Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3

Jeg viser til brev datert 27. mai 2009 fra Stortingets transport- og kommunikasjons- komité med spørsmål 6 i forbindelse med komiteen sin behandling av ovennevnte proposisjon.

Hvordan vurderer departementet den valgte tunnelløsningen opp mot tunnelforskriftens krav?

Den valgte tunnelløsningen er i tråd med tunnelsikkerhetsforskriftens krav og er basert på en økonomisk vurdering av standardvalg i forhold til forventet trafikkutvikling. Den valgte løsningen sikrer også en raskere gjennomføring av prosjektet. Vegdirektoratet har i brev av 26. mai 2009 gitt følgende informasjon om planlegging av Skarsmotunnelen:

"Vi viser til vårt brev av 20. mai d.å. angående planlegging av Skarsmotunnelen.

Vi har foretatt en mer inngående gjennomgang av Tunnelsikkerhetsforskriften med vedlegg.

I Tunnelsikkerhetsforskriftens § 8 Sikkerhetstiltak er det angitt at dersom ÅDT i en tunnel er under 8000 etter 15 år, kan Vegdirektoratet gjøre unntak fra krav om nødutgang. Når trafikken øker utover dette, er det forutsatt bygd rømningstunnel eller et nytt tunnelløp. I Tunnelsikkerhetsforskriften er det krav om overgang til to tunnelløp ved 20000 ÅDT.

Tunnelsikkerhetsforskriften foreskriver mulighet for trinnvis utbygging til to tunnelløp. Dette må skje etter Tunnelsikkerhetsforskriftens § 8 når ÅDT passerer 8000.

Dette gir som konsekvens at Øyertunnelen må bygges ut med rømningstunnel eller to tunnelløp når ÅDT passerer 8000. Dette tilsvarer en sommerdøgntrafikk på 10800 på dette stedet, og ikke 12000 som beklageligvis ble angitt i vårt brev av 20. mai 2009. (Dette gitt at sesongmessige variasjoner i døgntrafikken er som i dag).

De første beregningene basert på at bompengeinnkrevingen ville vare i 15 år, ga en ÅDT på 7600. Nye forutsetninger mhp. rentenivå etc. viste imidlertid at bompengeinnkrevingen ville vare i 13,5 år og dette ga en forventet ÅDT på 8200 etter 15 år. Dette fanget vi dessverre opp for sent i prosessen.

Vi viser til brev fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) til Statens vegvesen, region øst av 18. juni 2007, som vedlegges. DSB aksepterer at det bygges et tunnelløp basert på de tilleggstiltak som foreslås i risikoanalysen. Når ÅDT overstiger 8000, vil vi måtte ferdigstille rømningstunnel eventuelt et nytt tunnelløp.

Statens vegvesen vil anbefale at tunnelløp nr. 2 er ferdigstilt når ÅDT passerer 8000. Dette antas å inntreffe med de trafikkprognoser vi har i dag, etter om lag 14 år etter åpning av første tunnelløp. Vi anbefaler å bygge tunnelløp nr. 2 fullt ut framfor å bygge rømningstunnel. Dette fordi ekstrakostnadene ved å bygge fullverdig tunnel framfor rømningstunnel er relativt liten.

Det er ikke foretatt konkrete beregninger om økonomisk lønnsomhet for trinnvis utbygging av Skarsmotunnelen. I forbindelse med bygging av Eidsvolltunnelen ble det foretatt en slik beregning. Denne beregningen viste at dersom tunnelløp nr. 2 ble bygget 6 – 7 år senere, ville det ikke gi økte totalkostnader.

Det første tunnelløpet som bygges, vil få den utforming og det sikkerhetsutstyret som er beskrevet i framlegget til Stortinget."

Brev av h.h.v. 26. mai og 20. mai 2009 fra Vegdirektoratet og brev av 18. juni 2007 fra DSB følger vedlagt.

Samferdselsdepartementet vil understreke at informasjonen fra Vegdirektoratet ikke har økonomiske konsekvenser for den valgte løsning som Stortinget nå har til behandling. Regjeringen vil på vanlig legge fram en ny sak for Stortinget på det tidspunkt det blir aktuelt å bygge løp nummer to.