Sammendrag
I proposisjonen legger Samferdselsdepartementet fram forslag om utbygging og finansiering av E6 på strekningen Øyer–Tingberg–Tretten.
Prosjektet har en lengde på om lag 13 km og utgjør første etappe i en utbygging av E6 nordover fra Lillehammer. Strekningen har dårlig kurvatur og tilfredsstiller ikke kravene til standard ut fra vegens funksjon og trafikkbelastning. 9 personer ble drept og 66 personer skadd, av disse er 12 hardt skadd, i 44 trafikkulykker i perioden 1997-2006.
Ny E6 fra Øyer til Rustberg vil i hovedsak følge eksisterende trasé fra sør. Videre går E6 i ny trasé i tunnel forbi Skarsmoen til Tretten. Ombygging av tilstøtende lokalvegnett inngår i prosjektet. I tillegg omfatter prosjektet tiltak på rv 254 med bygging av ny bru over Lågen og planskilt kryss med Dovrebanen.
E6 bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Den om lag 4 km lange tunnelen bygges med ett løp og midtfelt. Vegprosjektet korter inn E6 med om lag 2 km.
Utbygging av E6 Øyer–Tretten med tilstøtende vegnett vil føre til bedret framkommelighet og tryggere forhold på strekningen for alle trafikantgrupper, på en vegstrekning som fram til nå har vært sterkt ulykkesbelastet.
Utbygging av parsellen Øyer–Tingberg gir en trafikksikker E6 fra Lillehammer til Tretten med sammenhengende lokalveg og gang- og sykkelveg på strekningen. I tillegg til betydelige reduksjoner i ulykkene medfører også prosjektet en innkorting av E6 med 2 km og dermed store tidsbesparelser for trafikantene. Prosjektets netto nytte (NN) er høy, om lag 450 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto nytte pr. investert krone (NN/K) er beregnet til om lag 0,6.
Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring av prosjektet (KS2). Departementet legger til grunn en styringsramme omregnet til 2009-nivå på 880 mill. kroner og kostnadsramme på 950 mill. kroner.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.
Det er forventet at E6 mellom Øyer og Tretten i 2008 vil ha en gjennomsnittlig årsdøgntrafikk (ÅDT) på om lag 7100 kjøretøy i 2008. Tungtrafikkandelen er på om lag 19 pst. Den gjennomsnittlige sommertrafikken (SDT) er mer enn 35 pst. over ÅDT. Gjennomsnittlig årlig trafikkvekst de siste 10 årene har vært over 2 pst. Rv 254 har en ÅDT på om lag 1 700 kjøretøy.
For den generelle trafikkutviklingen fra 2008 er prognosene som ble utviklet for Oppland i forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019 lagt til grunn, dvs. en trafikkvekst på 1,2 pst. pr. år i perioden 2008–2010, 0,5 pst. i 2010–2014, 0,8 pst. i 2014–2020 og 1,1 pst. i 2020–2030.
Betalende ÅDT på E6 og parallellvegen (gammel E6) er i åpningsåret 2012 beregnet til om lag 6 700 kjøretøy.
Det er lagt opp til anleggsstart for prosjektet E6 Øyer–Tretten høsten 2009 og åpning for trafikk høsten 2012. Utbyggingen er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger, jf. kapittel 5 i proposisjonen.
I tråd med godkjente reguleringsplaner er det lagt opp til å etablere bomstasjoner på ny E6 mellom Tingberg og Rustberg og på framtidig fylkesveg gjennom Skarsmoen (eksisterende E6). Det er lagt til grunn etterskuddsinnkreving i automatiske, ubemannede stasjoner. Bomstasjonene settes i drift når anlegget åpnes for trafikk. Bomstasjonene er basert på Autopass-systemet.
Bompengebidraget er til sammen beregnet å utgjøre 828 mill. kroner, fordelt med 457 mill. kroner til investeringer, 290 mill. kroner til lånerenter og 81 mill. kroner i innkrevingskostnader. Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Tabell 5.1 Forslag til finansieringsplan
Mill. 2009-kroner | |||||||
2006–2009 | 2010–2013 | Sum | |||||
Offentlige midler | Bompenger | Offentlige midler | Bompenger | Offentlige midler | Bompenger | Sum | |
E6-delen | 50 | 40 | 335 | 352 | 385 | 392 | 777 |
Rv 254-delen | 38 | 56 | 38 | 56 | 94 | ||
Bomstasjoner | 9 | 9 | 9 | ||||
Sum | 50 | 40 | 373 | 417 | 423 | 457 | 880 |
Prosjektet framstår etter Samferdselsdepartementets vurdering som et robust prosjekt og er forutsatt nedbetalt godt innenfor 15 års innkrevingsperiode.
Rv 254 inngår i Vegdirektoratets forslag til framtidig fylkeskommunalt vegnett som en del av forvaltningsreformen. Forvaltningsreformen vil føre til at Oppland fylkeskommune blir ansvarlig for å bevilge forutsatte offentlige midler til denne delen av prosjektet, inklusive forutsatt andel av en eventuell kostnadsøkning.
Eventuelle kostnadsoverskridelser ut over prisstigning på E6-delen og på rv 254-delen skal dekkes i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter som beskrevet i kapittel 5 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet slutter seg til det lokale forslaget til bompengeordning og legger vekt på at det er stor lokal enighet om å prioritere prosjektet og å delfinansiere utbyggingen med bompenger.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at vilkårene for betinget refusjon ikke lenger er tilstede og forutsetter at fylkeskommunen slutter seg til anbefalingen om at det ikke legges opp til betinget refusjon. Det er en forutsetning at bompengeselskapet inngår bindende avtale om en lavere rente enn 6,5 pst. for en periode på 10–15 år. Samferdselsdepartementet forutsetter at dokumentasjon for avtale om rentenivået blir sendt Vegdirektoratet før bompengeavtalen blir underskrevet.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og finansiering av prosjektet E6 Øyer–Tretten, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetningene som er lagt til grunn for proposisjonen.