutsetter
at Samferdselsdepartementet følger opp gjennomføring og virkning
av dette i styringsdialog med Jernbaneverket.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det kan stilles spørsmål
ved Jernbaneverkets utviklings-, anskaffelses- og godkjennelsesprosess
for Merkur sikringsanlegg og hvilke konsekvenser dette vil få for
pågående og nye jernbaneutbygginger.
Jernbaneverket har iverksatt en intern granskning
av prosessen rundt utviklingen, anskaffelsen og godkjenningen av
Merkur sikringsanlegg. Som følge av at granskningen ikke er avsluttet ønsker
ikke Samferdselsdepartementet å kommentere dette ytterligere.
Riksrevisjonen finner det uheldig at fortolkningen
og praktiseringen av punktlighetsmålet i togtrafikken, fører til
uklarheter med hensyn til rapportering av reell punktlighet når
ankomst innen 3,59 minutter og 5,59 minutter aksepteres som riktig
registrering.
Ifølge St. prp. nr. 1 (2007–2008) skal alle
togkategorier, bortsett fra Flytoget, ha en punktlighet på 90 pst.,
mens Flytoget skal ha en punktlighet på 95 pst. Punktlighet er i
tildelingsbrevet til Jernbaneverket definert som tog i rute, med
ankomst endestasjon innen 0–3 minutter fra oppgitt rutetid for intercitytog,
nærtrafikk- og flytog, og innen 0–5 minutter for langdistanse- og
godstog.
Riksrevisjonen merker seg at Samferdselsdepartementet
er av den oppfatning at Jernbaneverket registrerer punktlighet i
henhold til kravet som departementet har satt. Denne praktiseringen med
hensyn til hva som skal registreres som forsinket ankomst, fører
til at punktligheten framstår som vesentlig bedre enn om registreringen blir
gjort ved 2,59 minutter og 4,59 minutter. Riksrevisjonen viser til
tabellen i punkt 2.2.4, som viser hvordan forskjellen i forståelse
av hva som anses som tog i rute kommer til uttrykk, og spesielt
gjør utslag for lokaltogene i de fire store byene.
Riksrevisjonen er kritisk til at Samferdselsdepartementet
ikke er mer aktive i sin oppfølging av kjøpsavtalen med NSB AS.
Samferdselsdepartementet svarer ikke på spørsmålet om den ufullstendige
rapporteringen fører til et svekket grunnlag for departementet til
å kreve prisavslag, og heller ikke hva de planlegger å gjøre for
å endre praksisen.
Riksrevisjonen ser alvorlig på utviklingen i
antallet innstillinger som Jernbaneverket har ansvar for. Andelen
økte med 10 prosentpoeng fra 2007 til 2008, og Jernbaneverket har
ansvaret for tilnærmet 60 pst. av innstillingene i Region Øst. Samtidig
merker Riksrevisjonen seg at Samferdselsdepartementet har inntatt
en aktiv rolle i gjennomføringen av Oslo-prosjektet, og at det bevilges
ekstra midler til vedlikeholdsarbeid.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at en
stor andel av forsinkelsene kategoriseres som trafikkavvikling.
Denne kategorien består av sekundærårsaker, og ingen er derved tillagt
noe ansvar for disse forsinkelsene. Dette innebærer at verken Jernbaneverket
eller togselskapene har noe incentiv til å redusere denne andelen
av forsinkelsene. Samferdselsdepartementet opplyser at det er viktigere
med en funksjonell avviksregistrering enn å knytte avviksregistreringen
til ansvarsfordeling. Riksrevisjonen mener det er viktig både å
vite hva som er den direkte årsaken til et driftsavvik, og at noen
er ansvarlig for å redusere hyppigheten av denne årsaken.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det var færre personer
i beredskap i Region Øst i 2008 enn tidligere år, særlig med tanke
på hyppigheten av driftsavvik i Østlandsområdet de senere år. Samferdselsdepartementet
oppgir at Jernbaneverket har hatt problemer med å fylle opp turnusen
på beredskap i Region Øst, og at det har vært knapphet på tilgjengelig
kompetanse. Riksrevisjonen er av den oppfatning at en stabil jernbanedrift bør
ha høyeste prioritet, og at en god beredskap er en viktig faktor
i dette arbeidet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
har vært en for svak prioritering av, og bevilgning til vedlikehold
i Region Øst. Det har vært en klar underbudsjettering av det korrektive
vedlikeholdet de siste årene. Dette har resultert i at graden av
fornyelse, som forhindrer framtidige driftsavvik, har blitt redusert
i forhold til opprinnelig planer og budsjetter. Departementet opplyser
at overforbruket på korrektivt vedlikehold i 2007 og 2008 i stor
grad skyldes at vedlikeholdet av infrastrukturen generelt og fornyelse
av infrastrukturen spesielt, over lang tid har vært prioritert for
lavt.
