5. Forslag fra mindretall
Rammeområde 7
(Arbeid og sosial)
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I
På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |
Utgifter | |||||
600 | Arbeidsdepartementet | ||||
1 | Driftsutgifter | 158 101 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 3 200 000 | |||
601 | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 54 409 000 | |||
50 | Norges forskningsråd | 108 575 000 | |||
70 | Tilskudd | 22 721 000 | |||
72 | Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m. | 11 000 000 | |||
604 | NAV-reform og pensjonsreform | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45 | 62 950 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 21 | 725 060 000 | |||
605 | Arbeids- og velferdsetaten | ||||
1 | Driftsutgifter | 9 388 501 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 24 304 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 225 732 000 | |||
70 | Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres | 220 880 000 | |||
606 | Trygderetten | ||||
1 | Driftsutgifter | 60 857 000 | |||
621 | Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 33 990 000 | |||
62 | Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres | 769 046 000 | |||
63 | Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres | 195 940 000 | |||
70 | Frivillig arbeid, kan overføres | 58 648 000 | |||
74 | Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner mv. | 9 590 000 | |||
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||||
21 | Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres | 78 880 000 | |||
76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres | 7 293 420 000 | |||
635 | Ventelønn | ||||
1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 210 000 000 | |||
640 | Arbeidstilsynet | ||||
1 | Driftsutgifter | 415 700 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 4 100 000 | |||
642 | Petroleumstilsynet | ||||
1 | Driftsutgifter | 172 100 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 21 100 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 1 650 000 | |||
643 | Statens arbeidsmiljøinstitutt | ||||
50 | Statstilskudd | 94 500 000 | |||
645 | Regional verneombudsordning i hotell- og restaurantbransjen og renholdsbransjen | ||||
70 | Tilskudd til oppstartskapital | 6 000 000 | |||
646 | Pionerdykkere i Nordsjøen | ||||
72 | Tilskudd, kan overføres | 2 900 000 | |||
648 | Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen m.m. | ||||
1 | Driftsutgifter | 14 300 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 1 733 000 | |||
70 | Tilskudd til faglig utvikling | 4 000 000 | |||
660 | Krigspensjon | ||||
70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning | 185 000 000 | |||
71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning | 435 000 000 | |||
664 | Pensjonstrygden for sjømenn | ||||
70 | Tilskudd | 535 000 000 | |||
666 | Avtalefestet pensjon (AFP) | ||||
70 | Tilskudd | 1 415 000 000 | |||
667 | Supplerende stønad til personer over 67 år | ||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 330 000 000 | |||
847 | Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71 | 28 121 000 | |||
50 | Forskning | 5 821 000 | |||
70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 155 577 000 | |||
71 | Tiltak for økt tilgjengelighet og universell utforming, kan overføres, kan nyttes under post 21 | 20 484 000 | |||
2540 | Stønad under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn | ||||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 30 000 000 | |||
2541 | Dagpenger | ||||
70 | Dagpenger, overslagsbevilgning | 13 140 000 000 | |||
2542 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | ||||
70 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning | 760 000 000 | |||
2620 | Stønad til enslig mor eller far | ||||
70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning | 2 722 000 000 | |||
72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 445 000 000 | |||
73 | Utdanningsstønad | 64 000 000 | |||
75 | Tilskudd til flytting for å komme i arbeid | 200 000 | |||
76 | Forskuttering av underholdsbidrag | 860 000 000 | |||
2650 | Sykepenger | ||||
70 | Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning | 32 640 000 000 | |||
71 | Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning | 1 985 000 000 | |||
72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning | 586 800 000 | |||
73 | Tilretteleggingstilskudd, kan overføres | 273 406 000 | |||
75 | Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning | 1 860 000 000 | |||
2651 | Ytelser under arbeidsavklaring | ||||
70 | Arbeidsavklaringspenger, overslagsbevilgning | 27 579 000 000 | |||
2652 | Medisinsk rehabilitering mv. | ||||
70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning | 1 813 000 000 | |||
71 | Legeerklæringer | 280 000 000 | |||
2653 | Ytelser til yrkesrettet attføring | ||||
