Utfallet av Stortingets behandling av Innst.
S. nr. 250 (2002–2003), jf. St.meld. nr. 24 (2002–2003) Barnehagetilbud
til alle – økonomi, mangfold og valgfrihet, ble et bredt politisk
forlik om endringer i økonomiske og juridiske virkemidler i sektoren
(barnehageforliket). De sentrale målene for barnehagesektoren er
barnehageplass til alle som ønsker det, høy kvalitet på og mangfold
i tilbudet, lav pris og økonomisk likeverdig behandling.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Kunnskapsdepartementet
blir det presisert at høy kvalitet i barnehagene er et prioritert
område. Barnehagen skal gi barn et pedagogisk tilbud av høy kvalitet og
kompetansen til de ansatte i barnehagen er avgjørende for kvaliteten
på barnehagetilbudet. Komiteen konstaterte videre i Innst. S. nr.
250 (2002–2003) Barnehagetilbud til alle – økonomi, mangfold og
valgfrihet, at Regjeringen mener målet om full behovsdekning er
viktigst å nå først. Komiteen delte oppfatningen om at dette er et
avgjørende mål. Komiteen var opptatt av å unngå at det skulle oppstå
motsetninger mellom målet om full behovsdekning og øvrige mål i barnehagepolitikken.
Kunnskapsdepartementets budsjett for barnehagesektoren
har vært sterkt økende de siste årene. I 2009 er statstilskuddet
til barnehagesektoren på 24,3 mrd. kroner. Barnehagesektoren finansieres
gjennom statstilskudd, kommunale tilskudd og foreldrebetaling. Barnehageområdet er
regulert av barnehageloven av 17. juni 2005. Departementet har det
overordnede nasjonale ansvaret for barnehagetilbudet. Fylkesmannen utfører
forvaltningsoppgaver for departementet. Kommunen er både lokal barnehagemyndighet og
barnehageeier for kommunale barnehager. Barnehagens oppgaver er
nedfelt i "Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver", som er en
forskrift til barnehageloven. Myndighetsoppgavene omfatter alle
barnehagene i kommunen, både kommunale og private.
Målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært
å undersøke i hvilken grad Kunnskapsdepartementet ivaretar sitt
overordnede nasjonale ansvar for å legge til rette for et barnehagetilbud med
høy kvalitet. Undersøkelsen omfatter alle ordinære private og kommunale
barnehager. Familiebarnehager inngår ikke i undersøkelsen. Undersøkelsen
belyser følgende problemstillinger:
Er omsorgs- og læringstilbudet
i barnehagene i samsvar med føringene gitt i lov og rammeplan for
barnehagen?
I hvilken grad legger rammene for barnehagedrift
til rette for et barnehagetilbud av høy kvalitet?
Ivaretar Kunnskapsdepartementet sitt styringsansvar
for å sikre kvalitet på barnehageområdet?
Revisjonskriteriene som legges til grunn for
undersøkelsen, er utledet fra stortingsproposisjoner og ‑meldinger
og Stortingets behandling av disse, barnehageloven med forskrifter,
Stortingets bevilgningsreglement og Reglement for økonomistyring
i staten.
Undersøkelsen omfatter tidsperioden fra 2006
til 2008. Undersøkelsen er basert på analyse av Kunnskapsdepartementets
styringsdokumenter, en omfattende spørreundersøkelse til barnehager rettet
mot styrere og pedagogiske ledere, spørreundersøkelse til et utvalg
kommuner/bydeler og spørreliste til alle landets fylkesmannsembeter. Spørreundersøkelsene
ble besvart av 818 barnehager og 112 kommuner/bydeler. Det ble gjennomført
intervju med Kunnskapsdepartementet, med relevante fagpersoner i
sektoren, med barnehageansvarlige i kommuner og med barnehageansatte.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at de aller fleste
barnehagene utarbeider årsplaner og månedsplaner og at barnehagepersonalet
bruker mye tid på å planlegge barnehagenes innhold. Barnehagene
dokumenterer også barnas arbeids- og læringsprosesser i stor grad.
Undersøkelsen viser videre at de fleste barnehagene har skriftlige
rutiner for behandling av informasjon fra foreldrene. Departementet
viser i sitt svarbrev til at det har evalueringer som viser at foreldre
i stor nok grad deltar i barnehagens arbeid.
Undersøkelsen viser videre at barnehagene arbeider
med alle rammeplanens fagområder, men at det er variasjon i hvor
mye barnehagene arbeider med dem.
Kunnskapsdepartementet foreslo ved behandling
av ny barnehagelov i 2005 at den reviderte rammeplanen skulle være
mer kortfattet, men at det kan utarbeides temahefter om bruken av
rammeplanen. Departementet har etter 2005 utarbeidet 10 temahefter
som pedagogisk virkemiddel. Undersøkelsen viser at barnehagene opplever noen
av temaheftene som lite konkrete og dermed vanskelige å nyttiggjøre
seg i det daglige arbeidet. To av fem pedagogiske ledere opplever at
de i liten grad får informasjon og veiledning til det pedagogiske
arbeidet i avdelingen gjennom temahefter. Departementet viser i
sitt svarbrev til at temaheftene ikke skal representere en form
for autorisasjon av et visst innhold og arbeidsmåter framfor andre,
men vise mangfoldet av mulige arbeidsmåter i barnehagen og støtte
og inspirere de ansatte i barnehagesektoren.