Riksrevisjonen har ved flere anledninger tatt
opp problemene med driftsavvik, først i Dokument nr. 3:4 (2003–2004),
i oppfølgingen i Dokument nr. 3:1 (2007–2008), og i Dokument nr.
1 (2008–2009). Disse rapporteringene har spesielt påpekt mangel
på samordning og målretting av tiltak for å redusere driftsproblemene
mellom Jernbaneverket og NSB AS. Samtidig har rapportene påvist
at en stor andel av forsinkelsene har hatt et uavklart ansvarsforhold.
Årets revisjon viser at det fortsatt er problemer med de samme forholdene.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Samferdselsdepartementet
på bakgrunn av tidligere rapporter ikke har inntatt en mer aktiv
rolle i styringen. Riksrevisjonen mener det må være i Samferdselsdepartementets,
Jernbaneverkets og togselskapenes interesse å avklare årsak og ansvarsforhold
slik at man kan iverksette, samordne og målrette tiltak for å redusere
forsinkelsene ved jernbanedriften.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Av tidligere rapporterte forhold vil følgende
saker bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
innkjøp og anskaffelser,
manglende etterlevelse av regelverket i samferdselssektoren
manglende kontroll av bompengeselskaper
manglende rapportering til erfaringsdatabase ved
anleggskontrakter i Statens vegvesen
utvikling av Au2sys i Statens vegvesen
manglende gebyrregulativ ved Luftfartstilsynet
Komiteen viser til
Riksrevisjonens kontroll av Samferdselsdepartementet og dets virksomheter. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to revisjonsbrev med merknader til Statens vegvesen
og Jernbaneverket.
Komiteen viser til at den i brev
av 18. november 2009 til samferdselsministeren stilte flere spørsmål
i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte
i brev av 3. desember 2009. Brevene følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen har merket seg at revisjonen
har vist at departementet og flere underliggende virksomheter ikke
hadde på plass et tilfredsstillende system for vurdering av risiko
og vesentlighet som en integrert del av mål- og resultatstyringen.
Komiteen har også merket seg
at funnene varierte fra virksomheter som ikke har noe system for
risikostyring, til virksomheter som ikke gjennomførte risikostyringen
i henhold til allment aksepterte standarder, noe komiteen ser
på som lite akseptabelt.
Komiteen har i tillegg merket
seg at revisjonen har avdekket betydelige kostnadsøkninger på anleggskontrakter
og at hele 22 av 45 kontrollerte kontrakter viser betydelig høyere
utbetalinger enn avtalt kontraktspris. For to av kontraktene hadde
kostnadene økt med hele 100 pst. i forhold til opprinnelig kontraktssum.
Komiteen vil også påpeke at flere
anleggskontrakter har tilleggsarbeid som ikke er omfattet av kontraktene
og at disse utgjorde mellom 10 og 80 pst. av opprinnelig kontraktssum
og derfor burde vært utlyst i samsvar med regelverket for offentlige
anskaffelser.
Komiteen er kjent med at tilsvarende
forhold ble anmerket ved revisjonen av 2007-regnskapet, og komiteen forutsetter
nå at departementet tar tak i dette og sørger for at forholdene bringes
i orden.
Komiteen er også kjent med at
Riksrevisjonen anmerket mangelfull sporbarhet fra faktura til anskaffelsesdokument
ved revisjon av regnskapet for både 2006 og 2007. Mangelfull sporbarhet
gjør det vanskelig å verifisere de totale bokførte kostnader knyttet
til den enkelte kontrakt, og komiteen legger til
grunn at departementet følger dette opp.
Komiteen merker seg med bekymring
de store negative avvik som er avdekket når det gjelder planlagt
kontrollaktivitet og gjennomført kontrollaktivitet knyttet til trafikksikkerhetsarbeidet i
Statens vegvesen.