70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning | 1 890 000 000 | |||
71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning | 570 000 000 | |||
2655 | Uførhet | ||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 19 820 000 000 | |||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 31 270 000 000 | |||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 1 904 000 000 | |||
73 | Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning | 40 000 000 | |||
74 | Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning | 1 705 000 000 | |||
75 | Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning | 100 000 000 | |||
76 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning | 70 000 000 | |||
2661 | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | ||||
70 | Grunnstønad, overslagsbevilgning | 1 690 000 000 | |||
71 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning | 1 760 000 000 | |||
73 | Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning | 117 000 000 | |||
74 | Tilskudd til biler | 1 045 000 000 | |||
75 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler | 3 062 300 000 | |||
76 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester | 154 000 000 | |||
77 | Ortopediske hjelpemidler | 925 000 000 | |||
78 | Høreapparater | 500 000 000 | |||
2670 | Alderdom | ||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 42 868 000 000 | |||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 68 777 000 000 | |||
72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning | 33 000 000 | |||
73 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 5 755 000 000 | |||
2680 | Etterlatte | ||||
70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 1 270 000 000 | |||
71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 1 025 000 000 | |||
72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 97 000 000 | |||
74 | Utdanningsstønad | 1 350 000 | |||
75 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 10 000 000 | |||
2686 | Gravferdsstønad | ||||
70 | Gravferdsstønad, overslagsbevilgning | 150 000 000 | |||
2690 | Diverse utgifter | ||||
70 | Sykestønadsutgifter i utlandet | 125 000 000 | |||
77 | Pasienter fra gjensidighetsland mv. | 125 000 000 | |||
Totale utgifter | 295 460 946 000 | ||||
Inntekter | |||||
3605 | Arbeids- og velferdsetaten | ||||
1 | Administrasjonsvederlag | 9 000 000 | |||
6 | Gebyrinntekter for fastsettelse av bidrag | 22 000 000 | |||
3634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||||
85 | Innfordring av feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak | 1 000 000 | |||
3635 | Ventelønn | ||||
1 | Refusjon statlig virksomhet mv. | 53 000 000 | |||
85 | Innfordring av feilutbetaling av ventelønn | 2 200 000 | |||
3640 | Arbeidstilsynet | ||||
1 | Diverse inntekter | 1 100 000 | |||
4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer | 5 300 000 | |||
5 | Tvangsmulkt | 1 960 000 | |||
7 | Byggesaksbehandling, gebyrer | 17 400 000 | |||
3642 | Petroleumstilsynet | ||||
2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet | 800 000 | |||
3 | Refusjon av tilsynsutgifter | 79 100 000 | |||
6 | Refusjoner/ymse inntekter | 2 700 000 | |||
5701 | Diverse inntekter | ||||
2 | Diverse inntekter | 295 100 000 | |||
3 | Hjelpemiddelsentraler m.m. | 30 000 000 | |||
71 | Refusjon ved yrkesskade | 1 090 000 000 | |||
73 | Refusjon fra bidragspliktige | 390 000 000 | |||
74 | Refusjon medisinsk behandling | 6 000 000 | |||
80 | Renter | 1 700 000 | |||
5704 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | ||||
2 | Dividende | 235 000 000 | |||
5705 | Refusjon av dagpenger | ||||
1 | Refusjon dagpenger, statsgaranti ved konkurs | 65 000 000 | |||
3 | Refusjon av dagpenger fra EØS-land | 2 600 000 | |||
Totale inntekter | 2 310 960 000 | ||||
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 600 post 1 | kap. 3600 post 2 |
kap. 601 post 21 | kap. 3601 post 2 |
kap. 605 post 1 | kap. 3605 post 1, 4, 5 og 6 |
kap. 605 post 21 | kap. 3605 post 2 |
kap. 621 post 21 | kap. 3621 post 2 |
kap. 640 post 1 | kap. 3640 post 1, 6 og 7 |
kap. 642 post 1 | kap. 3642 post 6 og 7 |
kap. 642 post 21 | kap. 3642 post 2 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan:
1. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
2. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
3. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
4. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||
76 | Tiltak for arbeidssøkere | 3 145,65 mill. kroner |
V
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
VI
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker til at Arbeidsdepartementet i 2010 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 Nav-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45 og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter til opprettelse og drift av Nav-kontorer.
