4.1 Kap. 600 Arbeidsdepartementet (tidligere kap. 600 Arbeids- og inkluderingsdepartementet)
Det ble i Prop. 1 S (2009–2010) foreslått bevilget 238 mill. kroner for 2010, mot 222,236 mill. kroner i saldert budsjett for 2009. Av dette ble 234,8 mill. kroner foreslått bevilget under post 1 Driftsutgifter. I Prop. 1 S (2009–2010) med Tillegg 3 (2009–2010) foreslås det bevilget 158,101 mill. kroner under post 1 Driftsutgifter. Totalt for kap. 600 foreslås det bevilget 161,301 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til Regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at regjeringen Stoltenberg II har gitt fire tapte år for modernisering og effektivisering av offentlig sektor. Det har vært betydelig økning i bevilgningene til Arbeidsdepartementet i denne periode, uten at en samtidig har sett på hvordan departementets arbeid kan effektiviseres, og penger frigjøres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2009 hvor kap. 600 post 1 reduseres med 10 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor kap. 600 post 1 er redusert med 10 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen ønsker å se de forskjellige rettssikkerhetsordningene i arbeids- og velferdsforvaltningen og det fremtidige offentlige rettshjelpstilbudet i sammenheng. I en slik helhetlig sammenheng vil vi sikre at det foretas en vurdering av innføring av velferdsombud i Nav. Flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Regjeringen skriver i sin nye politiske plattform at den vil: "Vurdere en ordning med velferdsombud som skal dekke Nav, sosialtjenesten og helsetjenesten".
Disse medlemmer har ved flere anledninger, og senest i forbindelse med trontaledebatten den 12. oktober 2009, fremmet forslag om at det innføres et Nav-ombud.
Disse medlemmer mener det allerede eksisterer nok kunnskap og innsikt til å slå fast at behovet for en ordning med et eget velferdsombud som blant annet skal ha fokus på Nav, er til stede.
Disse medlemmer ber derfor om at Regjeringen legger til rette for at et slikt ombud etableres så raskt som mulig, og senest innen juli 2010.
Disse medlemmer viser til at etaten de siste årene har benyttet store beløp på eksterne konsulenter, og at dette har blitt gjenstand for kritikk. Ifølge innslag i NRK den 16. februar 2009, brukte man om lag 2 mrd. kroner i 2008.
Disse medlemmer mener det har vært altfor utstrakt bruk av eksterne konsulenttjenester og forventer at etaten foretar en kritisk gjennomgang av sin konsulentbruk.
Disse medlemmer viser før øvrig til sine merknader i forbindelse med Stortingets behandling av St. prp. nr 51 (2008–2009) om redegjørelse om situasjonen i Arbeids- og velferdsforvaltningen, jf. Innst. S. nr 190 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til behovet for å etablere bedre styrking av brukernes rettssikkerhet i Arbeids- og velferdsforvaltningen. Mange representanter for brukerinteressene har pekt på hvordan situasjonen i Nav rammer enkeltbrukere, og ønsker et eget ombud for Nav.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor 5 mill. kroner under kap. 600 post 1, prioriteres til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er behov for at et slikt ombud plasseres i et annet forvaltningsledd enn under Navs egen virksomhet. Det mest nærliggende er i så måte at ombudet sorteres under Arbeidsdepartementets forvaltning.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere et ombud for Arbeids- og velferdsforvaltningen, Nav-ombud, under Arbeidsdepartementet. Ombudets funksjon skal være å ivareta og sikre rettssikkerheten til Arbeids- og velferdsforvaltningens brukere."