Regjeringens politikk bygger på rettferdighet
og fellesskap. De offentlige velferdsordningene skal fornyes og
videreutvikles, og Regjeringen vil styrke arbeidslivet som en arena
der alle kan delta. Det legges til rette for økt verdiskaping og utvikling
i hele landet. Det offentliges ansvar og rolle innen de sentrale
velferdsoppgavene som helse, omsorg og utdanning skal styrkes, samtidig
som miljøoppgavene løses og de økonomiske forskjellene reduseres.
Disse formålene følges aktivt opp i budsjettforslaget for 2010.
Helse- og omsorgstilbudet har stor betydning
for den enkeltes levekår og livsutfoldelse. Regjeringen foreslår
å øke bevilgningene til drift av helseforetakene med knapt 1,5 mrd.
kroner fra saldert budsjett 2009, utover generell pris- og lønnsjustering.
Det legges dermed til rette for en vekst i pasientbehandlingen på
om lag 1,3 pst. fra 2009 til 2010 og full innføring av ny inntektsfordeling
i tråd med anbefalingene i Magnussen-utvalgets innstilling. Rusfeltet
og omsorgssektoren styrkes, bl.a. gjennom investeringstilskuddet
til sykehjem og omsorgsboliger. Aldersgrensen for egenandelsfritak
for helsetjenester under egenandelstak 1 foreslås økt fra 12 til
16 år, og det innføres en automatisk frikortordning. Samhandlingsreformen
følges opp.
Regjeringen foreslår målrettede tiltak for å
bedre kvaliteten i grunnopplæringen. Fra høsten 2010 økes undervisningstimetallet
med én uketime fordelt på 1. til 7. trinn, og det foreslås et tilbud om
åtte uketimer gratis leksehjelp, fordelt på 1. til 4. trinn. Videre
foreslås 53 mill. kroner til nye tiltak for å bedre fullføringsandelen
i videregående opplæring. Rehabiliteringsbehovet på skoleanleggene
er stort, og Regjeringen foreslår å øke investeringsrammen for
rentekompensasjonsordningen for skole- og svømmeanlegg med ytterligere
2 mrd. kroner i 2010. Den midlertidige økningen i tilskuddet til
lærebedrifter i 2009 videreføres også i 2010.
Regjeringen prioriterer i 2010 tiltak mot avskoging
i utviklingsland, jernbaneinvesteringer, miljøteknologi, CO2-håndtering, fornybar energi og energieffektivisering.
Bevilgningene til klima- og skogsatsingen i utviklingsland foreslås økt
med om lag 650 mill. kroner fra saldert budsjett 2009, til drøyt
2,1 mrd. kroner i 2010. Bevilgningene til Jernbaneverket foreslås
økt nominelt med om lag 1,3 mrd. kroner fra saldert budsjett 2009.
Det foreslås 100 mill. kroner til en ny tilskuddsordning for økt
satsing på miljøteknologi. Til ulike tiltak for CO2-håndtering foreslås
det bevilget knapt 3,5 mrd. kroner, som er knapt 1,6 mrd. kroner
mer enn i saldert budsjett 2009. Grunnfondet for fornybar energi
og energieffektivisering foreslås økt med 5 mrd. kroner til 25 mrd.
kroner i 2010. Det foreslås økte utgifter til en rekke miljøtiltak
i Norge, bl.a. til kulturminner, bevaring av naturens mangfold og
friluftsliv.
Fra 2009 er det innført en lovfestet rett til barnehageplass,
og i september 2009 rapporterte fylkesmennene at kommunene hadde
gitt tilbud om plass til alle barn med rett til barnehageplass. I
2010-budsjettet foreslås det økte utgifter for å legge til rette
for 7 200 nye barnehageplasser. Det tilsvarer forventet økt etterspørsel
etter barnehageplass som følge av demografiske endringer og redusert
foreldrebetaling. Foreldrebetalingen for barnehageplass reduseres
reelt ved at maksimalprisen videreføres nominelt uendret fra 2009
til 2010.
Regjeringen foreslår økte bevilgninger til forskning
og utvikling på om lag 1,7 mrd. kroner fra saldert budsjett 2009.
