3. Marknad og rammevilkår
Markedet for skinnegående persontrafikk i Norge har hatt kraftig vekst de senere år. Etter en nedgang i årene 2000–2003 har transportarbeidet økt med 19 pst. fra 2003 til og med 2007. Også godstrafikken med tog har økt i perioden 2003–2007, spesielt har containertrafikken økt vesentlig, med 58 pst. Markedet for busstrafikk har også økt, men ikke like sterkt.
Infrastrukturen er ikke tilfredsstillende. Det er for mange feil og kapasiteten er flere steder for liten i forhold til trafikkmengden. Etter regjeringsskiftet i 2005 er bevilgningene til jernbanens infrastruktur økt kraftig. Satsingen vil bli fulgt opp i de kommende årene, jf. St.meld. nr 16 (2008–2009). De mange feilene påfører NSB kostnader og gir ulemper for trafikantene. Det skal imidlertid legges til at NSB ikke betaler avgift for bruk av kjørevegen.
Godstrafikken på bane er liberalisert, mens internasjonal persontrafikk vil bli liberalisert fra 2010, jf. EU-direktiv (2007/58/EC).
På det innenlandske marked har NSB med enkelte unntak enerett.
Lov og forskrift om universell utforming er også viktige rammebetingelser for NSB, både for persontransport- og eiendomsvirksomheten.
Staten kjøper ulønnsom persontransport av NSB-konsernet for 1,7 mrd. kroner per år. Nåværende rammeavtale utløper i 2010. Det er ikke tatt stilling til hvordan offentlig kjøp skal organiseres etter 2010. Målet er at staten på en best og enklest mulig måte sørger for at de reisende får et godt, rimelig og stabilt togtilbud.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at dagens kjøpsavtale mellom staten og NSB AS går ut i 2010, og at Regjeringa i god tid før utløpet vil vurdere om den skal vidareførast med ei ny rammeavtale eller ei anna ordning.
Fleirtalet viser vidare til at Regjeringa har varsla forhandlingar med NSB AS om auka kjøp, slik at gevinstane av dei store investeringane som vert gjort no på mellom anna på Nord-Jæren og i Vestkorridoren, vil kome trafikantane til gode.