Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Jan Arild Ellingsen og Per Sandberg om raskest mulig å starte planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom Løding og Vikan, samt legge frem forslag om statlig finansiering i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009
Dette dokument
- Innst. S. nr. 146 (2008–2009)
- Kildedok: Dokument nr. 8:11 (2008–2009)
- Dato: 17.02.2009
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
- Vedlegg
Til Stortinget
I representantforslaget fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 5. januar 2009 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen er kjent med at som erstatning for Hopen bru på rv 80 i Bodø kommune skal det settes opp en reservebru som midlertidig erstatning for dagens Hopen bru. Reservebrua skal åpnes for trafikk i løpet av februar 2009.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at det har vært høyt prioritert å få på plass en midlertidig bru så raskt som mulig.
Flertallet viser til at reservebrua har to felt og ingen aksellastbegrensninger. Reservebrua vil gi et tilfredsstillende tilbud til dagens trafikanter på kort sikt.
Komiteen har merket seg at arbeidet med planlegging av ny Hopenbru på rv 80 i Bodø kommune er igangsatt. Kommunedelplan for ny bruforbindelse med tilknytninger til rv 80 er vedtatt. Arbeidet med reguleringsplan er i en oppstartsfase. Reguleringsplanen ventes ferdigstilt i løpet av 2009, med forbehold om politisk behandling i Bodø kommune. Komiteen viser til at når reguleringsplanen er vedtatt, anslås det ca. 1 års prosjekteringstid før eventuelt byggearbeid tidligst kan starte opp.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil således vise til at det på lengre sikt er ønskelig å legge rv 80 utenom Hopen via en ny bruforbindelse på rv 80 mellom Løding og Vikan (ny Hopenbru). En slik omlegging av rv 80 vil også føre til at en unngår den rasutsatte strekningen på dagens rv 80 gjennom Hopshamran vest for Hopen.
Flertallet vil videre peke på at en omlegging av rv 80 også vil korte ned avstanden mellom Fauske og Bodø.
Flertallet viser til at Regjeringens prioriteringer for stamvegnettet fra og med 2010 vil bli fremmet i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan for 2010–2019 som legges frem for Stortinget i vårsesjonen 2009.
Flertallet viser til at Regjeringens prioriteringer for rv 80 mellom Fauske og Bodø i planperioden vil måtte ses i sammenheng med det lokale arbeidet som pågår med å planlegge omfang av og innhold i de kommende faser av "Vegpakke Salten".
Flertallet foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Hopenbrua knytter Bodø til resten av landet, og at brua er helt sentral for både dagpendlere og næringsliv. Disse medlemmer mener derfor at den planlagte reservebrua raskest mulig bør erstattes med en permanent bru på rv 80 mellom Løding og Vikan. Disse medlemmer viser til at brua er planlagt skiftet ut i forbindelse med etablering av "Veipakke Salten 2", men at det ifølge denne veipakken vil ta mange år før arbeidet med ny bru kommer i gang. Disse medlemmer ønsker imidlertid å igangsette byggingen av brua så raskt som mulig, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:11 (2008–2009) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Jan Arild Ellingsen og Per Sandberg om raskest mulig å starte planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom Løding og Vikan, samt legge frem forslag om statlig finansiering i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 – vedlegges protokollen.
I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv. 80 mellom Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Interimsbrua som skal settes opp i Hopen i Bodø som midlertidig erstatning for dagens Hestsundet bru (Hopenbrua), forventes åpnet for trafikk i løpet av februar 2009. Det har vært høyt prioritert å få på plass en midlertidig bro så raskt som overhode mulig. Interimsbrua har to felt, den har ingen aksellastbegrensninger og vil gi et tilfredsstillende tilbud til dagens trafikkanter på kort sikt. På lengre sikt er det ønskelig å legge rv 80 utenom Hopen, via en ny bruforbindelse mellom Løding og Vikan (ny Hopenbru). Dette vil, i tillegg til å erstatte den gamle brua, føre til at man unngår den rasutsatte strekningen på dagens rv 80 gjennom Hopshamran vest for Hopen. Samtidig vil ny bruforbindelse innebære en innkorting mellom Fauske og Bodø i forhold til dagens veg.
Arbeid med planlegging av ny Hopenbru er igangsatt. Kommunedelplan for ny bruforbindelse med tilknytninger til rv 80 er vedtatt. Arbeidet med reguleringsplan er i en oppstartsfase. Reguleringsplanen ventes ferdigstilt i løpet av 2009, med forbehold om politisk behandling i Bodø kommune. Etter at reguleringsplanen er vedtatt, anslås det ca. 1 års prosjekteringstid før byggearbeid tidligst kan starte opp. Eventuelle midler i 2009 til ny Hopenbru, vil dermed være mindre beløp til planlegging og prosjektering.
Regjeringens prioriteringer for stamvegnettet fra og med 2010 vil bli fremmet i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan for 2010-2019, som legges frem for Stortinget tidligst i februar 2009. Regjeringens prioriteringer for rv 80 mellom Fauske og Bodø i planperioden vil måtte ses i sammenheng med det lokale arbeidet som pågår med å planlegge omfang av og innhold i de kommende faser av Vegpakke Salten.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009
Per Sandberg |
Tor-Arne Strøm |
leder |
ordfører |