Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om bevilgningsendringer. Bevilgningen under utgiftskapitlene foreslås økt med 2 680,2 mill. kroner (inklusive lånetransaksjoner) og bevilgningen under inntektskapitlene foreslås satt ned med 52,3 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås økt med 995 000 kroner. Det overføres 1,005 mill. kroner til kap. 1521 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 21 Spesiell driftsutgifter og det overføres 2 mill. kroner fra kap. 1550 Konkurransetilsynet, post 1 Driftsutgifter. Det vises til omtale under kap. 1521 og kap. 1550.

Posten foreslås økt med totalt 3,07 mill. kroner hvorav 1,005 mill. kroner er omdisponert fra kap. 1500 Fornyings- og administrasjonsdepartementet og 2,065 mill. kroner er omdisponert fra kap. 1560 Spesielle IKT-tiltak. Bevilgningen skal dekke utgifter til medarbeiderundersøkelser i staten. I tillegg er direktoratet gitt i oppdrag å kartlegge de menneskelige sidene ved utflytting av tilsyn.

I budsjettet for 2009 er det på post 22 avsatt bevilgning på 9 mill. kroner for å dekke utgifter til Kopinor. Det er nå inngått ny avtale med Kopinor som medfører at årlige utgifter blir redusert med 3 mill. kroner. Det foreslås derfor at bevilgningen på posten blir redusert tilsvarende.

Oppdatert bevilgningsanslag for kap. 1542 post 1 og post 70 viser en samlet reduksjon av anslaget med 298 mill. kroner.

Anslagsendringen knytter seg til følgende forhold:

Oppdaterte anslag for utbetalte pensjoner (alderspensjoner, uførepensjoner og etterlattepensjoner) viser en reduksjon med 175 mill. kroner. Dette skyldes endring av en rekke elementer i anslaget som det er gjort nærmere rede for i proposisjonen.

Oppdaterte anslag for AFP-utbetalinger viser en reduksjon med 75 mill. kroner. Dette er basert på erfaringstall hittil i år som tilsier en noe lavere vekst i AFP-pensjoner i 2009 enn tidligere lagt til grunn i budsjetteringen.

Øvrige endringer, bl.a. relatert til reduserte avskrivninger av pensjoner og lavere renteutbetalinger, medfører en samlet reduksjon av anslaget med ca. 48 mill. kroner.

Det foreslås en bevilgningsreduksjon under kap. 1542, samlet for post 1 og 70, med 298 mill. kroner til 8 087 mill. kroner, jf. samlet effekt av ovennevnte endringselementer. Endringen fordeler seg med en reduksjon på 295 mill. kroner på post 1, til 7 998 mill. kroner, og en reduksjon på 3 mill. kroner på post 70, til 89 mill. kroner.

Det er i gjeldende budsjett lagt til grunn utbetalinger med 70 mill. kroner knyttet til sluttoppgjør som forventes gjennomført i 2009 for medlemsvirksomheter som har meldt seg ut av Statens Pensjonskasse. Bevilgningen foreslås nå økt med 15 mill. kroner. Økningen relaterer seg i hovedsak til anslått sluttoppgjør for Norsk institutt for vannforskning (NIVA).

Det knytter seg en betydelig usikkerhet til nivået på bevilgningen til boliglån. Anslått forventet gjennomsnittlig antall utbetalte lån per uke er basert på erfaringstall hittil i 2009, samt forventet utvikling for søknadsinngang og utbetalte lån resten av året. Samlet fører dette til en betydelig økning av bevilgningsanslaget på kapitlet.

Det foreslås at bevilgningen økes med 3 500 mill. kroner til 5 700 mill. kroner.

Oppdaterte budsjettberegninger viser en økning både av driftsinntekter og driftsutgifter i forhold til gjeldende budsjettforutsetninger. Post 24.1 Driftsinntekter foreslås økt med 7,7 mill. kroner, i hovedsak som følge av økte inntekter på boliglånsområdet. Post 24.2 Driftsutgifter foreslås økt med 2,4 mill. kroner (ekskl. økt andel utgiftsførbare investeringer, jf. omtale nedenfor), i hovedsak som følge av økte driftsutgifter knyttet til behandlingen av boliglån. Det foreslås at driftsresultatet på post 24 endres med differansen mellom disse endringene, dvs. endring tilsvarende netto inntektsøkning med 5,3 mill. kroner.

