4.1 Forslag under rammeområde 4
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Rammeområde 4
(Utenriks)
I
På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |
Utgifter | |||||
100 | Utenriksdepartementet | ||||
1 | Driftsutgifter | 1 699 612 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 7 443 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 16 500 000 | |||
70 | Erstatning av skader på utenlandske ambassader | 826 000 | |||
71 | Diverse tilskudd | 33 813 000 | |||
72 | Hjelp til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 141 000 | |||
103 | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | ||||
1 | Driftsutgifter | 25 534 000 | |||
104 | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | ||||
1 | Driftsutgifter | 8 413 000 | |||
115 | Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 28 470 000 | |||
70 | Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 77 800 000 | |||
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | ||||
70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 1 312 037 000 | |||
71 | Finansieringsordningen under EØS-avtalen, kan overføres | 2 400 000 | |||
72 | EØS-finansieringsordningen, kan overføres | 1 615 000 000 | |||
73 | Den norske finansieringsordningen, kan overføres | 1 460 000 000 | |||
74 | Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania, kan overføres | 180 200 000 | |||
118 | Nordområdetiltak mv. | ||||
70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres | 300 151 000 | |||
71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres | 32 043 000 | |||
76 | Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres | 33 998 000 | |||
140 | Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen | ||||
1 | Driftsutgifter | 1 033 218 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 15 000 000 | |||
141 | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | ||||
1 | Driftsutgifter | 199 936 000 | |||
144 | Fredskorpset | ||||
1 | Driftsutgifter | 50 200 000 | |||
150 | Bistand til Afrika | ||||
78 | Regionbevilgning for Afrika, kan overføres | 2 853 500 000 | |||
151 | Bistand til Asia | ||||
72 | Bistand til Afganistan og Pakistan, kan overføres | 574 500 000 | |||
78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres | 418 600 000 | |||
152 | Bistand til Midtøsten | ||||
78 | Regionbevilgning for Midtøsten, kan overføres | 500 000 000 | |||
153 | Bistand til Latin-Amerika | ||||
78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres | 145 500 000 | |||
160 | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | ||||
1 | Driftsutgifter | 33 500 000 | |||
70 | Sivilt samfunn, kan overføres | 1 298 000 000 | |||
71 | Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid, kan overføres | 81 000 000 | |||
72 | Demokratistøtte/partier, kan overføres | 8 000 000 | |||
73 | Kultur, kan overføres | 106 000 000 | |||
75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres | 172 500 000 | |||
77 | Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres | 135 000 000 | |||
161 | Næringsutvikling | ||||
70 | Næringsutvikling, kan overføres | 309 000 000 | |||
75 | NORFUND - tapsavsetting | 143 750 000 | |||
162 | Overgangsbistand (gap) | ||||
70 | Overgangsbistand (gap), kan overføres | 499 000 000 | |||
163 | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | ||||
70 | Naturkatastrofer, kan overføres | 385 000 000 | |||
71 | Humanitær bistand, kan overføres | 2 070 600 000 | |||
72 | Menneskerettigheter, kan overføres | 187 000 000 | |||
164 | Fred, forsoning og demokrati | ||||
70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres | 647 725 000 | |||
71 | ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres | 525 000 000 | |||
72 | Utvikling og nedrustning, kan overføres | 149 000 000 | |||
73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres | 335 000 000 | |||
165 | Forskning, kompetanseheving og evaluering | ||||
1 | Driftsutgifter | 139 000 000 | |||
70 | Forskning og høyere utdanning, kan overføres | 353 000 000 | |||
71 | Faglig samarbeid, kan overføres | 270 000 000 | |||
166 | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | ||||
1 | Driftsutgifter | 39 867 000 | |||
70 | Ymse tilskudd, kan overføres | 7 300 000 | |||
71 | Internasjonale prosesser og konvensjoner mv., kan overføres | 33 000 000 | |||
72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres | 335 000 000 | |||
73 | Klima- og skogsatsingen, kan overføres | 1 812 700 000 | |||
167 | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 879 969 000 | |||
168 | Kvinner og likestilling | ||||
70 | Kvinner og likestilling, kan overføres | 300 000 000 | |||
169 | Globale helse- og vaksineinitiativ | ||||
70 | Vaksine og helse, kan overføres | 1 425 000 000 | |||
71 | Andre helse- og aidstiltak, kan overføres | 185 000 000 | |||
170 | FN-organisasjoner mv. | ||||
70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | 860 000 000 | |||
71 | FNs befolkningsfond (UNFPA) | 332 000 000 | |||
72 | FNs barnefond (UNICEF) | 450 000 000 | |||
73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres | 145 000 000 | |||
74 | FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) | 240 000 000 | |||
75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) | 150 000 000 | |||
76 | Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres | 1 449 200 000 | |||
77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres | 160 000 000 | |||
78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres | 189 420 000 | |||
79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres | 67 000 000 | |||
