Sammendrag
- Innledning
- E18 Gulli–Langangen (samlet utbygging)
- Nærmere om E18 Sky–Langangen
- Trafikkgrunnlag
- Foreløpig finansieringsopplegg for utbygging av E18 på strekningen Gulli–Langangen
- Utbyggings- og finansieringsopplegg for E18 på strekningen Sky–Langangen og innkrevingsopplegg for strekningen Langåker–Bommestad
- Fylkeskommunal garanti
- Avtale
I proposisjonen legges fram et forslag for utbygging og finansiering av strekningen E18 Sky-Langangen i Larvik og Porsgrunn kommuner.
I tillegg skisseres opplegget for videre utbygging og finansiering av E18 mellom Gulli i Tønsberg og Langangen i Telemark basert på foreløpige kostnader og takstnivåer. Det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget.
Ny E18 vil bedre fremkommeligheten og redusere transportkostnadene mellom Grenlandsområdet og Vestfoldbyene samt stimulere til vekst og utvikling i regionen.
I St.meld. nr. 24 (2003–2004) Nasjonal transportplan 2006–2015 er det høyt prioritert å få videreført utbygging av E18 i Vestfold for å få sammenhengende firefelts veg på hele strekningen mellom Oslo og Telemark. Det foreligger imidlertid ikke tilstrekkelig planavklaring for E18 gjennom Vestfold til at et endelig forslag til finansieringsopplegg for samtlige delstrekninger kan legges fram for Stortinget nå. For å spare tid legges det derfor opp til å fremme finansierings- og utbyggingsopplegg for videre utbygging for Stortinget i flere omganger.
I tråd med lokale vedtak legges det opp til å etablere en automatisk bomstasjon på strekningen i stedet for to separate envegs bomstasjoner nord og sør for Larvik.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med endelig opplegg for utbygging og finansiering av de øvrige delstrekningene Gulli–Langåker og Bommestad–Sky så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.
Med åpningen av prosjektet Frydenhaug–Eik i Drammen er det sammenhengende firefelts veg mellom Oslo og Gulli ved Tønsberg.
Stortinget ga gjennom behandlingen av St.prp. nr. 78 (2005–2006) sin tilslutning til at utbygging av strekningen Langåker–Bommestad kunne startes opp før utredningen om et samlet opplegg for E18-utbyggingen i Vestfold var sluttført. Prosjektet startet opp i 2007 og åpnes for trafikk sommeren 2009.
Gjenstående utbygging omfatter tre delstrekninger med lengde på om lag 43 km:
Strekningen Gulli–Langåker på om lag 25,5 km har godkjent reguleringsplan i Stokke og Sandefjord kommuner. Prosjektet omfatter utvidelse til fire felt langs dagens trasé.
Strekningen Bommestad–Sky på om lag 7,5 km i Larvik kommune har gjennomgått utredning med flere alternative linjevalg. Godkjent kommunedelplan med konsekvensutredning for valgt vegtrasé ventes å foreligge medio 2009. Godkjent reguleringsplan ventes å foreligge våren 2010.
Strekningen Sky–Langangen på om lag 9,5 km i Larvik kommune har godkjent reguleringsplan og det er gjennomført ekstern kvalitetssikring.
Det legges foreløpig til grunn kostnader i størrelsesorden 5,9 mrd. 2009-kroner for å bygge firefelts veg på strekningene Sky–Langangen, Gulli–Langåker og Bommestad–Sky. Dette er basert på det rimeligste alternativet for strekningen Bommestad–Sky.
Prosjektet omfatter bygging av om lag 9,5 km firefelts veg med 23 meter vegbredde mellom Sky, like vest for Larvik sentrum, og Langangen som ligger 3 km inn i Porsgrunn kommune i Telemark. Ny trasé er 0,8 km kortere enn dagens E18.
Strekningen Sky–Langangen har i dag to kjørefelt, mangler midtrekkverk og har stedvis noe av den dårligste standarden på E18 mellom Oslo og Kristiansand. Utbygging til firefelts veg vil hovedsakelig gi trafikksikkerhets- og fremkommelighetsgevinster. Det forventes en reduksjon i antall drepte og skadde på om lag 70 pst, med størst reduksjon for de alvorligste ulykkene. Det vil bli bedre trafikkflyt, uten forsinkelser. Dagens E18 opprettholdes som lokalveg og vil fungere som avlastningsveg dersom den nye vegen må stenges midlertidig.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme på 1 765 mill. 2009-kroner og en kostnadsramme på 1 860 mill. 2009-kroner. Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til om lag 90 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto nytte pr. investert krone (NNB) er beregnet til om lag 0,1.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.
Etter den lokale behandlingen er kostnadsusikkerheten for ulike løsninger på strekningen Bommestad–Sky redusert til å omfatte tunnellengden på aktuell trasé, og beregnet til om lag 200 mill. kroner. I vedtakene aksepterer fylkeskommunene en samlet bomavgift for lette kjøretøy på inntil 68 kroner i 2006-kroner. Omregnet til 2009-prisnivå utgjør dette 81 kroner. Med basis i en samlet utbyggingskostnad på 5,9 mrd. kroner er samlet bomavgift for lette kjøretøy nå 73 kroner i 2009-prisnivå.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering har Telemark og Vestfold fylkeskommuner med vedtakene, jf. proposisjonen, sluttet seg til et opplegg med delvis bompengefinansiert utbygging av strekningen E18 Sky–Langangen som neste etappe av den videre utbyggingen av E18 mellom Gulli og Langangen innenfor de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2006–2015.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en innkrevingsperiode på inntil 15 år i bomstasjonene, med mulighet for inntil fem år forlenget innkreving ved svakere inntjening enn forutsatt.