Som følge av et høyere anslag for ikke-aktiverbare (utgiftsførbare) investeringer med 7 mill. kroner, og en tilsvarende reduksjon av aktiverbare investeringer, foreslås det en økning av underpost 24.2 Driftsutgifter og en reduksjon av underpost 24.5 Til investeringsformål med samme beløp, jf. endring under kap. 2470 post 45 og kap. 5470 post 30.

Som følge av lavere aktiverbare investeringer med 7 mill. kroner foreslås bevilgningen på post 45 redusert tilsvarende.

Anslaget for premieinntekter er oppdatert basert på fakturert beløp i 2009. Dette innebærer en økning av anslaget med 4 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009. Økningen skyldes i hovedsak etterfakturering fra tidligere år.

Anslaget for premieinntekter er oppdatert basert på fakturert beløp i 2009. Dette innebærer en økning av anslaget med 2 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009. Økningen skyldes etterfakturering fra tidligere år.

Som følge av en økning av ikke-aktiverbare investeringer under kap. 2470, underpost 24.2, og en tilsvarende reduksjon av egenfinansierte (aktiverbare) investeringer på underpost 24.5, jf. også kap. 2470 post 45, foreslås det en reduksjon av avsetningen under kap. 5470.

Oppdaterte anslag for renteinntektene viser en reduksjon med 69 mill. kroner. Endringen skyldes i hovedsak et redusert rentenivå utover i 2009. Videre er det i anslaget for renteinntekter justert for en betydelig økning av forventet utlånsvekst i 2009, jf. forslag under kap. 1544 Boliglånsordningen i Statens Pensjonskasse.

Det er nå inngått forlik i ErgoGroup-saken, slik at bakgrunnen for bevilgningen er falt bort. Det foreslås derfor at 2 mill. kroner tilbakeføres fra kap. 1550 Konkurransetilsynet, post 1 Driftsutgifter til kap. 1500 Fornyings- og administrasjonsdepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter.

Bevilgningen foreslås redusert med 2,065 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 1521 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 21 Spesielle driftsutgifter.

Det ble bevilget 60 mill. kroner til igangsetting av nybygg for Odontologisk fakultet ved Universitetet i Bergen. I St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid ble bevilgningen økt med 20 mill. kroner for å kunne forsere arbeidene. Forseringen blir gjennomført, men forbruk i 2009 forventes likevel å bli 5 mill. kroner lavere enn bevilgningen.

Det er bevilget 550 mill. kroner til prosjektet i 2009. Forventet forbruk i 2009 ventes å bli lavere enn bevilget beløp som følge av gunstigere sluttoppgjør på de første ferdigstilte byggeentreprisene og færre tillegg enn budsjettert. Det foreslås derfor at bevilgningen til prosjektet settes ned med 65 mill. kroner.

Bevilgningen på posten foreslås samlet satt ned med 75 mill. kroner.

Prosjektet som gjelder utvikling av området til det tidligere Rikshospitalet i Oslo, ble avsluttet i 2006. Forventede utbetalinger i 2009 er økt til 1,3 mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak at arbeid i forbindelse med avslutning av to tvistesaker har medført økte kostnader både til advokatbistand og til interne ressurser i Statsbygg. For å dekke merkostnadene foreslås bevilgningen økt med 500 000 kroner.

I Prop. 1 S (2009–2010) Fornyings- og administrasjonsdepartementet er det gjort rede for noen av de større prosjektene det foreslås prosjekteringsbevilgning til i 2010. I forslag til bevilgning er det innarbeidet om lag 17 mill. kroner til å dekke andeler av reguleringsplankostnader og infrastrukturtiltak på tomten som staten tidligere har kjøp inn til framtidig ny kunsthøgskole i Bergen. Forslaget har sammenheng med at Bergen kommune i 2010 vil sette i gang opparbeidelse av felles infrastruktur på Møllendal øst, hvor tomten ligger. Med forbehold om Stortingets bevilgningsvedtak for 2010 vil staten ved Statsbygg inngå utbyggingsavtale med Bergen kommune i 2009 dersom dette blir påkrevd. I avtalen skal det sikres rett til reforhandling av utbyggingsavtalen i tilfelle tomten må omreguleres eller avhendes. Forslaget har ingen budsjettmessige konsekvenser for 2009.