En av de viktigste forutsetningene for høy kvalitet
i barnehagene er tilstrekkelig og kompetent personale, jf. Innst.
O. nr. 117 (2004–2005) lov om barnehager. Undersøkelsen viser at
økt pedagogtetthet og flere muligheter for kompetanseheving for
personalet oppleves som de viktigste kvalitetsfaktorene for barnehageansatte.
Ifølge lov om barnehager skal bemanningen i barnehagene
være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende
pedagogisk virksomhet. Det er barnehageeier som vurderer hva som
er tilstrekkelig. Av undersøkelsen framgår det at barnehagene mener
at det er vanskelig å skaffe kvalifisert bemanning. Dette gjelder
både ved rekruttering av pedagogiske ledere og av øvrig personale.
Undersøkelsen viser at det er for få pedagoger fordelt på barna
i om lag 10 pst. av barnehagene i forhold til krav i forskrift om
pedagogisk bemanning. Den pedagogiske lederen er enten førskolelærer,
har annen sidestilt utdanning eller er innvilget dispensasjon fra
utdanningskravet. Undersøkelsen viser at de minste barnehagene er
noe bedre bemannet totalt enn de største barnehagene.
Kunnskapsdepartementet viser i sitt svarbrev
til en positiv utvikling på dette området. Foreløpige KOSTRA-tall
viser at det har blitt noen færre barn pr. voksen i barnehagene.
Departementet viser videre til rapporten fra UNICEF (2008) om kvaliteten
på omsorgs- og læringstilbudet til barnehagebarn i 25 OECD-land
og framholder at voksentettheten i Norge er mer enn dobbelt så høy
som i de fleste andre landene. Departementet påpeker videre at det
er barnehageeier som har ansvaret for at den totale bemanningen
er tilstrekkelig.
Kunnskapsdepartementet viser også til at man
er klar over utfordringene som er knyttet til mangel på førskolelærere
og at man er midt i en satsing for å få økt andelen pedagoger i
barnehagene. Mange av tiltakene vil ha effekt først om noen år.
Av undersøkelsen framgår det at om lag 30 pst. av
de pedagogiske lederne mener at de i begrenset grad har tid til
å utføre arbeidsoppgavene sine som planlagt. De oppgir først og
fremst sykefravær som en viktig årsak. Undersøkelsen viser at barnehagene
har et høyt gjennomsnittlig sykefravær på 11,5 pst. Til sammenligning
var sykefraværet blant ansatte innen helse- og sosialsektoren 9,5
pst. i 2007. De fleste barnehagene setter inn vikar relativt raskt
ved sykefravær, noe som vurderes som positivt.
Et tilstrekkelig tilbud om etterutdanning og
kursing er en viktig forutsetning for et kvalifisert barnehagepersonale.
Det må samtidig være tilstrekkelig økonomiske midler og tid for
de ansatte til å gå på kurs. Undersøkelsen viser at barnehageansatte,
eksklusiv styrerne, i gjennomsnitt tok ut om lag én kursdag i barnehageåret 2007/2008.
Det er gruppen av ansatte uten barnehagefaglig bakgrunn som tar
ut færrest kursdager.
Kunnskapsdepartementet viser i sitt svarbrev
til sin kompetansestrategi for barnehagesektoren for perioden 2007–2010
og til en kartlegging som viser at over 90 pst. av henholdsvis styrerne, pedagogiske
ledere og ufaglærte assistenter samt 86 pst. av barne- og ungdomsarbeiderne
omfattes av kompetanseutviklingstiltak i kommunen. Departementet
understreker også betydningen av uformell læring og interne opplæringstiltak
gjennom for eksempel nettverk, lokalt utviklingsarbeid, veiledning
og læring på arbeidsplassen.
Kunnskapsdepartementet stiller i sitt svarbrev spørsmål
om man ved å spørre de ansatte i barnehagene om det er tilstrekkelig
personale, får presist nok svar på problemstillingen.
Undersøkelsen peker på at mangler ved den pedagogiske
bemanningen, utstrakt bruk av dispensasjoner fra kompetansekravene,
mangel på kurs og høyt sykefravær utgjør en risiko for ikke å oppnå
den ønskede kvaliteten i barnehagetilbudet i alle barnehager.
Undersøkelsen viser at den veiledende normen for
inneareal overholdes i 90 pst. av barnehagene. Dette vurderes som
positivt, særlig i lys av den sterke veksten i antall barn med barnehageplass
det har vært i perioden. Kunnskapsdepartementet viser i sitt svarbrev
til en positiv tendens i utviklingen av gjennomsnittlig inneareal
pr. barn som har økt med 0,3 m2 de siste tre år.
Kunnskapsdepartementet overtok i 2006 det overordnede
nasjonale ansvaret for barnehagetjenestene. Kunnskapsdepartementet skal
sikre at den nasjonale barnehagepolitikken blir formidlet ut til
aktørene og brukerne i sektoren, og se til at politikken blir gjennomført
i tråd med forutsetningene. Fylkesmannen utfører forvaltningsoppgaver
for departementet, og kommunene er lokal barnehagemyndighet.
