4.19 Kap. 847 Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne
- Post 21 Spesielle driftsutgifter
- Post 70 Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner
- Post 71 Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner mv.
Det foreslås bevilget 210,003 mill. kroner for 2010 mot 203,492 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen har merket seg at Regjeringen varsler en stortingsproposisjon fremlagt våren 2010 om ratifisering av FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser til at denne ble undertegnet i mars 2007, og understreker betydningen av at Norge nå ratifiserer denne konvensjonen.
Komiteen viser til at diskriminerings- og tilgjengelighetsloven ble gjort gjeldende fra 1. januar 2009, og at det også er lagt frem en egen handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet for perioden 2009–2013 som skal støtte implementeringen av loven. Handlingsplanen inneholder blant annet konkrete tidsfrister for tiltak som må gjennomføres. Komiteen støtter de tiltak som er satt opp i denne planen. Samtidig vil komiteen påpeke at det ikke er fastsatt noen målsetting for universell utforming av eksisterende bygg, jf. også forskriftsadgangen til dette i Plan- og bygningsloven. Komiteen mener at dette med fordel bør kunne arbeides videre med for ytterligere å fremme et samfunn med lik adgang og muligheter for alle.
Komiteen støtter satsingen på god bistand i forbindelse med ferie- og fritidstilbud for barn og unge med nedsatt funksjonsevne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) Om lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven), jf. Innst. O. nr. 68 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å jobbe målrettet mot å oppfylle tilgjengelighetsloven, og mener det haster å gjennomføre ytterligere tiltak for å gjøre samfunnet langt mer tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne enn det som er tilfellet i dag. Disse medlemmer registrerer med skuffelse at det ikke ble vedtatt å innføre én, allmenn tidsfrist for universell utforming av eksisterende bygninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert av Nav."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging."
"Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming)."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav om universell utforming innarbeides i offentlige anbud."
"Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av hensyn til hørselshemmede."
"Stortinget ber Regjeringen utrede alternative finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing."
Komiteen støtter Regjeringens forslag til bevilgning under denne posten og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til at bevilgningen til ferie- og velferdstilbud i regi av funksjonshemmedes organisasjoner er styrket med (nominelt) 4,8 mill. kroner, og at bevilgningen til øvrige formål innenfor denne posten er videreført på om lag samme nominelle nivå. Komiteen understreker betydningen av likemannsarbeidet i regi av de funksjonshemmedes organisasjoner, og legger til grunn at dette kan videreføres innenfor den rammen som Regjeringen har foreslått.
Komiteens medlemmer fra Høyre ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte dersom denne antagelsen viser seg ikke å stemme.
Komiteen støtter Regjeringens forslag til bevilgning under denne posten og slutter seg til forslaget.