Vedlegg 1
Jeg viser til brev datert 11. mai 2009 fra Stortingets transport- og kommunikasjons- komité med spørsmål 4 i forbindelse med komiteen sin behandling av ovennevnte proposisjon.
I proposisjonen står det at E6 bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
Er dette i samsvar med det som trafikktallet tilsier?
Hva vil konsekvensene for prosjektets framdrift, kostnad og finansiering være om en legger til grunn at det bygges en smal firefelts veg på strekningen?
I kapittel 4 i proposisjonen er det opplyst at trafikkmengde pr. døgn (ÅDT) på strekningen var om lag 7 100 kjøretøy i 2008 og er beregnet til om lag 7 300 i 2012. Ny veg er planlagt åpnet for trafikk i 2012 og trafikken på eksisterende E6 vil da fordele seg på gammel og ny E6. ÅDT i 2032, 20 år etter vegåpning, er beregnet å bli mellom 8 500 og 9 000 på ny E6.
Grensa for overgangen mellom tofeltsveg og firefeltsveg er i vegnormalene angitt til en prognosetrafikk 20 år etter vegåpning på 12 000 ÅDT. Ny E6 mellom Øyer og Tretten er altså planlagt i samsvar med gjeldende håndbok 017 Veg- og gateutforming som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt i dimensjoneringsklasse S5. To delstrekninger av vegen vil framstå som smal firefeltsveg pga av tosidige forbikjøringsfelt.
Ifølge informasjonen jeg har fått fra Vegdirektoratet, er konsekvensene for prosjektets framdrift ved å legge til grunn en annen dimensjonering enn hva som følger av vegnormalen, mer enn 2 års utsettelse. Dette følger av at det må utarbeides ny reguleringsplan, gjennomføres ny KS2 og saken må fremmes for Stortinget på nytt. Kostnadene er beregnet å øke med om lag 40 pst. Finansiering av firefeltsløsning er ikke vurdert.