Det er et sentralt mål i St.meld. nr. 24 (2002–2003)
Barnehagetilbud til alle – økonomi, mangfold og valgfrihet, å ha
kvalitet og mangfold i barnehagetilbudet. Ved å åpne for et mangfold
i barnehagene – når forvaltningens ansvar og oppgaver samtidig er
fordelt på flere nivåer ved Kunnskapsdepartementet, fylkesmannsembetene
og kommunene – gir det en risiko for at det blir uheldige variasjoner
i barnehagetilbudet. Dette gir et større behov for overordnet styring, kontroll
og etterprøvbarhet i barnehagesektoren.
Kunnskapsdepartementet skal ha et nært samspill
med de ulike aktørene innenfor barnehagesektoren. Departementet
avholder kontaktmøter 3–5 ganger hvert år med fylkesmennene. I tillegg arrangeres
faglige styringsmøter med enkeltembetene og fagsamlinger/regelverksamlinger
for utdanningsdirektørene og saksbehandlerne. Undersøkelsen viser
at nesten samtlige fylkesmenn mener møtene med departementet gir
god informasjon og mulighet for utveksling av erfaringer.
Om lag halvparten av fylkesmennene opplever at
Kunnskapsdepartementet bruker lang tid på å behandle henvendelser
om veiledning om lov og regelverk, og at veiledningen som gis er
så overordnet at den har begrenset nytteverdi. Departementet opplyser
i sitt svarbrev at det arbeider med å redusere saksbehandlingstiden.
Videre opplyser departementet at hensynet til forhold som lokal
skjønnsutøvelse og departementets rolle som klageinstans, gjør at
departementets veiledning i enkelte tilfeller kan oppfattes som for
generell.
Fylkesmannen skal veilede kommunene etter barnehageloven.
Kunnskapsdepartementet gir Fylkesmannen føringer og krav om hovedprioriteringene
på barnehageområdet gjennom de årlige fullmaktsbrevene og embetsoppdragene.
De fleste kommunene opplyser å ha mottatt råd og veiledning fra
Fylkesmannen og deltatt på kompetansetiltak i regi av Fylkesmannen.
Undersøkelsen viser at de fleste kommunene er tilfreds med råd og
veiledning fra Fylkesmannen.
Kommunene har ansvaret for å gi veiledning og informasjon
til barnehagene og se til at de drives i samsvar med gjeldende regelverk.
Undersøkelsen viser at halvparten av kommunene mener råd og veiledning
til barnehagepersonale er den mest tidkrevende arbeidsoppgaven.
De fleste barnehagene er fornøyd med informasjonen og veiledningen
fra kommunene, men noen flere private barnehager enn kommunale er
mindre tilfreds.
I lov om barnehager er Fylkesmannen gitt hjemmel
til å føre tilsyn med at kommunen utfører de oppgaver den er pålagt
som lokal barnehagemyndighet.
I fullmaktsbrevene fra departementet for 2006 og
2007 ble det ikke stilt krav til antall tilsyn. Kunnskapsdepartementet
stilte krav i fullmaktsbrevet for 2008 at hver fylkesmann skal føre tilsyn
med minst tre kommuner.
Fylkesmannens tilsyn med kommunene gjennomføres
hovedsakelig som systemrevisjon, det vil si å kontrollere og slå
fast om krav i lover og forskrifter blir oppfylt og å bidra til
å utvikle internkontrollsystemet. Undersøkelsen viser at Fylkesmannens
tilsyn har økt fra 2006 til 2008. Økningen er knyttet til systemrevisjon
som tilsynsmetode. I 2007 gjennomførte embetene systemrevisjon ved
tilsyn med 44 kommuner. I 2008 ble det ført tilsvarende tilsyn med
76 kommuner.
Selv om omfanget av tilsyn har økt, viser undersøkelsen
at andelen av kommuner som har hatt tilsynsbesøk av Fylkesmannen
fremdeles er lav. To av tre kommuner har aldri hatt tilsynsbesøk av
Fylkesmannen. Blant de kommunene som har hatt tilsynsbesøk, har
tilsynet i nærmere 80 pst. av tilfellene avdekket merknader og/eller
avvik. Det framgår at tilsynet oftere resulterer i avvik enn i merknader.
Avvik defineres som mangel på oppfyllelse av krav fastsatt i lov
og/eller forskrift, mens merknader er forhold som har behov for
forbedring. Av undersøkelsen framgår det at mer enn 60 pst. av avvikene
er knyttet til kommunens mangelfulle tilsyn med barnehagene etter
barnehageloven.
Stortinget har ikke lovfestet omfang eller metode
for kommunenes tilsyn med barnehagene. Kunnskapsdepartementet forutsetter
imidlertid i sin veileder for tilsyn med barnehager fra 2007 at tilsynet
skal være en kontinuerlig oppgave for kommunene.
Hver femte barnehage har aldri hatt tilsynsbesøk av
kommunen. Undersøkelsen viser videre at 45 pst. av kommunene ikke
førte tilsyn med barnehagene etter barnehageloven i perioden 2007/2008.
Det er store fylkesvise variasjoner i andelen barnehager som har
hatt tilsynsbesøk av kommunene.
Økningen i antall tilsyn gjennomført av både fylkesmenn
og av kommuner synes å være en utvikling i riktig retning. På bakgrunn
av det lave tilsynsomfanget, og fordi en stor andel av de faktisk
gjennomførte tilsynene med kommunene har avdekket avvik, stilles
det likevel spørsmål om tilsynsvirksomheten er tilstrekkelig for
å bidra til å sikre kvaliteten i barnehagene.
