Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4.9 Kap. 640 og kap. 3640 Arbeidstilsynet

Det foreslås bevilget 419,8 mill. kroner for 2010, mot 413,2 mill. kroner i saldert budsjett for 2009. Likeledes foreslås det 25,76 mill. kroner under kap. 3640 for 2010 mot 25 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.

Komiteen mener Arbeidstilsynets oppgave med å bidra til at arbeidsmiljølovens bestemmelser blir fulgt opp i virksomhetene er særlig viktige i en tid der mange av virksomhetene har det krevende økonomisk.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er særlig opptatt av arbeidet mot sosial dumping og vil peke på viktigheten av å få på plass utvidelsen av ordningen med regionale verneombud til renholds-, hotell- og restaurantbransjen og ID-kort for renholdsbransjen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til de brede oppgavene Arbeidstilsynet har og til de sentrale mål om et mer inkluderende arbeidsliv med færre skader og sykdom som følge av arbeidsmiljøet. Videre understrekes ansvaret for håndheving av regelverk knyttet til sosial dumping.

Flertallet viser til at tiltakene i Regjeringens første handlingsplan mot sosial dumping fra 2006 nå er iverksatt. Ordningen med ID-kort i bygg- og anleggsbransjen trådte i kraft 1. januar 2008. Med bakgrunn i handlingsplanen vedtok Stortinget i juni 2007 endringer i regelverket for inn- og utleie og i allmenngjøringsloven, jf. Ot.prp. nr. 56 (2006–2007) Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven (innleie, påseplikt for oppdragsgivere og innsynsrett for tillitsvalgte mv.), jf. Innst. O. nr. 92 (2006–2007).

Forskriften om informasjons- og påseplikt og innsynsrett trådte i kraft 14. mars 2008. Forskriften om bemanningsforetak ble vedtatt i juni 2008, og trådte i kraft 1. januar 2009. Registeret for bemanningsforetak er lagt til Arbeidstilsynet, som også vil føre tilsyn med regelverket.

Flertallet viser også til at kravene i den norske implementeringen av ILO-konvensjon nr. 94 i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter nå er utvidet til også å gjelde kommunal sektor og er gjennomført med virkning fra 1. mars 2008.

Flertallet viser videre til at informasjon og veiledning til utenlandske arbeidstakere er intensivert.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det må være betydelig potensial til forenkling i lovverket som Arbeidstilsynet er satt til å forvalte. Dette må skje gjennom forenklet behandling i Arbeidstilsynet og gjennom lovendringer i Stortinget. Disse medlemmer mener at Arbeidstilsynet har en viktig oppgave når det gjelder kontroll av sosial dumping og tiltak for å minske sykefraværet. En mener dette også er viktige oppgaver for Petroleumstilsynet. Også andre oppgaver i begge tilsyn har felles trekk og selv om oppgavene er av større omfang i Petroleumstilsynet, mener disse medlemmer at en sammenslåing av tilsynene bør gjennomføres.

Disse medlemmer vil understreke viktigheten av en gjennomgang av lovverket som Arbeidstilsynet forvalter.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå lover og forskrifter som Arbeidstilsynet håndhever med sikte på å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lover og forskrifter."

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010 kap. 640 post 1 hvor man reduserer bevilgningene med 50 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er grunnleggende positivt med arbeidsinnvandring. Dette stimulerer til vekst i økonomien, til å dekke behov for arbeidskraft og til sosial utjevning også på tvers av landegrensene. Selv om det kan hefte utfordringer på lang sikt i forhold til velferdsapparatet, vil gevinsten av arbeidsinnvandring alltid være større enn utgiften.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener likevel at man må sørge for effektfulle virkemidler for å motvirke sosial dumping i arbeidslivet. Utgangspunktet for dette skal likevel være å sikre utenlandske arbeidstakere gode lønns- og arbeidsvilkår, ikke motvirke konkurranseelementet i lønnsdannelsen.

Den viktigste faktoren i arbeidet mot sosial dumping er tilsynsvirksomheten. Det er gjennom en styrking av Arbeidstilsynet at en vil ha mulighet til å avsløre de useriøse aktørene i arbeidslivet, og bidra til at utenlandske arbeidstakere får de arbeidsforhold de skal ha.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i alle sine alternative statsbudsjett i perioden 2005–2009, har foreslått å styrke Arbeidstilsynet. Dette videreføres i Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor bevilgningen økes med 10 mill. kroner utover Regjeringens ramme. Disse medlemmer vil også bemerke at dersom en styrking av Arbeidstilsynets arbeid mot sosial dumping bidrar til at flere useriøse aktører blir avslørt, er dette like mye et symptom på et mer effektivt tilsyn, som det er på et økende problem med sosial dumping.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener Arbeidstilsynet bør spille en sterkere rolle i arbeidet for å redusere sykefraværet, med tilsyn av leger og oppfølging av avtalen om inkluderende arbeidsliv.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen styrke Arbeidstilsynets oppgaver i forhold til å redusere sykefravær og følge opp IA-avtalen."