Komiteens medlem fra Venstre viser til
at overvekt er et stort helseproblem i Norge. For sykelig overvektige
kan en vektoperasjon være en siste utvei. I det offentlige helsevesenet
er det lav kapasitet og flere års ventetid for operasjon. Mange
velger derfor å ta vektoperasjonen for egen regning ved private
sykehus i Norge.
Dette medlem viser til at pasientene kan velge
fritt ved hvilket offentlig sykehus de vil ta sin vektoperasjon.
Vi har åtte offentlige sykehus som utfører vektoperasjoner. Disse
sykehusene utførte til sammen om lag 400 operasjoner i 2007. Ventetiden for
en vektoperasjon ved de offentlige sykehusene er imidlertid svært
lang. I gjennomsnitt har de offentlige sykehusene en ventetid på
1,7 år. Ved sykehuset i Haugesund er ventetiden 3 år, i Bodø er
ventetiden på 3,5 år!
Dette medlem viser videre til at fritt sykehusvalg
omfatter etter helselovgivningen ikke bare offentlige sykehus, men
også private sykehus som har inngått avtaler med et regionalt helseforetak. Ingen
av helseforetakene har imidlertid gitt pasientene reell valgfrihet
ved å inngå avtaler med private sykehus om vektoperasjoner. Dermed
må pasientene betale selv hvis de vil bli operert ved et privat
sykehus. Privatsykehuset Aleris utførte 500 vektoperasjoner i fjor,
det vil si mer enn alle de offentlige sykehusene til sammen. Aleris
har i praksis ingen ventetid for operasjon. En vektoperasjon her
koster imidlertid 140 000 kroner, inkludert oppfølging etter operasjonen.
I tillegg kommer at også skattesystemet utelukkende er innrettet
mot behandling i det offentlige helsevesenet. I punkt 15.9 i Lignings-ABC
for 2008–2009 heter det:
"Skattyter som lider av fedme, der det foreligger legeattest
som viser varig sykdom eller svakhet, og som får hjelp til slanking
innfor norsk offentlige helsevesen, kan få særfradrag for merkostnader
til slik behandling og øvrige merkostnader som følge av sykdommen,
dersom vilkårene for særfradrag for øvrig er oppfylt. For å beregne
ev. merkostnader til klær i forbindelse med vektreduksjon, kan det
tas utgangspunkt i dokumenterte utgifter, fratrukket SIFOs standardbudsjett
for kleshold, se sifo.no."
Etter dette medlems syn innebærer dette en form
for dobbelt diskriminering i forhold til om operasjon og/eller behandling
blir foretatt i offentlig regi eller ikke. For alle parter ville
det være positivt om den som lider av (sykelig) overvekt så raskt
som mulig får adekvat behandling og kommer tilbake til arbeidslivet.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 6-83 annet ledd skal lyde:
(2) Kostnader ved behandling, pleie eller opphold i institusjon
eller hos privatpraktiserende helsepersonell utenfor offentlig norsk
helse- og sosialvesen, gir bare rett til fradrag dersom tilsvarende
behandling, pleie eller opphold ikke tilbys av offentlig norsk helse-
eller sosialvesen og helsemyndighetene vurderer det oppsøkte helsetilbud
som faglig forsvarlig. Dette gjelder likevel ikke for behandling,
pleie eller opphold i institusjon eller hos privatpraktiserende
helsepersonell utenfor offentlig norsk helse- og sosialvesen som
skyldes fedme, når helsemyndighetene vurderer det oppsøkte helsetilbud
som faglig forsvarlig. Departementet avgjør om vilkårene i dette ledd
er oppfylt i det enkelte tilfelle og kan bestemme hva som skal regnes
som offentlig helsevesen.
II
Endringen under I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer."