4.5 Kap. 606 Trygderetten
Det foreslås bevilget 60,857 mill. kroner for 2010, mot 60,228 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen vil påpeke viktigheten av at man holder fokus på at saksbehandlingstiden gjøres så kort som mulig.
Komiteen viser til Regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at saksinngangen i Trygderetten har falt i flere år. Flertallet understreker at vedtak om behovs- og arbeidsevnevurdering ikke kan ankes til Trygderetten, men er av den oppfatning at nedbygging av restanser gjennom 2009 og 2010 vil kunne føre til økt omfang av klagesaker til Trygderetten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg en sterk nedgang i antall innkomne og ferdigbehandlede saker de siste årene, noe som også gjelder det siste året. Det antas at dette skyldes lang behandlingstid som følge av omorganisering hos Nav, og at Trygderetten vil merke en økning når etterslepet av saker er tatt igjen. Disse medlemmer ser også at saksmengden kan øke som følge av Arbeids- og velferdsetatens problem med god nok kvalitet i saksbehandlingen og manglende internkontroll som ble avdekket i Dokument 1 (2009–2010) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008. Endringene som skjer i forbindelse med overgang til arbeidsavklaringspenger 1. mars 2010 kan slik disse medlemmer ser det også føre til en økning i omtvistede avgjørelser.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med en særskilt redegjørelse for utviklingen i saksmengde og saksbehandlingstid i Trygderetten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at om forslaget som ble fremsatt i høst fra Fremskrittspartiet om å opprette et Nav-ombud hadde blitt realisert ville det ha styrket brukernes rettigheter i en vanskelig tid. Disse medlemmer forventer at Regjeringen av hensyn til brukerne ser behovet for en ombudsordning for Nav-brukere, og at en eventuell opprettelse av et slikt ombud også vil kunne føre til en økning i antallet klagesaker.