Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Knut Arild Hareide, frå Senterpartiet, leiaren Ola Borten Moe, og frå Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til forslag frå stortingsrepresentantane Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg om at Investeringsfondet for Nordvest-Russland og investeringsfondet for Aust-Europa blir slått saman og at forvaltninga av fonda blir lagt til Kirkenes.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser også til Dokument nr. 8:8 (2005–2006) frå dei same representantane, om å flytte Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes, som vart avvist av eit fleirtal i Stortinget då Innst. S. nr. 80 (2005–2006) vart handsama den 14. mars 2006. Fleirtalet viser til at eit fleirtal i komiteen, beståande av medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, i Innst. S. nr. 80 (2005–2006) rådde til at framlegget vart avvist, og begrunna dette med at ei flytting av forvaltninga av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes vil gje eit meir uoversiktleg verkemiddelapparat og dermed eit dårlegare tilbod til næringslivet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Innst. S. nr. 80 (2005–2006) fremmet forslag om at representantforslaget ble lagt ved protokollen, samt at "Stortinget ber Regjeringa kome tilbake til Stortinget våren 2006 med ei vurdering av administrasjon og lokalisering av fonda som i dag blir administrerte av Innovasjon Norge".

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser òg til at det i 2006 vart oppretta eit kontor i Kirkenes, for å få større grad av nærleik til det geografiske dekningsområdet for NVR, og at kontoret i Kirkenes tilbyr dei same tenestene som kontoret i Oslo.

Eit anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at hovudadministrasjonen av Investeringsfondet for Nordvest-Russland (NVR), Tilskotsfondet for næringssamarbeid med Nordvest-Russland (TNR) og Investeringsfond for Øst-Euopa (ØSE) framleis er ved Fondsavdelinga hos Innovasjon Noreg sitt hovudkontor i Oslo, noko dette fleirtalet stør, og viser til at slik kan fondsleiinga trekkje vekslar på kompetansen i Innovasjon Norge. Dette fleirtalet har elles merka seg at Innovasjon Norge har ein utstrakt kontakt med sine distriktskontor i Nord-Noreg.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til statsråden sitt brev til komiteen datert 5. desember 2008 (lagt ved innstillinga), der det går fram at dei fleste av verksemdene som viser interesse for disse fonda, hovudsakeleg er lokalisert i Sør-Noreg, og at ei lokalisering i Oslo slik sett er betre for dei fleste verksemder enn Kirkenes. I statsråden sitt svarbrev går det òg fram at NVR og ØSE har ulike dekningsområder, og at etterspurnaden etter middel frå ØSE er større enn etter middel frå NVR. Eit resultat av ei samanslåing kan difor bli at fleire middel blir brukte i andre områder enn i Nordvest-Russland, noko fleirtalet ikkje ønskjer.

Representantane foreslår også å fjerne grensa for kor store beløp fondet kan investera i kvart enkelt prosjekt, og samstundes opne for at fondet skal kunne gje ordinære lån. Fleirtalet stør ikkje dette, og er samd med Regjeringa i at det ikkje vil vere hensiktsmessig at fondet blir for mykje eksponert i enkeltsaker, men heller ha ei god risikospreiing i høve til prosjekta dei går inn i. Fleirtalet vil at fondet også i framtida skal styrkje bedriftene gjennom eigenkapital i samband med investeringar, og ikkje gjennom lån, som foreslått i representantforslaget.

Fleirtalet stør heller ikkje forslaget om å samlokalisere og fusjonere forvaltningsorganisasjonane i Innovasjon Noreg og Norfund, og ser ingen gode grunner til at dette skal gjerast. Fleirtalet har merka seg at målgruppene for desse fonda er svært ulike, og at dei òg rettar seg mot ulike geografiske områder.

Når det gjeld forslaget om å vidareutvikle Tilskotsfondet for næringssamarbeid med Nordvest-Russland (TNR), og om at det geografiske virkeområdet for fonda skal vurderast på nytt, viser fleirtalet til statsråden sitt brev til komiteen der det blir gjort greie for status når det gjeld tilgjengelege midlar i fondet pr. desember 2009. Fleirtalet har merka seg at det etter departementet si vurdering er nok midlar tilgjengeleg i fondet no, og viser elles til at ei eventuell styrking av fondet vil bli vurdert i samband med arbeidet med statsbudsjettet for 2010, dersom det vert naudsynt.