Kunnskapsdepartementet kan ikke se at det er grunnlag
for å konkludere at tilsynsvirksomheten er for svak når det ikke
er lovfestet noe omfang for kommunenes tilsynsvirksomhet og når
Fylkesmannen har doblet antall tilsyn med kommunene fra 2007 til
2008. Departementet opplyser i sitt svarbrev at det legger til grunn
at Fylkesmannen innretter sitt tilsyn etter vurderinger av risiko
og vesentlighet.
Kunnskapsdepartementet stilte ikke særskilte krav
til fylkesmennene om rapportering av gjennomført tilskuddskontroll
for hver tilskuddsordning og resultatene av disse før 2007. Dermed har
ikke fylkesmennene rapportert om gjennomført tilskuddskontroll til
Kunnskapsdepartementet i 2006. Undersøkelsen viser at fem embeter
i 2007 og ni embeter i 2008 har kontrollert og rapportert fullstendig
om gjennomført tilskuddskontroll. Det betyr at pålagt rapportering
mangler helt eller delvis for flertallet av fylkesmennene i 2007
og for halvparten av fylkesmennene i 2008.
Begrenset tilsynsvirksomhet og mangelfull rapportering
om tilskuddskontrollen fra Fylkesmannen til Kunnskapsdepartementet
kan føre til at styringsinformasjonen blir svekket på disse områdene.
Det kan på bakgrunn av undersøkelsen stilles spørsmål om departementet
har tilstrekkelig styringsinformasjon om kvaliteten i barnehagetilbudet,
jf. § 4 i Reglement for økonomistyring i staten.
De statlige tilskuddene er en vesentlig del
av barnehagenes økonomi. Ved behandling av statsbudsjettet for 2007,
understreket flertallet i familie- og kulturkomiteen betydningen
av at private barnehager tidlig får kjennskap til og utbetalt driftsmidler
fra kommunen i begynnelsen av et nytt kalenderår slik at det skapes
forutsigbarhet til den daglige driften.
Undersøkelsen viser at over halvparten av de
private barnehagene svarer at de mottar tilskudd fra kommunen på
et tidspunkt i året som gjør at det i liten grad er mulig å planlegge
og budsjettere barnehagens økonomi. Når en så stor andel av barnehagene
opplever at det er lite forutsigbare økonomiske rammer, er det en
risiko for at det får konsekvenser for planleggingen og gjennomføringen
av aktiviteter i barnehagen og dermed for kvaliteten i tilbudet.
Over halvparten av de private barnehagene oppgir
at beregningen for tilskudd til barnehagen i liten grad eller ikke
i det hele tatt er forklart slik at de kan forutsi barnehagens økonomi.
To av tre kommuner opplever det også som vanskelig å forklare beregningene
som ligger til grunn for tilskuddene til de private barnehagene.
Når både de private barnehagene og kommunene opplever
det som vanskelig å forstå eller å forklare beregningene som ligger
til grunn for tildelingen av tilskudd, vanskeliggjøres kommunens oppgave
som lokal barnehagemyndighet. Det er grunn til å spørre om Kunnskapsdepartementet har
ivaretatt sitt veilederansvar i tilstrekkelig grad når kommunene
har vanskelig for å forklare beregningene som ligger til grunn for
tilskuddene til de private barnehagene.
Kunnskapsdepartementet skriver i sitt svarbrev at
en viktig årsak til at kommunene og barnehagene opplever at det
er uforutsigbare økonomiske rammer, kan være at kommunene ikke i
tilstrekkelig grad innehar og benytter juridisk og økonomisk kompetanse
til å foreta beregningene og dokumentere disse tilfredsstillende.
Departementet bemerker for øvrig i sitt svarbrev at
det ikke har fått tilgang til deler av datamaterialet fra spørreundersøkelsen.
Manglende innsyn i dette grunnlaget for spørreundersøkelsen gjør
det etter departementets mening vanskelig å kommentere de konkrete
resultatene og Riksrevisjonens analyser og konklusjoner på en tilfredsstillende
måte.
Målet med revisjonen har vært å undersøke i hvilken
grad Kunnskapsdepartementet ivaretar sitt overordnede nasjonale
ansvar for å legge til rette for et barnehagetilbud med høy kvalitet.
Hovedmålene for barnehagepolitikken har blitt fastsatt
i en periode da sektoren har vært gjennom en betydelig vekst. På
bakgrunn av den omfattende utbyggingen er Riksrevisjonen av den oppfatning
at viktige hovedelementer av satsingen for å nå målet om høy kvalitet
synes å være ivaretatt på en god måte. Riksrevisjonen anser det
som positivt at barnehageansatte setter av nok tid til planlegging
av barnehagens innhold og at barnas arbeids- og læringsprosesser
er godt dokumentert. Riksrevisjonen ser det også som positivt at
barnehageansatte gjennomgående arbeider aktivt med fagområdene i
rammeplanen og merker seg videre at Kunnskapsdepartementet vil iverksette
tiltak dersom det viser seg at aktuelle fagområder over tid blir
systematisk nedprioritert.