81 | Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres | 108 000 000 | |||
171 | Multilaterale finansinstitusjoner | ||||
70 | Verdensbanken, kan overføres | 779 000 000 | |||
71 | Regionale banker og fond, kan overføres | 690 300 000 | |||
72 | Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres | 414 500 000 | |||
172 | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | ||||
70 | Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres | 285 000 000 | |||
480 | Svalbardbudsjettet | ||||
50 | Tilskudd | 112 977 000 | |||
Totale utgifter | 33 922 143 000 | ||||
Inntekter | |||||
3100 | Utenriksdepartementet | ||||
1 | Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene | 13 568 000 | |||
2 | Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene | 63 900 000 | |||
5 | Refusjon spesialutsendinger mv. | 7 068 000 | |||
Totale inntekter | 84 536 000 | ||||
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 | kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 100 post 71 | kap. 3100 post 6 |
kap. 140 post 1 | kap. 3140 post 5 |
2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
III
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
IV
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
V
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
VI
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | ||
72 | EØS-finansieringsordningen | 2 405 mill. kroner | |
73 | Den norske finansieringsordningen | 1 640 mill. kroner | |
74 | Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania | 158 mill. kroner | |
118 | Nordområdetiltak mv. | ||
70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland | 188 mill. kroner | |
161 | Næringsutvikling | ||
70 | Næringsutvikling | 550 mill. kroner | |
166 | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | ||
73 | Klima- og skogsatsingen | 1 400 mill. kroner |
2. tilskudd til globalt fond for fornybar energi og energieffektivitet (GEEREF) med inntil 80 mill. kroner over fire år i perioden 2008–2011 over kap. 166 Miljø- og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling.
3. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil 57 mill. USD i perioden 2009–2017 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, post 70 Vaksine og helse.
VII
Garantifullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. omtale under kap. 161 Næringsutvikling i Prop. 1 S (2009–2010).
VIII
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 1 750 mill. kroner.
IX
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen og for regulært bidrag til FN.
X
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2010 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
XI
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre tilskudd til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger innenfor ett budsjettår av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere, inklusive private og halvstatlige aktører, innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
XII
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 kan:
1. fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet, Den globale miljøfasiliteten og Det felles fond for råvarer.
2. fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 for å inngå avtale med mottakere om raskere trekk på gjeldsbrev enn utbetalingsbehovet tilsier ved kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Det asiatiske utviklingsfondet.
XIII
Deltakelse i International Finance Facility for Immunisation (IFFIm)
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2010 i forbindelse med utbetaling av det norske bidraget til GAVI Fund Affiliate på 5,4 mill. USD kan fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og å bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
XIV
Deltakelse i IMFs låneordning til lavinntektsland som utsettes for økonomiske sjokk og kortsiktige betalingsbalanseproblemer
Stortinget samtykker i at Norge fra 2010 til 2012 kan delta i eksisterende og nye låneordninger under IMF rettet mot lavinntektsland med kortsiktige betalingsbalanseproblemer innenfor en totalramme på 14,1 mill. SDR.
XV
Deltakelse i den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken
Stortinget samtykker i at:
1. Norge deltar i den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
2. Den norske garantikapitalen i Den asiatiske utviklingsbanken økes med 231,3 mill. SDR (Special Drawing Rights).
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og offentliggjøre en "svarteliste" av de bistandsorganisasjoner som ikke tar korrupsjonsproblematikken på alvor, og som unnlater å treffe egnede tiltak ved mistanke om korrupsjon i bistandsengasjementet.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen avvikle all bistand til koranskoler i Pakistan.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen stanse all bistand til de palestinske selvstyremyndigheter som direkte eller indirekte støtter undervisning med et anti-israelsk og anti-semittisk budskap.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen opprette en ekspertgruppe bestående av personer fra både offentlig og privat sektor for å bistå de fattigste landene (MUL-landene) og andre lavinntektsland med å treffe tiltak for å redusere byråkratiske hindringer for entreprenørskap, handel og innovasjon. Gruppen administreres gjennom Norfund med et årlig driftsbudsjett tilsvarende om lag 10 mill. kroner.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en oversikt over hvordan norske tollbarrierer påvirker importmønsteret på varer fra u-land.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en helhetlig strategi for økt involvering av næringslivet i utviklingspolitikken.