Kultur- og kirkedepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett
på 7,8 mrd kroner. Departementet har ansvar for 33 virksomheter,
tre fond, åtte selskaper og to særlovsselskaper.
Riksrevisjonen har avgitt 37 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og ett avsluttende revisjonsbrev med merknader til Opplysningsvesenets
fond.
Norsk Tipping AS har gitt det heleide datterselskapet
Fabelaktiv AS et oppdrag uten konkurranse. Riksrevisjonen kan ikke
se at det forelå avtaleforhold eller annen hjemmel som ga grunnlag
for å fravike konkurranseprinsippet. Departementet har ikke kommentert
Riksrevisjonens vurdering.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Norsk Tipping
AS har foretatt en anskaffelse fra datterselskapet Fabelaktiv AS
uten å ivareta hensynet til konkurranse. Dette kan ha ført til at
anskaffelsen ble dyrere enn nødvendig og risiko for ulovlig kryssubsidiering
av datterselskapet.
Norsk Tipping AS har ikke hatt retningslinjer
og rutiner som i tilstrekkelig grad sikrer at det ikke foregår ulovlig
kryssubsidiering ved kjøp og salg av tjenester til det heleide datterselskapet Fabelaktiv
AS. Kultur- og kirkedepartementet har uttalt at det i eierstyringen
vil legge stor vekt på at Norsk Tipping AS har rutiner for å motvirke
enhver mulighet for ulovlig subsidiering av datterselskap. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet har bedt styret i Norsk Tipping AS
om å rapportere på rutiner og tiltak som sikrer rasjonell og ettersporbar
samhandling med datterselskapene. Departementet opplyser også at
det vil be styret om en redegjørelse i selskapets årsrapport om
blant annet morselskapets fokus på tiltak for å unngå ulovlig kryssubsidiering
av datterselskaper. Det vises videre til Dokument nr. 3:14 (2008–2009)
Riksrevisjonens utvidede revisjon av Norsk Tipping AS.
Riksrevisjonen ser alvorlig på det fortsatt
kan reises spørsmål om det foreligger ulovlig subsidiering av Norsk
Tipping AS' heleide datterselskap Fabelaktiv AS. Riksrevisjonen påpekte
dette første gang i rapporteringen til Stortinget for 2003. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen har understreket behovet for klare retningslinjer
i forhold til premissene for driften av datterselskapene. Sett i
lys av dette burde Norsk Tipping AS iverksatt tilstrekkelige tiltak.
Kultur- og kirkedepartementet burde også hatt en tettere oppfølging
av hvordan Norsk Tipping AS styrer datterselskaper og tilknyttede
selskaper.
Fondets regnskapsavleggelse for 2008 er preget av
beløpsmessige feil, svakheter i regnskapsdokumentasjonen og forsinkelser.
Etterlevelsen av regelverket for offentlige anskaffelser er fremdeles
ikke tilfredsstillende. Riksrevisjonen viser til at Opplysningsvesenets
fond over tid har hatt problemer med å etablere og opprettholde
en god intern kontroll. Prosessen med å implementere sikringsbokføring
etter regnskapsloven har ikke skjedd på en betryggende måte. Arbeidet
med å beregne og bokføre sikringseffektene førte til store forsinkelser
i avleggelsen av regnskapet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at regnskapet
inneholder vesentlige beløpsmessige feil. Brudd på regnskapslovens
bestemmelser om periodiseringer har ført til at betydelige inntekter
ikke er tatt hensyn til i det fastsatte regnskapet. Riksrevisjonen
ser også alvorlig på at regnskapsdokumentasjonen med tilhørende
avstemminger i en del tilfeller ikke er tilfredsstillende.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er foretatt anskaffelser
i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. Kravet til
etterprøvbarhet i anskaffelsesprosessen, som blant annet skal sikre
likebehandling av leverandører, er ikke ivaretatt. Brudd på anskaffelsesregelverket
ble også rapportert til Stortinget for regnskapsåret 2007, uten
at oppfølgingen har vært som Riksrevisjonen forventet.
Riksrevisjonen understreker viktigheten av at den
interne kontrollen innrettes slik at den sikrer pålitelig økonomisk
rapportering og at sentrale lover og forskrifter etterleves.
Kultur- og kirkedepartementet mener å ha stor oppmerksomhet
på forvaltningen av fondet, men vurderer en mer omfattende oppfølging
på bakgrunn av årets merknader til regnskapet. Riksrevisjonen vil
peke på at departementet har det overordnede ansvaret for å følge
opp fondet og forutsetter at departementet treffer nødvendige tiltak
for å sikre en tilfredsstillende regnskapsavleggelse i framtiden.
Det gjøres for øvrig oppmerksom på at det for tiden
gjennomføres en forvaltningsrevisjon om i hvilken grad Kultur- og
kirkedepartementet har ivaretatt sitt overordnede ansvar for å sikre
at bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner blir
tatt vare på og gjort tilgjengelig for ettertiden.
