1. Sammendrag
- 1.1 Kap. 571 Rammetilskudd til kommunene
- 1.2 Kap. 575 Ressurskrevende tjenester
- 1.3 Kap. 5616 Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS
- 1.4 Kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak
- 1.5 Kap. 582 Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg og kirkebygg
- 1.6 Kap. 2412 Den norske stats husbank
- 1.7 Kap. 500 Kommunal- og regionaldepartementet
- 1.8 Kap. 551 Regional utvikling og nyskaping
Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2009.
Andelen av fysioterapeutenes inntekt/omsetning som dekkes av kommunale driftstilskudd, skal samlet sett økes på bekostning av refusjonstakstene fra folketrygden. Omleggingen skal gjennomføres i to omganger, i 2009 og i 2010. For 2. halvår 2009 skal 55 mill. kroner overføres til kommunene fordelt per kommune etter antall avtaleårsverk.
Det foreslås derfor at bevilgningen på posten økes med 55 mill. kroner i 2009, mot en tilsvarende reduksjon av Helse- og omsorgsdepartementets kap. 2755 post 71 Helsetjeneste i kommunene mv., Refusjon fysioterapi.
I 2009 er 5 299 ressurskrevende tjenestemottakere omfattet av ordningen. Dette er 794 flere tjenestemottakere enn i 2008, tilsvarende en økning på 17,6 pst. I tillegg til økningen i antall tjenestemottakere økte utgiftene utover innslagspunktet per tjenestemottaker nominelt med 14,6 pst., eller 10 pst. reelt.
Det foreslås en økning i bevilgningen på 713 mill. kroner, fra 3 285 mill. kroner til 3 998 mill. kroner.
Staten har i 2009 kjøpt KLPs eierandel på 20 pst. av Kommunalbanken AS. I forbindelse med kjøpet overtar staten hele aksjeutbyttet fra banken i 2009. I 2009 har staten fastsatt et utbytte basert på en eierandel på 80 pst. på 35 mill. kroner. Hele utbyttet fra Kommunalbanken AS i 2009 er 43,75 mill. kroner.
Det foreslås derfor en økning i bevilgningen på posten på 8,75 mill. kroner, fra 35 mill. kroner til 43,75 mill. kroner.
Det forventes at hele bevilgningen vil bli disponert i 2009, men det er usikkerhet knyttet til hvor stor andel av aktivitetene som blir sluttført og utbetalt i inneværende år. Det foreslås derfor en fullmakt til å kunne overføre ubenyttet bevilgning fra 2009 til 2010, jf. forslag til vedtak II.
Investeringsrammen vil ikke bli benyttet fullt ut. I tillegg har rentenivået blitt noe lavere enn det som er lagt til grunn i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 50 mill. kroner, fra 697,5 mill. kroner til 647,5 mill. kroner.
Investeringsrammen vil trolig ikke bli benyttet fullt ut. Videre er det flere prosjekter som har fått tilsagn om tilskudd i 2009 og tidligere år som er forsinket, og som dermed ikke vil få utbetalt tilskudd i 2009. I tillegg har rentenivået blitt noe lavere enn det som er lagt til grunn i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 55,5 mill. kroner, fra 85,5 mill. kroner til 30 mill. kroner.
I beregningen av bevilgningsbehovet ble det lagt til grunn at rundt 15 pst. av lånetilsagnene aldri vil komme til utbetaling. Det er imidlertid flere som nå velger å benytte seg av lånetilsagnet de har fått, og det legges nå til grunn at det kun er om lag 5 pst. av tilsagnene som ikke vil komme til utbetaling. Dette medfører en økning i utbetaling av lån enn tidligere forutsatt.
Det foreslås derfor en økning på kap. 2412 post 90 på 1 418 mill. kroner.
Bevilgning på posten er på 11,5 mill. kroner. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble det foreslått at 1,5 mill. kroner av bevilgningen skulle benyttes til forskning for innovasjon i offentlig sektor. Forskningsrådet har lagt ned forskningsprogrammet Verdiskapende innovasjon i offentlig sektor (VIOS), og det er ikke kommet i gang nye program som kan ivareta departementets interesser knyttet til forskning på fornyelse i offentlig sektor. Det foreslås i stedet at midlene går til en styrking av programmet Demokrati, styring og regionalitet (DEMOSREG).
I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble det bevilget 100 mill. kroner over kap. 551 post 71 Nordområdetiltak. Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner har i samarbeid med reiselivsnæringen i nord etablert NordNorsk Reiseliv AS i inneværende år. Regjeringen vil stille 50 mill. kroner av bevilgningen til rådighet for NordNorsk Reiseliv AS til profilering og markedsføring av landsdelen i utlandet. Midlene skal forvaltes av Finnmark fylkeskommune.