Offentlig finansiert forskning og utvikling anslås å utgjøre 0,97 pst.
av BNP i 2010. Kapitalen i Fondet for forskning og nyskaping foreslås
økt med 5 mrd. kroner. For å følge opp klimaforliket foreslår Regjeringen
en bevilgningsøkning på 300 mill. kroner til forskning og utvikling
innen fornybare energikilder og karbonfangst og -lagring, samt ytterligere 50 mill.
kroner til annen klimaforskning. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2009 ble det bevilget midler til opprettelse av 3 000 nye studieplasser.
Regjeringen foreslår en ytterligere opptrapping med om lag 2 600
studieplasser i 2010, noe som innebærer en videreføring av opptakskapasiteten
fra 2009.
Regjeringen vil legge til rette for trygge arbeidsplasser
og økt verdiskaping og utvikling i hele landet. Regjeringen foreslår
utgifter på vel 1,5 mrd. kroner (eksklusive lånetransaksjoner) til
ordninger under Innovasjon Norge under Nærings- og handelsdepartementets
budsjett i 2010. Dette tilsvarer en økning på 26 pst. i forhold
til saldert budsjett 2009. For å bidra til å sikre næringslivet
tilgang på kapital foreslås garantirammen for Alminnelig ordning
under Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) satt til 110 mrd.
kroner, og rammen for U-landsordningen foreslås satt til 3 150 mill.
kroner. Dette viderefører det økte nivået fra tiltakene mot finanskrisen
i 2008 og 2009. Også garantirammen for byggelånsordningen foreslås
økt, fra 5 mrd. kroner i saldert budsjett 2009 til 6,5 mrd. kroner
i budsjettet for 2010. Lånerammene under Innovasjon Norge foreslås
økt i forhold til saldert budsjett 2009, til henholdsvis 500 mill. kroner
for landsdekkende innovasjonslån og 2 500 mill. kroner for lavrisikolåneordningen.
I tillegg foreslår Regjeringen å etablere en ny garantiordning for
langsiktige kraftavtaler til kraftintensiv industri med en ramme
på 20 mrd. kroner. Regjeringen foreslår en betydelig økt tiltaksinnsats
både for ledige med moderat bistandsbehov og for arbeidssøkere med
nedsatt arbeidsevne. Regjeringen foreslår også å utvide målgruppen
for langtidsledighetsgarantien. Jordbruksavtalen for 2009–2010 innebærer
en rammeøkning på 1,2 mrd. kroner sammenliknet med avtalen for 2009,
hvorav 560 mill. kroner (netto) foreslås som bevilgningsøkninger
over statsbudsjettet i 2010.
Siden høsten 2007 har det vært en betydelig
økning i antall nye asylsøkere til Norge. Bevilgningen til drift
av statlige mottak og vertskommunetilskudd til kommuner med asylmottak
foreslås derfor økt med til sammen om lag 1,4 mrd. kroner fra saldert
budsjett 2009, inkl. 400 mill. kroner som følge av flere enslige, mindreårige
asylsøkere over 15 år. Videre foreslås bevilgningene til integreringstilskudd
og tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap økt med til
sammen vel 920 mill. kroner, mens bevilgningen til Utlendingsdirektoratet
(UDI) foreslås økt med 51,1 mill. kroner. For å effektivisere og
modernisere utlendingsforvaltningen foreslår Regjeringen i tillegg
en bevilgning på 100 mill. kroner til å videreføre IKT-utviklingsprogrammet
EFFEKT. Det foreslås bevilget til sammen 150 mill. kroner til å
styrke politiets arbeid på utlendingsområdet. Det foreslås også
økte ressurser til Utenriksdepartementet, blant annet ved å øke
antallet lokale og utsendte medarbeidere ved utenriksstasjonene. Antallet
omsorgsplasser for enslige, mindreårige asylsøkere under 15 år foreslås
økt med 120 plasser, tilsvarende 220 mill. kroner i økte utgifter.
Det foreslås også økte utgifter til retur- og reintegreringstiltak.
Nasjonal transportplan 2010–2019 har en samlet planramme
i perioden som er 100 mrd. kroner høyere enn planrammen for Nasjonal
transportplan 2006–2015. Regjeringen vil fase satsingen på samferdsel
så raskt som mulig inn i økonomien, men innenfor de begrensninger
et forsvarlig økonomisk opplegg setter. Budsjettforslaget for 2010
innebærer en betydelig innfasing allerede det første året i planperioden.
Regjeringen foreslår en bevilgning til Statens vegvesen på om lag 14,1 mrd.
kroner og til Jernbaneverket på 8,4 mrd. kroner. Justert for endringer
som følger av forvaltningsreformen, er dette en økning for Statens
vegvesen med 23,1 pst. sammenlignet med saldert budsjett 2009, mens
økningen for Jernbaneverket er på 18,5 pst. Veksten i de frie inntektene
til fylkeskommunene gir rom for en økning i bevilgningene til de
øvrige riksvegene som blir fylkesveger fra 1. januar 2010, på 1 mrd.
kroner. Det foreslås innført en ny rentekompensasjonsordning til
fylkeskommunene med en investeringsramme i 2010 på 2 mrd. kroner.
Gjennom målrettede tiltak og en vesentlig økning
av bevilgningene til kunst-, kultur-, medie- og frivillighetsformål
på statsbudsjettet, gjennomfører Regjeringen Kulturløftet. Målet
er at 1 pst. av statsbudsjettets utgifter skal benyttes til kulturformål
innen 2014. Regjeringen foreslår en samlet nominell utgiftsøkning
på 812 mill. kroner fra saldert budsjett 2009 til oppfølging av Kulturløftet.
Forslaget innebærer at kulturbudsjettet har økt med om lag 2,7 mrd.
kroner sammenlignet med nivået i 2005. Med dette er Regjeringen
i rute med opptrappingen av Kulturløftet.
Forskjellene i samfunnet skal reduseres. Regjeringen
foreslår økte bevilgninger på til sammen vel 1 mrd. kroner til målrettede
tiltak for å redusere fattigdom i 2010. Forskjellene i levekår utjevnes
bl.a. gjennom økningen i minstepensjonen og andre minsteytelser
i folketrygden, og økt bostøtte. Bevilgningene til dekning av kommunenes
utgifter til kvalifiseringsprogrammet foreslås økt som følge av
flere deltakere. Forslag om økte utgifter til tiltak mot rusmiddelmisbruk og
for å bedre tilbakeføringen av innsatte og domfelte til samfunnet
bidrar også til å utjevne forskjeller.
Regjeringen vil bekjempe kriminalitet gjennom å
forebygge bedre, oppklare mer, reagere raskere og rehabilitere bedre.
I 2010-budsjettet foreslås det å øke bevilgningen til politi- og
påtalemyndighet med til sammen 1,3 mrd. kroner i forhold til saldert
budsjett 2009. Regjeringen vil videreføre 460 sivile stillinger
og 104 politistillinger som blir opprettet i løpet av 2009. Den
nye særavtalen mellom staten og hovedsammenslutningene om arbeidstidsbestemmelser
i politiet tilsvarer en ressursøkning på anslagsvis 230 årsverk.
Politiets driftsbudsjett foreslås økt med 371,9 mill. kroner som
følge av den nye særavtalen. I 2010 foreslås det å ta opp 720 nye studenter
ved Politihøgskolen. Dette er en dobling sammenlignet med opptaket
i 2006.
Regjeringens hovedprioriteringer på utgiftssiden er
nærmere omtalt i Gul bok, kapittel 2.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteen viser til omtalen av
det finanspolitiske opplegget i avsnitt 2.1 i denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett i korte trekk
innebærer kraftige reduksjoner i skatter og avgifter, styrking av viktige
budsjettområder som samferdsel, helse, justis og forsvar og reduksjon
av offentlige utgifter.
Disse medlemmer har foreslått
store bruttokutt over statsbudsjettet. Etter noe omfordeling resulterer
dette i et nettokutt på 19 mrd. kroner.