Riksrevisjonen ser det også som positivt at
det er utarbeidet temahefter til å støtte opp under implementeringen
av den reviderte rammeplanen og mener på bakgrunn av rammeplanens
overordnede utforming at temaheftene er aktuelle for alle barnehageansatte.
Kunnskapsdepartementet opplyser at temaheftene ikke representerer
noen form for autorisering og kun er ment som støtte og inspirasjon.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at over halvparten av temaheftene
brukes i liten grad. Ettersom rammeplanen er kortfattet og generell,
vil Riksrevisjonen stille spørsmål om et mer forpliktende veiledningsmateriell kunne
ført til en mer utstrakt bruk.
Undersøkelsen viser at 90 pst. av barnehagene overholder
de veiledende normene for inneareal i barnehagene. Departementet
peker i sitt svar på at KOSTRA-tallene viser at utviklingen for
størrelsen på barnehagenes inneareal har vært positiv de siste årene.
Riksrevisjonen er enig i at dette er positivt, spesielt i lys av
den sterke veksten i antall barn med barnehageplass det har vært
i perioden. Riksrevisjonen vil imidlertid peke på at det er enkelte
barnehager som ligger betydelig under arealnormen.
Det er ikke stilt krav i lov eller forskrift
om antall barn pr. ansatt i barnehagen. Det er barnehageeier som
har ansvar for at den totale bemanningen er tilstrekkelig. Kunnskapsdepartementet
viser i sitt svar til at Norge har en voksentetthet i barnehagene
som er mer enn dobbelt så høy som i mange andre land. Departementet
viser også til at det har blitt færre antall barn pr. voksen de
siste årene.
Undersøkelsen viser at barnehagene opplever vanskeligheter
med å skaffe kvalifisert bemanning. Riksrevisjonen merker seg satsingen
for å øke pedagogandelen i barnehagene og at departementet viser
til at denne satsingen allerede gir positive resultater. Riksrevisjonen
vil bemerke at det har vært en betydelig økning i antall dispensasjoner
fra kravet om pedagogisk utdanning. I perioden 2006 til 2008 økte
antall dispensasjoner med hele 125 pst. Hvis denne dispensasjonspraksisen
blir vedvarende, vil kvaliteten i barnehagetilbudet bli skadelidende.
Ved behandling av lov om barnehager, jf. Innst. O.
nr. 117 (2004–2005), pekte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
på at personalets kompetanse er den viktigste kvalitetsfaktoren
i barnehagene. Komiteens flertall så det som helt nødvendig at personalet
i barnehagesektoren tilbys ny kompetanse. Riksrevisjonens undersøkelse
viser at om lag 60 pst. av kommunene har gjennomført en kartlegging
av kompetansebehovet blant barnehagepersonalet i deres kommune.
Riksrevisjonen er enig med Kunnskapsdepartementet i at det har vært
en positiv utvikling i antall kommuner som har foretatt kompetansekartlegging,
men det er fortsatt for lav andel kommuner som har kartlagt kompetansebehovet
blant barnehagepersonalet i kommunen.
Det er positivt at det er utviklet en kompetansestrategi
for barnehageområdet. Med hensyn til utnyttelse av kompetansehevingstiltak,
vil Riksrevisjonen bemerke at undersøkelsen viser at barnehagene
ikke har anledning til å følge opp denne satsingen i praksis. I
gjennomsnitt bruker de ansatte i barnehagene, bortsett fra styrer,
kun én dag i året på kurs. Riksrevisjonen mener Kunnskapsdepartementet
bør ha oppmerksomhet på dette området og i større grad være pådriver
overfor kommunene for at barnehagepersonalet faktisk får deltatt
på kurs og andre kompetansehevingstiltak.
Tilsyn skal bidra til å sikre kvaliteten på barnehageområdet
gjennom å avdekke eventuelle kritikkverdige forhold. Kunnskapsdepartementet
sier i sitt svarbrev at tilsynsapparatet fungerer tilfredsstillende.
Riksrevisjonen ser det som positivt at tilsynsvirksomheten har vært økende
de senere år, men stiller spørsmål om nivået er tilstrekkelig høyt
til at det bidrar til å sikre kvaliteten.
Kunnskapsdepartementet er uenig i Riksrevisjonens
framstilling av at de økonomiske rammene for private barnehager
er lite forutsigbare. Riksrevisjonen vil imidlertid fastholde at
undersøkelsen har vist at en stor del av de private barnehagene
og kommunene opplever at beregningene av tilskuddene er vanskelig
å forstå og forklare. En stor del av de private barnehagene opplyser
at det er vanskelig å planlegge og budsjettere fordi det ikke er
kjent hva tilskuddet blir og når det blir utbetalt. Riksrevisjonen
mener derfor at departementet har en utfordring knyttet til veiledning
på området.
Riksrevisjonen ser det som positivt at Kunnskapsdepartementet
fra 2007 stiller krav til Fylkesmannens rapportering for gjennomført tilskuddskontroll,
men stiller samtidig spørsmål om departementets oppfølging av rapporteringen
er tilstrekkelig. Bakgrunnen er at pålagt tilskuddskontroll fortsatt
mangler helt eller delvis fra minst halvparten av fylkesmennene
i 2007 og 2008.