VII
Folketrygdytelser
Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2010 skal følgende ytelser etter folketrygden utgjøre*):
kroner | ||
1a. | Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats) | 7 308 |
1b. | Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til | 11 160 |
1c. | eller til | 14 652 |
1d. | eller til | 21 576 |
1e. | eller til | 29 268 |
1f. | eller til | 36 564 |
2a-1. | Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset 1 2 | 12 180 |
2a-2. | Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie 3 | 13 104 |
2b. | Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie 3 | |
26 208 | ||
2c. | eller til | 52 416 |
2d. | eller til | 78 624 |
3. | Behovsprøvet gravferdsstønad opptil | 19 344 |
4. | Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-9 4 | |
for første barn | 39 888 | |
for to barn | 52 056 | |
for tre og flere barn | 58 980 |
*satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.
1 Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.
2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.
3 Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.
4 Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.
VIII
Alderspensjonens særtillegg
Særtillegget, ordinær sats, settes til 100 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 2010.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av muligheten for å supplere relative fattigdomsmål med et absolutt mål, som justeres over tid, i den hensikt å få et bredere vurderingsgrunnlag for utviklingen i innenlandsk fattigdom.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det settes i gang systematisk effektmåling av ulike arbeidsmarkedstiltak, hvor hovedhensikten er å måle frekvens på tilbakeføring til arbeid, og hvorvidt en person som tilbakeføres, fremdeles er i arbeid etter ett, tre og fem år.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med en særskilt redegjørelse for utviklingen i saksmengde og saksbehandlingstid i Trygderetten.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med forslag til endringer og forbedringer i bestemmelsene om kjørelengde og gjenkjøpstid for trygdebiler fra 2011.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak for Stortinget hvor målsettingen er å fjerne aldersgrensen for hjelpemidler til trening og stimulering.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om lovfesting av rettigheten til å få oppnevnt ny saksbehandler.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning som gjør det mulig i helt spesielle tilfeller for brukerne å kunne skifte Nav-kontor.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen styrke Arbeidstilsynets oppgaver i forhold til å redusere sykefravær og følge opp IA-avtalen.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert av Nav.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet, med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken i Nav.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med ID-kort og en registreringsordning for virksomheter i renholdsbransjen.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming).
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av hensyn til hørselshemmede.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen utrede alternative finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen legge frem en organisering og finansiering av servicehund som hjelpemiddel for bevegelseshemmede på linje med førerhund for blinde i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret for 2010 å iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene i offentlig sektor, og som følge av dette sikre at kommunene blir økonomisk kompensert for et slikt lønnsløft.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret for 2010 iverksette tiltak som sikrer en bedre utnyttelse av arbeidskraftsressursene innenfor de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene, med sikte på å redusere omfanget av brøkstillinger og øke omfanget av heltidsstillinger.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under Nav.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen sørge for at arbeidsevnevurderingen blir reell for alle i arbeidsfør alder.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå lover og forskrifter som Arbeidstilsynet håndhever med sikte på å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lover og forskrifter.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med tanke på å få flere uførepensjonister ut i arbeid og i egnet form rapportere til Stortinget.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en justering av nivået på grunnstønaden i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen utrede hva som er den reelle årsaken til at færre arbeidsgivere søker om tilskudd til tilrettelegging på arbeidsplassen, og sørge for at arbeidsgivere er kjent med virkemidlene som har som mål å hindre utstøting og utestengning fra arbeidslivet.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 omgjøre tjenesten for arbeids- og utdanningsreiser for personer med nedsatt funksjonsevne fra å være et prøveprosjekt til en varig ordning.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak med sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde og svaksynte.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden, der de økonomiske følgene av dagens ordning gjennomgås. Det bes videre om at man i saken får belyst de faktiske kostnader for en enkel og verdig begravelse, samt om det eksisterer store kostnadsforskjeller i forhold til hvor man måtte være bosatt.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen etablere et ombud for Arbeids- og velferdsforvaltningen, Nav-ombud, under Arbeidsdepartementet. Ombudets funksjon skal være å ivareta og sikre rettssikkerheten til Arbeids- og velferdsforvaltningens brukere.
Forslag fra Høyre:
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen åpne for større lokal styring i arbeidsmarkedspolitikken, basert på modellene for oppgavedifferensiering og med erfaringene fra forsøket med oppgavedifferensiering i bydel Sagene i Oslo kommune.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden etter 12. uke gjøres betinget av at dialogmøte etter 12. uke er avholdt, og rapport fra dette innsendt Arbeids- og velferdsetaten. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort fra dette kravet.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden etter 6. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har deltatt på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort Arbeids- og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet ikke er mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort fra dette kravet.