Det er i 2009 bevilget 187,5 mill. kroner til etablering av tre bo- og omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere (EMA) under 15 år, med Barne- og likestillingsdepartementet som oppdragsgivende departement. Målet var at sentrene skulle stå ferdige i løpet av 2009.

Realiseringen av sentrene har tatt lengre tid enn forventet. Dette skyldes i første rekke at det har vært vanskelig å finne egnet lokalisering. Som følge av dette foreslås det å sette ned årets bevilgning med 135 mill. kroner. For å fullføre de to prosjektene som staten skal eie, må budsjettmidler gjenbevilges, og Regjeringen vil komme tilbake til dette i løpet av 2010.

Prosjektet har en oppstartsbevilgning på 20 mill. kroner i 2009. Forventet forbruk i 2009 er 12 mill. kroner lavere enn bevilgningen. Dette skyldes at oppstart på byggeplass kom noe senere i gang enn planlagt.

I 2009 ble det gitt oppstartsbevilgning på 20 mill. kroner. I St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid ble det bevilget ytterligere 15 mill. kroner. Forventet forbruk i 2009 er 10 mill. kroner lavere enn bevilgningen. Dette kommer av at saneringsarbeidene er blitt billigere enn først antatt. I tillegg er prosjektet noe forsinket fordi det har tatt noe lengre tid enn forutsatt å utarbeide et revidert grunnlag for å fastsette kostnadsramme for prosjektet. Det er nå gjennomført ny KS2, og det foreslås en kostnadsramme på 705 mill. kroner eksklusiv kunstnerisk utsmykking (prisnivå per 1. juli 2009), jf. forslag til romertallsvedtak. Dette er 36 mill. kroner høyere enn prisomregning av det gamle forprosjektet fra 2004 og skyldes i hovedsak skifte av fasade som følge av strengere energikrav, samt generell markedsutvikling. Styringsrammen settes til 625 mill. kroner. Videre foreslås det å sette ned bevilgningen til prosjektet med 10 mill. kroner.

I St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid fikk prosjektet oppstartsbevilgning på 65 mill. kroner. Forventet forbruk i 2009 er 25 mill. kroner lavere enn bevilgningen. Dette kommer av at det har vært nødvendig å utsette forberedende byggearbeider på tomten i påvente av avklaring av prosjektets kostnadsramme. Det foreslås nå en kostnadsramme for prosjektet på 2 240 mill. kroner inklusiv kunstnerisk utsmykking (prisnivå per 1. juli 2009), jf. forslag til romertallsvedtak. Dette er 397 mill. kroner høyere enn anslaget i St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid og skyldes i hovedsak markedsutviklingen, samt økte kostnader som følge av strengere miljøkrav og krav til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Styringsrammen settes til 2 030 mill. kroner. Videre foreslås det å sette ned bevilgningen til prosjektet med 25 mill. kroner.

Bevilgningen på posten foreslås samlet redusert med 182 mill. kroner.

For 2009 er det bevilget 125,0 mill. kroner til prosjektet. Kostnadsrammen er på 948,3 mill. kroner (prisnivå per 1. juli 2009). Forventet forbruk i 2009 er 75 mill. kroner, noe som er 50 mill. kroner lavere enn bevilgningen i 2009. Hovedårsaken til dette er at kjøp av kulvert ble forsert fra 2009 til 2008, mens utgiften er budsjettert i 2009.

Om lag 50 prosjekter er under arbeid. Det har oppstått faseforskyvning og utsettelser på flere store prosjekter. Aktivitetsnivået i 2009 er derfor lavere enn det som er lagt til grunn for bevilgningen i 2009. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt ned med 210 mill. kroner.

Det er i 2009 innbetalt leieinntekter på til sammen 500 000 kroner for mindre utleieforhold. Posten foreslås økt tilsvarende.

Inntektene kommer fra innbetaling av infrastrukturbidrag fra nye eiere på Fornebu. På budsjetteringstidspunktet var det usikkerhet rundt enkelte av de planlagte innbetalingene. Nå er situasjonen avklart. Dette gjelder blant annet restinnbetaling fra salg av område 7.2 fra Norske Skog. Posten foreslås økt med 17,2 mill. kroner.