Kunnskapsdepartementet presiserer i sitt svarbrev
at det uten innsyn i grunnlagsmaterialet for spørreundersøkelsen
er vanskelig å kommentere de konkrete resultatene og Riksrevisjonens
analyser og konklusjoner på en tilfredsstillende måte. Riksrevisjonen
vil peke på at Kunnskapsdepartementet har fått overlevert aggregerte data
fra Riksrevisjonens spørreundersøkelse. Dersom det ble gitt innsyn
i grunnlagsmaterialet, ville dette bryte med forutsetningene som
er kommunisert om anonymitet til dem som besvarer skjemaene.
Saken har vært forelagt Kunnskapsdepartementet
og statsråden har i brev av 6. mai 2009 svart:
"(…)
Riksrevisjonen viser til at hovedmålene
for barnehagepolitikken er blitt fastsatt i en periode da sektoren
samtidig har vært gjennom en betydelig vekst. Få andre sektorer
kan vise til større mangfold og kompleksitet i type driftsformer, eierstruktur
og omfang av tjenester. På tross av de store omstillingene og den
kraftige kapasitetsøkningen sektoren har gjennomgått de siste årene,
mener Kunnskapsdepartementet å kunne vise til at disse utfordringene
ikke har gått på bekostning av kvaliteten i barnehagene.
Departementet
har følgende uttalelse til Riksrevisjonens bemerkninger i kapittel
3:
Temaheftene
(…)
Kunnskapsdepartementet
viser til at temaheftene ble utarbeidet for å støtte opp under implementeringen
av den reviderte rammeplanen, og mener temaheftene har fungert etter
hensikten i denne implementeringsperioden.
Styrer
og pedagogisk leder er ansvarlig for å veilede det øvrige personalet
slik alle får en felles forståelse av barnehagens ansvar og oppgaver.
Det er derfor naturlig at det er de som i størst grad benytter temaheftene.
Selv om de nasjonale føringene for barnehagens innhold er blitt
tydeligere de siste årene, skal barnehagene fortsatt ha stor frihet
til å velge innhold og arbeidsmåter tilpasset enkeltbarn og barnegrupper.
Personalets
kompetanse og erfaring, og det faktum at rammeplanen skal tilpasses
varierte driftsformer og lokale forhold, kan være en naturlig årsak
til variasjon i bruk av temaheftene. Departementet ser det imidlertid
som svært positivt at 86 prosent av de pedagogiske lederne har benyttet
seg av temaheftene.
Kvalifisert
bemanning
(…)
Departementet er
kjent med at antall dispensasjoner har økt. Dette betyr ikke at
det har blitt færre førskolelærere i barnehagene, men at kommunene
i større grad følger opp regelverket om dispensasjoner fra utdanningskravet.
Departementet har i embetsoppdraget rettet oppmerksomheten på Fylkesmannens
viktige oppgave med å veilede og å føre tilsyn med at kommunen følger
regelverket når det gjelder innvilgelse av dispensasjon fra utdanningskravet.
Departementet ser det derfor som positivt at differansen mellom
antallet dispensasjoner og tallet på ansatte som arbeider som styrer
og pedagogiske ledere uten godkjent førskolelærerutdanning går ned. Departementet
mener dette er et eksempel på at styringsvirkemiddelet overfor kommunene
fungerer etter intensjonen.
Departementet er kjent
med de utfordringene som er knyttet til behovet for flere førskolelærere
og viser til satsingen for å få økt pedagogandelen i barnehagen.
Foreløpige KOSTRA - tall for 2008 viser at det i 2008 kom om lag
2 700 flere førskolelærere i barnehagene. Tilsvarende økning i 2007
var på over 1 200. Departementet har satt i gang flere tiltak for
å øke antall førskolelærere i barnehagene, både i form av økt studiekapasitet
og ulike modeller for arbeidsplassert førskolelærerutdanning for
assistenter. Det vises til at det i 2004 var om lag 20 000 ansatte
med godkjent førskolelærerutdanning, mens denne gruppen ansatte
økte til nærmere 27 000 i 2008.
Gjennomføring
av kompetansestrategi
(…)
Første
rapport fra en kartlegging av Kunnskapsdepartementets kompetansestrategi
konkluderer med at den nasjonale satsingen har hatt stor betydning
for kommunenes kompetansetiltak for ansatte i barnehagene. Departementet
vil også vise til at vi nå er midt i strategiperioden for kompetanseutvikling,
og at departementet underveis vil vurdere eventuelle nye tiltak.
Siden kompetansekartlegging ikke er en lovpålagt oppgave, ser departementet
positivt på at stadig flere kommuner velger å gjennomføre kompetansekartlegging
blant ansatte i barnehagene.
Tilsyn
(…)
Departementet
er tilfreds med at det har vært en dobling i tilsynsaktiviteten
hos Fylkesmannen fra 2007 til 2008, og en tilsvarende aktivitetsøkning
knyttet til tilsyn hos kommunene. Departementet har i embetsoppdraget
for 2008 og 2009 stilt krav om tilsynsomfang, og årsrapporteringen
fra 2008 viser at Fylkesmannsembetene mer enn oppfyller dette kravet.
Kunnskapsdepartementet legger til grunn at Fylkesmannen innretter
sin tilsynsvirksomhet ut fra en vurdering av risiko og vesentlighet,
det vil si at dette er et sentralt kriterium for valg av kommuner.
Selv
om det har vært en positiv utvikling av tilsynsaktiviteten, har
departementet fortsatt høy oppmerksomhet på tilsyn som verktøy for
å følge opp intensjonene i regelverket og sikre kvaliteten i sektoren.
