3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, André N. Skjelstad, understreker det kritisk viktige i at den samlede Arbeids- og velferdsetaten fungerer tilfredsstillende og innfrir de forventninger og krav Stortinget har stilt. Arbeids- og velferdsetaten representerer kjernen i det norske velferdssamfunnet og mange hundre tusen menneskers hverdag er avhengig av at denne etaten fungerer og leverer tjenester i tråd med vedtatte lover og rettigheter. Med dette som utgangspunkt har komiteen funnet det nødvendig å hastebehandle proposisjonens forslag om styrking av Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning for 2009. De øvrige deler av proposisjonen kommer komiteen nærmere tilbake til i en egen innstilling etter at det er gjennomført en åpen høring i komiteen.
Komiteen viser til at det samlet sett foreslås en styrking av Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning med totalt 710 mill. kroner i 2009. Av dette medgår 320 mill. kroner til å opprettholde den bemanning Arbeids- og velferdsetaten hadde ved inngangen til 2009, samt at etaten må dekke inn en økt premiesats i Statens Pensjonskasse på 110 mill. kroner, noe som ville betydd nedbemanning dersom dette ikke ble bevilget. Således konstaterer komiteen at til sammen 430 mill. kroner av den totale styrkingen på 710 mill. kroner medgår til å opprettholde bemanningen som etaten hadde ved inngangen av 2009 mens styrkingen på 200 mill. forbereder etaten på et høyere arbeidsledighetsnivå.
Komiteen har merket seg at Arbeids- og velferdsetaten er tilført betydelige ekstrabevilgninger de to siste årene, samt at antall årsverk har økt med 784 fra 1. mars 2005 til 1. mars 2008.
Komiteen forventer derfor nå at dette, sammen med den ytterligere styrking som foreslås i denne proposisjonen, vil gjøre etaten i stand til å innfri formålet i Nav-reformen med:
Flere i arbeid – færre på stønad.
Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov.
En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.
Komiteen viser til at det i proposisjonens kapittel 1.3 "Forventet effekt" fremholdes at de tiltak som foreslås gjennomført og den økonomiske styrking det her legges opp til, "blant annet vil bidra til bedre kapasitet ved Nav-kontorene, samt dempe presset mot de kommunale tjenestene ved disse kontorene som i en periode har hatt økt belastning". Komiteen vil presisere sin forståelse av dette dit hen at tiltakenes formål er å bedre kapasiteten ved Nav-kontorene og dempe presset mot økonomisk sosialhjelp og de kommunale tjenestene grunnet lange ventetider til trygdeytelser.
Komiteen viser til at Regjeringen i proposisjonen selv peker på at det gjennom Nav-reformen antas administrative gevinster. Komiteen er enig i denne vurderingen. Videre konstateres det i proposisjonen at med den styrkingen det nå legges opp til, vil etatens bemanning ved utgangen av 2009 ligge over etatens langsiktige bemanningsnivå. Komiteen legger til grunn at det i denne typen reform og omorganiseringsprosjekt vil kunne være behov for en ressursstyrking i gjennomføringsfasen, men at det over noe tid vil være mulig å hente ut betydelige rasjonaliseringseffekter. Komiteen er derfor tilfreds med at Regjeringen selv skriver i proposisjonen at:
"Det vil derfor være grunnlag for gradvis å trappe ned bemanningsnivået i etaten."
Komiteen vil understreke at dette må avpasses de utfordringer som etaten stilles overfor i forbindelse med den kraftige økningen i arbeidsledigheten.
Komiteen vil imidlertid også understreke at de utfordringene Nav står overfor favner langt videre enn å sørge for rettidig behandling og utbetaling av ledighetstrygd. Dette er imidlertid forhold som komiteen kommer tilbake til i en senere innstilling.
Komiteen er tilfreds med at departementet i proposisjonen peker på at det er behov for å styrke departementets kapasitet til å styre og følge opp Arbeids- og velferdsetaten, og ser på dette som en erkjennelse av at oppfølgingen kan bli bedre. Når det slås fast at målet for denne styrkingen er å kunne gi departementet et mer selvstendig grunnlag for å vurdere etatens gjennomføring og måloppnåelse, er dette i tråd også med det behov Stortinget har for å kunne følge gjennomføring og resultat- og måloppnåelse. Komiteen legger derfor til grunn at Regjeringen på egnet måte i tiden fremover vil holde Stortinget løpende orientert om Nav-reformens gjennomføring, resultat- og måloppnåelse.
Komiteen viser til at de ulike partier vil komme tilbake til alle de øvrige forhold som situasjonen i Nav reiser når komiteen skal sluttbehandle St.prp. nr. 51 (2008–2009) i en egen innstilling i en senere sak.