Tabell 4.1 i proposisjonen viser forventet betalende årsdøgntrafikk (ÅDT) gjennom bomstasjonene i sammenligningsåret 2013 med alle bomstasjoner i drift, sammenlignet med en situasjon uten bompengeinnkreving. For den generelle trafikkutviklingen er prognosene som ble utarbeidet i forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019, lagt til grunn. Dette innebærer at det er lagt til grunn en gjennomsnittlig årlig trafikkvekst på om lag 1 pst.
Totalt sett er det lagt til grunn at endringer i reisevanene og andre årsaker vil redusere trafikkgrunnlaget i bomstasjonene med 5–10 pst. i forhold til en trafikksituasjon uten bompengebetaling. Det er også en viss risiko for manglende registrering og inntektssvinn. Statens vegvesen går derfor inn for at opplegget blir vurdert underveis med sikte på å innføre justeringer/tiltak dersom dette skulle vise seg nødvendig.
Det er tatt utgangspunkt i godkjente reguleringsplaner og foreliggende kostnadsoverslag for strekningene Gulli–Langåker og Sky–Langangen, samt Statens vegvesens forslag til løsning på strekningen Bommestad–Sky. Kostnadene på delstrekningene Gulli–Langåker og Sky–Langangen har en usikkerhet på inntil 10 pst. Så lenge det ikke foreligger godkjent kommunedel- og reguleringsplan på delstrekningen Bommestad–Sky, er det knyttet usikkerhet til kostnadene. Foreløpig er det lagt til grunn en samlet utbyggingskostnad for strekningene Gulli–Langåker, Bommestad–Sky og Sky–Langangen i størrelsesorden 5,9 mrd. 2009-kroner. I kostnadene inngår 90 mill. kroner til avbøtende tiltak på sidevegnettet samt 50 mill. kroner til etablering av bomstasjoner.
Foreløpig finansieringsplan for samlet utbygging går fram av tabell 5.2 i proposisjonen. I tråd med St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 er det lagt til grunn 1 950 mill. 2009-kroner i statlige midler til utbyggingen, fordelt med 60 mill. kroner i perioden 2006–2009, 650 mill. kroner i perioden 2010–2013 og 1 240 mill. kroner i 2014–2016.
Med en samlet kostnad på i størrelsesorden 5,9 mrd. kroner, vil de statlige midlene utgjøre om lag 33 pst. Den statlige rammen forutsettes stå fast, selv om det velges en dyrere løsning på strekningen Bommestad–Sky.
I finansieringsopplegget for E18 Gulli–Langangen er det forutsatt etablering av syv automatiske bomstasjoner. Et slikt opplegg vil gi bedre sammenheng mellom nytte og betaling enn det som har vært vanlig ved bompengefinansiering av lengre utbyggingsstrekninger. Det er ikke forutsatt bompengeinnkreving på parallelle veger i de beregninger som er lagt til grunn. Det er lagt til grunn etterskuddsinnkreving av bompenger, og innkrevingen er forutsatt å starte etter hvert som delstrekningene blir åpnet for trafikk. Det er lagt opp til 15 års innkreving i hver bomstasjon.
Det er forutsatt lik takst pr. km på alle delstrekningene. Videre er det lagt til grunn at tunge kjøretøyer (totalvekt over 3 500 kg) skal betale dobbel takst.
Bomstasjonene er basert på AutoPASS-systemet og vil ha tilsvarende teknologiske løsninger som eksisterende bomstasjoner i Oslo, Bergen og Tønsberg.
Et bompengeopplegg med flere automatiske bomstasjoner over en lengre strekning og uten bompengeinnkreving på parallellvegnettet er ikke utprøvd tidligere.
Det er lagt opp til anleggsstart på strekningen Sky–Langangen sommeren 2009. Anlegget er planlagt åpnet for trafikk i løpet av 2012.
Forslaget til finansieringsopplegg på strekningen bygger på det foreløpige finansieringsopplegget for utbygging av E18 på hele strekningen Gulli–Langangen. Dersom det blir lagt til grunn et kostnadsoverslag på 5,9 mrd. kroner for hele utbyggingen, vil styringsrammen for strekningen Sky–Langangen utgjøre om lag 30 pst. av overslaget. Finansieringsplanen for strekningen Sky–Langangen er vist i tabell 6.1 i proposisjonen.
Eventuelle kostnadsoverskridelser skal dekkes slik at kostnadsøkning opp til kostnadsrammen finansieres med statlige midler og bompenger etter samme prosentvise fordeling som innenfor styringsrammen. Overskridelser ut over kostnadsrammen er statens ansvar og må følgelig finansieres med statlige midler.
Det må være en forutsetning at bompengeselskapet inngår bindende avtale om en lavere lånerente enn 6,5 pst. for en periode på 10–15 år. Det forutsettes videre at dokumentasjon for et slikt rentenivå foreligger før anleggsstart.
Vestfold fylkeskommune har fattet vedtak om fylkeskommunal garanti for et bompengelån på inntil 4 500 mill. 2006-kroner til første utbyggingsetappe.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om den foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen for E18 Sky–Langangen, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene i denne proposisjonen.