Disse medlemmer foreslår en overføring
til Statens pensjonsfond – Utland på 174 mrd. kroner. Dette er 1,3
mrd. kroner mer enn i Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer anser investeringer
i realkapital og skatte- og avgiftsreduksjoner som viktige bidrag
til bedret vekst i BNP på kort og lang sikt. Samlet sett øker vi
investeringer i real- og finanskapital, og vi senker skatter og
avgifter med til sammen 18 mrd. kroner.
Komité | Nr. | | Prop. 1 S med
Tillegg 1-3 | FrPs alternative
Statsbudsjett 2010 |
Kommunal- og forvaltningskomiteen | 1. | Statsforvaltning | 12 620 853 000 | 8 271 853 000 (-4 349
0 0 0 000) |
Familie- og kulturkomiteen | 2. | Familie og forbruker | 63 708 54 0 000 | 63 547 742 000 (-160
798 000) |
| 3. | Kultur | 6 605 845 000 | 5 539 016 000 (-1 066
829 000) |
Utenriks- og forsvarskomiteen | 4. | Utenriks | 33 837 607 000 | 24 884 913 500 (-8 952
693 500) |
Justiskomiteen | 5. | Justis | 18 363 381 000 | 19 054 381 000 (+691
00 0 000) |
Kommunal- og forvaltningskomiteen | 6. | Innvandring, regional utvikling
og bolig | 15 816 649 000 | 10 556 104 000 (-5 260
545 000) |
Arbeids- og sosialkomiteen | 7. | Arbeid og sosial | 293 149 986 000 | 284 986 286 000 (-8 163
70 0 000) |
Utenriks- og forsvarskomiteen | 8. | Forsvar | 33 705 944 000 | 34 655 944 000 (+95 0 00
0 000) |
Næringskomiteen | 9. | Næring | 5 250 84 0 000 | 5 206 29 0 000 (-44 55
0 000) |
| 10. | Fiskeri | 226 677 000 | 499 096 000 (+272 419
000) |
| 11. | Landbruk | 14 301 876 000 | 8 136 78 0 000 (-6 165
096 000) |
Energi- og miljøkomiteen | 12. | Olje og energi | -75 647 837 000 | -76 412 237 000 (-764
40 0 000) |
| 13. | Miljø | 4 084 547 000 | 3 836 547 000 (-248 00
0 000) |
Kontroll- og konstitusjonskomiteen | 14. | Konstitusjonelle
institusjoner | 1 598 683 000 | 1 568 683 000 (-3 0 00
0 000) |
Helse- og omsorgskomiteen | 15. | Helse | 127 190 345 000 | 130 900 845 000 (+3 710
50 0 000) |
Kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen | 16. | Kirke, utdanning
og forskning | 43 042 61 0 000 | 43 767 413 000 (+724
803 000) |
Transport- og
kommunikasjonskomiteen | 17. | Transport og kommunikasjon | 28 209 677 000 | 32 223 596 000 (+4 013
919 000) |
Finanskomiteen | 18. | Rammetilskudd
mv. til kommunesektoren | 86 027 84 0 000 | 9 0 004 04 0 000 (+3
976 20 0 000) |
| 19. | Tilfeldige utgifter
og
inntekter | 11 481 755 000 | 11 481 755 000 (0) |
| 20. | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | -383 60 0 000 | -383 60 0 000 (0) |
| 21. | Finansadministrasjon mv. | 30 739 666 000 | 29 484 484 000 (-1 255 182 000) |
| 22. | Skatter, avgifter
og toll | -799 394 432 000 | -782 007 432 000 (+17
387 00 0 000) |
| 23. | Utbytte mv. | -21 146 452 000 | -20 830 452 000 (+316
00 0 000) |
| 24. | Sum før lånetransaksjoner
og overføring til og fra Statens pensjonsfond - Utland | -66 609 00 0 000 | -71 027 952 500 (-4 418
952 500) |
| 25. | Statens pensjonsfond
- Utland | 66 609 00 0 000 | 71 027 952 500 (+4 418
952 500) |
| 26. | Lånetransaksjoner mv. | 0 | 0 (0) |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre foreslår et alternativt statsbudsjett for 2010 som
er en målrettet satsing på flere arbeidsplasser – særlig i det nyskapende