Riksrevisjonen viser videre til undersøkelsen
av tilskudd til idrettsanlegg, Dokument nr. 3:8 (2008–2009), og
den utvidede revisjonen av Norsk Tipping AS, Dokument nr. 3:14 (2008–2009).
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
mangelfull etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser i departementet og flere
enn ti underliggende virksomheter (sakene som gjelder Norsk Tipping
AS og Opplysningsvesenets fond avsluttes ikke)
svak intern kontroll og feil i kontantregnskapet for
Riksteatret
mangelfull økonomistyring og intern kontroll
i Arkivverket
mangelfull økonomistyring, intern kontroll
og kvalitet på bilagene i Bunad- og folkedraktrådet
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Videre oppfølging av følgende saker vil bli
rapportert særskilt neste år:
Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget for
regnskapsåret 2006 om manglende risikostyring på departementets
ansvarsområde. Riksrevisjonen viste til at risikostyring også bør
være lagt til grunn for departementets evaluering av tilskudd.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen fant det uheldig
at statsråden ikke hadde fulgt opp forholdet på en slik måte at
Riksrevisjonen kunne avslutte saken ved rapporteringen til Stortinget
for regnskapsåret 2007. Komiteen forventet at statsråden snarest
brakte dette i orden.
Riksrevisjonen ser det som uheldig at saken
fortsatt ikke er brakt i orden. Ifølge departementet arbeides det
med å legge til rette for at evaluering av tilskudd blir basert
på risikostyring. Riksrevisjonen vil fortsatt følge opp saken.
Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget for
2007 at resultatindikatorer ikke var tatt i bruk for de kirkelige
virksomhetene. Revisjonen for 2008 viser fortsatt at de kirkelige
virksomhetene i svært liten grad har tatt i bruk resultatindikatorer. Departementet
har opplyst at det har utarbeidet resultatindikatorer for 2009 som
skal benyttes til rapportering på bevilgninger til prestetjenesten.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen har avgitt 37 revisjonsbrev uten merknader
og ett revisjonsbrev med merknader til Opplysningsvesenets fond. Komiteen har
videre merket seg at Riksrevisjonen har vesentlige bemerkninger
til Norsk Tipping og Opplysningsvesenets fond. Komiteen vil
vise til komiteens senere behandling av og høring om Riksrevisjonens
utvidede revisjonen av Norsk Tipping AS (Dokument nr. 3:14 (2008–2009)
). Komiteen vil derfor bare i liten grad berøre Norsk
Tipping AS i denne innstillingen.
Komiteen viser til at den i brev
av 18. november 2009 til kultur- og kirkeministeren stilte flere
spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden
svarte i brev av 2. desember 2009. Brevene følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har merknader til Opplysningsvesenets fonds regnskap for 2008 og
at kritikken i særlig grad gjelder utilfredsstillende intern kontroll
og feil bokføring av inntekter. Komiteen merker seg videre
at Kultur- og kirkedepartementet har tatt opp revisjonen og regnskapet
for 2008 med fondets ledelse og at fondet fikk frist til 1. november 2009
med å rapportere om oppfølgingen av den revisjonen. Komiteen merker
seg også at Riksrevisjonen har merknader når det gjelder Opplysningsvesenets
fonds etterlevelse av anskaffelsesregelverket. Komiteen forutsetter at
departementet følger opp disse sakene.
Komiteen viser til Innst. S nr.
172 (2007–2008) og Innst. S nr. 120 (2007–2008) der komiteen forutsatte
at departementet fulgte opp underliggende virksomheters etterlevelse
av pålegg om å etablere nødvendige interne rutiner i tråd med tildelingsbrevene. Komiteen merker seg
at stort sett alle underliggende virksomheter under Kultur- og kirkedepartementet
har startet arbeidet med å ta i bruk risikostyring i mål- og resultatstyringen
og forutsetter at departementet følger opp, slik at alle de underliggende
virksomhetene har implementert et system for risikostyring fra 1. januar
2010.
Komiteen merker seg at departementet
har iverksatt tiltak for å bedre mål- og resultatstyringen, slik
at Stortinget lettere kan kontrollere om målene på kulturområdet
blir nådd. Komiteen forutsetter at departementet
viderefører arbeidet og påpeker viktigheten av synlighet om støtte
til kulturformål virker og om de kulturpolitiske målene nås.
Komiteen legger til grunn at
mål- og resultatstyringen i denne sektoren ikke medfører en statlig
styring av den kunstneriske frihet. Samtidig må frivillig sektors
egenart ivaretas.
Komiteen understreker videre
viktigheten av at de kirkelige virksomhetene følges opp når det gjelder
resultatindikatorer, slik Riksrevisjonen også påpekte i rapporteringen
til Stortinget for 2007.