Fleirtalet rår til at framlegget blir avvist.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser nordområdene som Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene som kommer. Nordområdene har gått fra å være et sikkerhetspolitisk område til et energipolitisk kraftsentrum og område for store miljøpolitiske utfordringer, noe som har endret fokuset hos andre stater i regionen. Disse medlemmer viser til at det er viktig å legge forholdene til rette for økt samarbeid innenfor handel samt ivaretakelse av norske økonomiske interesser. Disse medlemmer mener at konsekvensen av at investeringsfondet for Nordvest-Russland ikke når målsettingene, er at det kan oppfattes som at det ikke er behov for øremerkede midler overfor Nordvest-Russland. Disse medlemmer mener det er ønskelig å benytte disse virkemidlene til å styrke innholdet i nordområdesatsingen. Disse virkemidlene kan på en enkel og rasjonell måte stimulere til sterke grenseoverskridende næringslivssatsinger og clustre med en reell forankring i Sør-Varanger. Disse medlemmer mener det også er behov for en prioritering av Sør-Varangers posisjon i en geopolitisk sammenheng. Sør-Varanger er for norske geopolitiske interesser selve knutepunktet med sin beliggenhet og grensetilknytning overfor Russland. Å flytte større deler av forvaltningen av et slikt fond til Sør-Varanger vil, i tillegg til å styrke ringvirkninger til eget næringsliv, styrke både demokratisering, utvikling av rettssystem og det gjensidige avhengighetsforholdet mellom Norge og øvrige land. Disse medlemmer mener at den sikkerhets- og utenrikspolitiske begrunnelse for en slik plassering av fondet er åpenbar. Disse medlemmer vil særlig vise til at strategien for nordområdene vektlegger økonomisk integrasjon med Russland som et element i en bredere norsk politikk overfor Russland.

Disse medlemmer mener at Arktis, Barentshavet og Nordvest-Russland er et viktig satsingsområde for Norge i dag og i fremtiden. Det å bruke ulike deler av forvaltningssystemet aktivt for å hevde norsk tilstedeværelse og suverenitet, bør inngå som en naturlig del av denne satsing.

Disse medlemmer mener det nå er riktig å flytte større deler av forvaltningen til Sør-Varanger og Kirkenes, da det ikke er Oslo som er fokus hva angår verken næringsetableringer eller olje- og gassinteresser i regionen. Tvert imot er det Murmansk og Kirkenes-regionen samt Arkangels-Nenets-Komi-regionen som i dag er sentrum for et stort internasjonalt fokus på energiressurser og fremtidige investeringer.

Disse medlemmer minner om at regionen gjennom flere år har opparbeidet stor kompetanse overfor Nordvest-Russland på utveksling og samarbeid innen næringsliv og forståelse av de spesielle utfordringer som Norge står overfor. Nordområdene antas å ha 1/4 av jordas uutnyttede olje- og gassressurser.

Disse medlemmer viser til at StatoilHydro i dag er deltagere i utviklingen av Sjtokman-feltet, og også er deltagere i andre olje- og gassfelt i Barentsregionen. Selskapet har iverksatt prosesser som trekker leverandørindustrien fra hele landet til olje- og gassprosjekter i Finnmark og Nordvest-Russland. Det pågår nå et leverandørutviklingsprosjekt med muligheter og utfordringer for norske bedrifter som vil kunne generere arbeidsplasser og fremtidige inntekter i regionen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen slå sammen Investeringsfondet for Russland, SUS-landene og Balkan (ØSE), og Investeringsfondet for Nordvest-Russland (NVR) slik at sannsynligheten for å få aktivert kapital øker, og flytte hovedforvaltningen av fondet til Kirkenes."

"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fjerne begrensninger på maksimal engasjementsstørrelse samt åpne for at fondene kan yte ordinære lån, gitt at det ikke finnes nesten like gode private tilbud."

"Stortinget ber Regjeringen videreutvikle Tilskuddsfondet for Nordvest-Russland (TNR) samt vurdere det geografiske virkeområdet for fondene på nytt."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enige i at Arktis, Barentshavet og Nordvest-Russland er et viktig satsingsområde for Norge i dag og i fremtiden. Disse medlemmer har merket seg at en konsekvens av at investeringsfondet for Nordvest-Russland ikke når målsettingene, er at det kan oppfattes som at det ikke er behov for øremerkede midler overfor Nordvest-Russland. Disse medlemmer mener det er gode grunner til at administrasjonen av et slikt fond bør ha nærhet til dekningsområdet. Disse medlemmer viser til at kontoret i Kirkenes ble opprettet for to år siden for å oppnå nettopp slik nærhet, og at kontoret i Kirkenes skal tilby de samme tjenestene som kontoret i Oslo. Disse medlemmer mener en sammenslåing og flytting av hovedadministrasjonen til Kirkenes bør foretas dersom det kan dokumenteres at det er den beste løsningen.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utrede om opprettelsen av kontoret i Kirkenes i tilstrekkelig grad har bidratt til at fondene for Nordvest-Russland når sitt formål, og fremme en egen sak for Stortinget om hvordan fondene for Nordvest-Russland i større grad kan nå sitt formål og i større grad bidra til resultater i nordområdesatsingen."

"Dokument nr. 8:14 (2008–2009) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg om at investeringsfondene for Nordvest-Russland og investeringsfondet for Øst-Europa blir slått sammen og forvaltningen av fondene legges til Kirkenes – vedlegges protokollen."