Departementet vil vurdere ulike alternativer for å videreutvikle
det statlige tilsynet. Departementet vil blant annet iverksette tiltak
som kan bidra til å sikre enhetlig lovforståelse av tilsynstemaene.
Departementet vil videre vurdere å stille ytterligere krav til fylkesmennene
i embetsoppdragene fremover.
Forvaltning
av kommunalt tilskudd
(…)
Kunnskapsdepartementet
er kjent med utfordringene i sektoren knyttet til at utmåling av
den kommunale andelen av tilskudd til private barnehager kan framstå
som komplisert, jf forskrift om økonomisk likeverdig behandling
av barnehager i forhold til offentlige tilskudd. På denne bakgrunn
har departementet aktivt ivaretatt sitt veiledningsansvar gjennom
utarbeidelse av verktøy og veiledere for kommunene, gjennom embetsoppdrag
og fullmaktsbrev til fylkesmennene og gjennom saksbehandlersamlinger for
fylkesmennene. Regelverkssamlingene har hatt fokus på at fylkesmennene
skal kunne veilede kommunene i utmåling av tilskudd for å unngå
forsinkelser. Kunnskapsdepartementet mener også at en viktig forklaring
på utfordringene på dette området kan være at kommunene ikke i tilstrekkelig
grad innehar og benytter juridisk og økonomisk kompetanse til å
foreta beregningene og dokumentere disse tilfredsstillende.
Departementet
har forståelse for at enkelte private barnehager kan oppleve det
som utfordrende å planlegge og budsjettere dersom de ikke er kjent
med hva tilskuddet blir og når det blir utbetalt. Departementet
vil imidlertid påpeke at den kommunale andelen av finansieringen
utgjør kun om lag 15 prosent. 60 prosent av finansieringen skjer
gjennom statstilskudd og resten er foreldrebetaling. Det statlige
tilskuddet er sammen med foreldrebetalingen forutsigbare størrelser.
For å unngå at private barnehager mottar kommunalt tilskudd sent,
har departementet oppfordret kommunene om å forskuttere kommunalt
tilskudd basert på fjorårets utbetalinger.
Kontroll med tilskuddene
(…)
Riksrevisjonen
skriver at pålagt tilskuddskontroll mangler helt eller delvis fra
minst halvparten av fylkesmennene i 2007 og 2008. Rapportene fra
fylkesmennene viser imidlertid at det i all hovedsak føres kontroll
med de tilskuddene fylkesmannen forvalter (drifts- og investeringstilskuddene).
Departementet har ikke indikasjoner på at fylkesmennenes kontroll var
utilstrekkelig selv om ikke alle fylkesmennene rapporterte inn tilskuddskontroll
for 2007. Departementet vil videre gjøre oppmerksom på at alle embeter
har rapportert om tilskuddskontroll i 2008.
Innsyn i grunnlagsmaterialet
(…)
Riksrevisjonen
skriver at "… Kunnskapsdepartementet har fått overlevert aggregerte
data fra Riksrevisjonens spørreundersøkelse."
Departementet
mottok aggregerte data som var grunnlaget for noen av utfordringene
som Riksrevisjonen pekte på, men ville også hatt nytte av å se nærmere
på aggregerte data for øvrige deler av undersøkelsen. Departementet
finner det likevel positivt at vi har fått tilgang til en større del
av Riksrevisjonens bakgrunnsmateriale enn hva som har vært praksis
ved tidligere forvaltningsrevisjoner.
Konklusjon
Kunnskapsdepartementet
viser til Innst. S. nr. 250 (2002-2003) og følgende sentrale føring: "Komiteen
konstaterer at Regjeringen mener målet om full behovsdekning er
viktigst å nå først. Komiteen deler oppfatningen om at dette er
et avgjørende mål. Komiteen er opptatt av å unngå at det skal oppstå
motsetninger mellom målet om full behovsdekning og øvrige mål i barnehagepolitikken."
Kunnskapsdepartementet
tolker signalene i denne innstillingen, og også øvrige innstillinger og
vedtak som er gjort på barnehageområdet fra 2002 og fram til i dag,
dit hen at det ikke er noe tvil om at både kvantitet og kvalitet
i barnehagen har vært, og er viktige målsettinger. Dette har departementet
lagt til grunn for sitt arbeid. Samtidig er det verdt å merke seg
at Stortinget i denne perioden i langt større grad har hatt oppmerksomhet
rettet mot mål og konkrete tiltak for å nå full barnehagedekning.
Mål
for videreføring av regjeringens barnehagesatsing og forslag om
ulike tiltak har vært uttrykt i Regjeringens årlige budsjettforlag.
Dette inkluderer også mål og tiltak for å møte utfordringene knyttet
til økt rekruttering og mangel på førskolelærere. På denne måten
har Stortinget fått jevnlig informasjon om både status og videre tiltak
for kvalitetsutvikling i barnehagesektoren. Kunnskapsdepartementets
prioriteringer og valg av virkemidler i hele denne perioden har
vært, og er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger. Parallelt
med satsingen på full barnehagedekning er det iverksatt strategier
for å sikre barnehagenes kvalitet; Ny lov om barnehage, ny rammeplan,
Rekrutteringsstrategi for barnehagesektoren 2007-2010. Barnehageløftet
er fulgt opp med en strategisk satsing på kompetanseutvikling. For
2007 og 2008 ble det satt av henholdsvis 62 og 66 millioner kroner
til regjeringens satsing på kompetanse i barnehagesektoren.