miljø- og klimavennlige næringslivet. Videre innebærer Venstres
alternativ en kraftig satsing på forskning, miljøvennlig samferdsel
og fattigdomsbekjempelse blant barn og unge, nærmere omtalt under
pkt. 2.1.2 i denne innstilling og respektive rammeområder. Dette
medlem foreslår å omprioritere ca. 14 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag med om lag like store deler fordelt på skatte- og avgiftssiden
og statsbudsjettets utgiftsside innenfor et samlet opplegg som medfører
et mindrebehov/innstramming når gjelder overføringer fra Statens
pensjonsfond – Utland på vel 1 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer i denne
innstilling forslag om følgende bevilgninger på de enkelte rammeområder:
Komité | Nr. | | Prop. 1 S med
Tillegg 1-3 | Venstres
alternativ 2010 |
Kommunal- og forvaltningskomiteen | 1 | Statsforvaltning | 12 620 853 000 | 12 262 253 000 (-358
600 000) |
Familie- og kulturkomiteen | 2 | Familie og forbruker | 63 708 540 000 | 63 472 340 000 (-236
200 000) |
| 3 | Kultur | 6 605 845 000 | 6 769 945 000 (+164 100
000) |
Utenriks- og forsvarskomiteen | 4 | Utenriks | 33 837 607 000 | 33 837 607 000 (0) |
Justiskomiteen | 5 | Justis | 18 363 381 000 | 18 323 381 000 (-40 000
000) |
Kommunal- og forvaltningskomiteen | 6 | Innvandring, regional utvikling
og bolig | 15 816 649 000 | 15 842 449 000 (+25 800
000) |
Arbeids- og sosialkomiteen | 7 | Arbeid og sosial | 293 149 986 000 | 291 975 086 000 (-1 174
900 000) |
Utenriks- og forsvarskomiteen | 8 | Forsvar | 33 705 944 000 | 33 704 380 000 (-1 564
000) |
Næringskomiteen | 9 | Næring | 5 250 840 000 | 4 163 040 000 (-1 087
800 000) |
| 10 | Fiskeri | 226 677 000 | 226 677 000 (0) |
| 11 | Landbruk | 14 301 876 000 | 14 180 176 000 (-121
700 000) |
Energi- og miljøkomiteen | 12 | Olje og energi | -75 647 837 000 | -75 637 837 000 (+10 000 000) |
| 13 | Miljø | 4 084 547 000 | 4 194 547 000 (+110 000
000) |
Kontroll- og konstitusjons-
komiteen | 14 | Konstitusjonelle
institusjoner | 1 598 683 000 | 1 598 683 000 (0) |
Helse- og omsorgskomiteen | 15 | Helse | 127 190 345 000 | 127 538 345 000 (+348
000 000) |
Kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen | 16 | Kirke, utdanning
og
forskning | 43 042 610 000 | 44 586 610 000 (+1 544
000 000) |
Transport- og
kommunikasjonskomiteen | 17 | Transport og kommunikasjon | 28 209 677 000 | 29 150 377 000 (+940
700 000) |
Finanskomiteen | 18 | Rammetilskudd
mv. til kommunesektoren | 86 027 840 000 | 86 101 740 000 (+73 900
000) |
| 19 | Tilfeldige utgifter
og
inntekter | 11 481 755 000 | 10 531 755 000 (-950
000 000) |
| 20 | Garanti-instituttet
for eksportkreditt | -383 600 000 | -393 600 000 (-10 000
000) |
| 21 | Finansadministrasjon
mv. | 30 739 666 000 | 30 570 266 000 (-169
400 000) |
| 22 | Skatter, avgifter
og toll | -799 394 432 000 | -798 951 932 000 (+442
500 000) |
| 23 | Utbytte mv. | -21 146 452 000 | -21 660 652 000 (-514
200 000) |
| | Sum før lånetransaksjoner og
overføring til og fra Statens pensjonsfond - Utland | -66 609 000 000 | -67 614 364 000 (-1 005
364 000) |
| | Statens pensjonsfond
- Utland | 66 609 000 000 | 67 614 364 000 (+1 005
364 000) |
| | Lånetransaksjoner mv. | 0 | 0 (0) |