Komiteen viser til og slutter
seg til beskrivelsen fra Riksrevisjonen som hevder at manglende
oppfølging fra Statens vegvesen vil kunne føre til flere ulykker
og dårligere trafikksikkerhet innen transportsektoren. Komiteen mener
disse forhold ikke kan fortsette og forutsetter at departementet
nå tar dette på alvor og bringer forholdene i orden.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens tidligere
anmerkninger om manglende kontroll av bompengeselskaper og departementets
opplysninger om at ny avtalemal skulle behandles i løpet av våren
2008. Dette er enda ikke behandlet av departementet som forutsatt
og komiteen registrerer at dette skal følges opp
i den løpende revisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Riksrevisjonen i forbindelse med revisjonen for 2006,
jf. Dokument nr. 1 (2007–2008) påpekte store avvik fra standardavtalen
ved inngåelse av avtaler med bompengeselskaper, og at dette svekker
de kontrollmuligheter Statens vegvesen har overfor bompengeselskapene. Disse
medlemmer er derfor skuffet over at revisjonen for 2008
viser at ny avtalemal fortsatt ikke er ferdig, til tross for at Fremskrittspartiets
medlemmer påpekte behovet for dette allerede i Innst. S. nr.172
(2007–2008).
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål 269 fra Fremskrittspartiets fraksjon i finanskomiteen
av 15. oktober 2009 til statsbudsjettet for 2010, der det kommer
frem at bompengeselskapenes totale gjeld vil ligge på om lag 12
mrd. kroner ved utgangen av 2009. Disse medlemmer viser
til at regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet i St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 la opp til ytterligere 60 mrd. i bompenger, og at det
i tillegg kommer innkrevingskostnader på rundt 15 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
at de forhold Riksrevisjonen her har påvist ikke kan aksepteres.
Dette er ikke god samfunnsøkonomi og en svært dårlig ivaretakelse
av interessene til dem som bruker de aktuelle veistrekningene. Disse
medlemmer forutsetter at departementet innretter seg etter Riksrevisjonens
kritikk uten unødig opphold.
Komiteen vil i likhet
med Riksrevisjonen påpeke NSBs mangelfulle rapportering av innstilte
tog i henhold til kjøpsavtalen med departementet, noe som skyldes
at Jernbaneverket ikke kan angi hvor stor del av en strekning som er
delinnstilt. Komiteen vil i likhet med Riksrevisjonen
stille spørsmål om hva departementet planlegger å gjøre for å sikre
en tilfredsstillende rapportering på kjøpsavtalen i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at Jernbaneverket ifølge Dokument 1 (2009–2010) feilrapporterer
forsinkelser. Flertallet påpeker at "tog i rute"
i tildelingsbrevet er definert som tog med ankomst endestasjon innen
0–3 minutter fra oppgitt rutetid for intercitytog, nærtrafikk og
flytog, og innen 0–5 minutter for langdistanse og godstog. Flertallet påpeker
at Riksrevisjons undersøkelser viser at Jernbaneverket registrerer intercitytog,
nærtrafikk og flytog som forsinket dersom de er over 3,59 minutter
forsinket til endestasjon, mens langdistanse- og godstog blir registrert
som forsinket dersom de er over 5,59 minutter forsinket til endestasjonen. Flertallet viser
til at det ifølge Riksrevisjonens tall i realiteten kun er Flytoget
og Gjøvikbanen AS som oppfyller kravene til punktlighet, og påpeker
at strekningene som trafikkeres av disse selskapene er gjenstand
for konkurranseutsetting. Flertallet forutsetter
at departementet innretter seg etter Riksrevisjonens kritikk uten
unødig opphold, og at de gode erfaringene med konkurranseutsetting
når det gjelder Flytoget og Gjøvikbanen AS videreføres på andre
strekninger.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens omtale av Jernbaneverkets håndtering av signalsystemet Merkur,
og har merket seg at Jernbaneverket har satt i verk en intern gransking
av prosessen rundt utviklingen, anskaffelsen og godkjenningen.
Komiteen ser med bekymring på
de konsekvenser problemene med prosjektet kan medføre i form av
merkostnader og forsinkelser for prosjektene der det nye signal-
og sikringsanlegget skulle tas i bruk.