Gjennom
ulike evalueringer og kartleggingsarbeid har departementet fått
innsikt i status underveis i kvalitetssatsingen som legger et viktig grunnlag
for videre arbeid med utvikling av kvalitet i barnehagene. Dokumentasjonen
viser at det på alle områder er stor aktivitet og målrettet arbeid
i gang for å videreutvikle kvaliteten i barnehagene i tråd med statlige
føringer. Felles for de ulike undersøkelsene er at de viser tydelige
tegn på at sektoren er inne i en positiv utvikling når det gjelder
å sikre målet om et likeverdig barnehagetilbud av god kvalitet.
(…)."
Ett av de sentrale målene for barnehagesektoren er
å sikre et barnehagetilbud av høy kvalitet. Riksrevisjonen deler
Kunnskapsdepartementets oppfatning av at det er flere positive utviklingstrekk
i barnehagesektoren. Samtidig har undersøkelsen avdekket en del
svakheter som kan bidra til å svekke oppnåelse av målet om et barnehagetilbud
av høy kvalitet. Riksrevisjonen merker seg at Kunnskapsdepartementet
sier seg enig i at det eksisterer kvalitetsutfordringer i barnehagesektoren.
Departementet ser at det er sammenfall mellom utfordringene som
Riksrevisjonen bemerker og utfordringer som omtales i stortingsmeldingen
om kvalitet i barnehagene. Riksrevisjonen forutsetter derfor at
Kunnskapsdepartementet opprettholder fokus på å sikre kvaliteten
i barnehagetilbudet.
Riksrevisjonen viser til at noen barnehager
har høyt sykefravær og lav grunnbemanning, og at en av ti barnehager
har for få pedagoger og dermed ikke tilfredsstiller krav i forskrift
om pedagogisk bemanning. Riksrevisjonen ser positivt på økningen
i antall førskolelærere og merker seg tiltakene Kunnskapsdepartementet
har satt i verk for å øke pedagogandelen i barnehagen.
Samtidig ser Riksrevisjonen med bekymring på det
høye antallet barnehager der én eller flere ansatte har dispensasjon
fra utdanningskravet og på at antallet har økt betydelig fra 2006
til 2008. Riksrevisjonen konstaterer at Kunnskapsdepartementet mener
økningen i antallet dispensasjoner skyldes at kommunene nå i større
grad følger opp regelverket. Riksrevisjonen fastholder at antallet
dispensasjoner er for høyt og mener det er uheldig dersom tidligere
praksis har ført til at barnehageansatte uten godkjent førskolelærerutdanning
har arbeidet som styrer eller pedagogisk leder uten kommunens dispensasjon
fra utdanningskravet.
Undersøkelsen viser at det settes av lite tid
og midler til kompetansehevingstiltak for barnehageansatte til tross
for et stort behov. Kunnskapsdepartementet viser bl.a. til at kompetansekartlegging
ikke er en lovpålagt oppgave, men at stadig flere kommuner likevel
velger å gjennomføre kompetansekartlegging blant ansatte i barnehagene.
Riksrevisjonen forutsetter at Kunnskapsdepartementet fortsetter
arbeidet overfor kommunene med å kartlegge kompetansen blant barnehagepersonalet
slik at personalet får anledning til å delta på kurs og andre kompetansehevingstiltak.
Riksrevisjonen konstaterer at 23 pst. av barnehagene
aldri har hatt tilsyn etter barnehageloven. Undersøkelsen viser
at Fylkesmannens tilsyn med kommunene oftest har avdekket avvik
knyttet til kommunenes mangelfulle tilsyn med barnehagene etter
barnehageloven. Riksrevisjonen understreker betydningen av at tilsynsvirksomheten
gjennomføres for å bidra til å sikre kvaliteten på barnehagetilbudet.
Det er positivt at departementet har høy oppmerksomhet på dette
området. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil vurdere
ulike alternativer for å videreutvikle det statlige tilsynet, og
vil følge utviklingen på området.
Riksrevisjonen understreker at fylkesmannens tilskuddskontroll
for 2007 ikke er fullt ut dokumentert og at gjennomført tilskuddskontroll
for 2008 har store mangler, til tross for at alle embetene har rapportert
om tilskuddskontroll til departementet. Det er positivt at departementet
er i gang med å utarbeide flere tiltak for å forbedre rapporteringen
av tilskuddskontroll. Rapportering av tilskuddskontroll er vesentlig
som beslutningsgrunnlag for å styre kvaliteten på området.
Riksrevisjonen vil understreke at Kunnskapsdepartementet
har et overordnet ansvar for et godt finansieringssystem som er
enkelt og oversiktlig og som gir forutsigbarhet for alle som omfattes av
det. Riksrevisjonen ser det som uheldig at særlig private barnehager
opplever tilskuddsberegningene som kompliserte og tildelingene som
uforutsigbare. Riksrevisjonen forutsetter at Kunnskapsdepartementet
intensiverer veiledningen og derigjennom sikrer bedre forståelse
av beregningene og at tildelingene oppleves som forutsigbare.