Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Stortingets presidentskap besluttet 12. juni 2008 å nedsette et utvalg for å vurdere Stortingets komitéstruktur. Utvalget fikk følgende mandat:

"Utvalget skal vurdere om det er grunn til å foreta endringer i saksfordelingen mellom Stortingets fagkomiteer. Utvalget skal herunder drøfte endringer i komitéstrukturen som eventuelt kan bidra til øket deltakelse i Stortingets debatter.

Utvalget skal videre drøfte om eventuelle endringer i komitéstrukturen bør lede til endringer i komiteenes møtevirksomhet i forhold til avviklingen av møtene i plenum. Det forutsettes at utvalget innhenter relevant informasjon om komitéordningene i andre lands parlamenter.

Dersom utvalget finner grunn til det, skal det utarbeide forslag til endringer i Stortingets forretningsorden som måtte følge av de nevnte vurderinger og drøftelser.

Utvalget avgir sin rapport til Presidentskapet innen 2. april 2009."

Stortingspresident Thorbjørn Jagland ble oppnevnt som leder av utvalget som før øvrig har bestått av stortingsrepresentantene Berit Brørby (Arbeiderpartiet), Øyvind Korsberg (Fremskrittspartiet), Per-Kristian Foss (Høyre), Ingebrigt S. Sørfonn (Kristelig Folkeparti), Rune Skjælaaen (Senterpartiet), Olav Gunnar Ballo (Sosialistisk Venstreparti) og Gunnar Kvassheim (Venstre).

Utvalgets innstilling følger som vedlegg til denne innstilling.

Utvalget anbefaler følgende endringer knyttet til Stortingets komitéstruktur, enten enstemmig eller basert på utvalgets flertall:

  • Partigruppene gis økt adgang til å endre komitéplassering av sine medlemmer underveis i valgperioden

  • Alle partigrupper skal ha et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, men grupper som ellers ikke er representert i alle komiteer, får rett til å kreve at dette medlemmet også kan være medlem i en av de andre fagkomiteene.

  • Utenrikskomiteen og forsvarskomiteen slås sammen til en komité som betegnes utenriks- og forsvarskomiteen.

  • Sammensetningen av den utvidede utenrikskomité endres som en konsekvens av dette slik at medlemmene vil bestå av medlemmene i utenriks- og forsvarskomiteen, stortingspresidenten, parlamentariske ledere og eventuelt andre representanter som etter søknad fra gruppene har blitt oppnevnt som medlemmer. Komiteen endrer navn til den utvidede utenriks- og forsvarskomité.

  • Saker om sivil beredskap overføres til justiskomiteen, mens rapporter fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige overføres til kontroll- og konstitusjonskomiteen.

  • Saker som gjelder reglene om valg til Sametinget overføres fra kommunal- og forvaltningskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Et mindretall i utvalget går ikke inn for å pålegge alle grupper å ha et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, men foreslår i stedet to alternative modeller der gruppene får adgang til å tiltre komiteens behandling av bestemte kontrollsaker og grunnlovssaker etter eget ønske. Det vises til utvalgets innstilling pkt. 4.3.

Utvalget har ellers drøftet om representantene generelt bør være medlemmer eller stedfortredere i flere komiteer samtidig, jf. utvalgets innstilling pkt. 4.1, behandlingen av Svalbardsaker, jf. utvalgets innstilling pkt. 4.5, beskrivelsen av transport og kommunikasjonskomiteens ansvarsområde, jf. utvalgets innstilling pkt. 4.7 og økt offentlighet rundt komitémøter, jf. utvalgets innstilling pkt. 4.8. Det er ikke flertall i utvalget for å foreslå endringer på disse områdene.