7. Justisdepartementet
- 7.1 Kap. 410 Tingrettane og lagmannsrettane
- 7.2 Kap. 430 Sentral forvaltning i Kriminalomsorga
- 7.3 Kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten
- 7.4 Kap. 441 Oslo politidistrikt
- 7.5 Kap. 462 Tinglysing
- 7.6 Andre saker under Justisdepartementet
Regjeringen ønsker økt bruk av videokonferanseutstyr i domstolene og fengslene. Pilotprosjektet Videokonferanser i justissektoren har vist at bruken av videokonferanseutstyr bidrar til å effektivisere straffesaksbehandlingen, blant annet ved at det kan frigjøres ressurser som politiet bruker på transport og vakthold i forbindelse med fengslingsforlengelser og vitneavhør. Resultatet fra pilotprosjektet viser at også rettssikkerheten ivaretas. Mindre statlig reisevirksomhet som følge av bruk av videokonferanseutstyr sparer også miljøet og er således i tråd med prinsippene i prosjektet Grønn stat. Bruk av videokonferanse vil også øke domstolenes tilgjengelighet for brukerne.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det at bevilgningen på post 1 økes med 10 mill. kroner til engangsanskaffelse av videokonferanseutstyr i domstolene, til 1 385,8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås en bevilgning på 20 mill. kroner til IKT-tiltak i kriminalomsorgen og til engangsanskaffelse av videokonferanseutstyr i fengslene. Det foreslås å utvide ordningen med internett for innsatte i fengselsundervisningen til flere fengsler, samt å igangsette et pilotprosjekt ved Halden fengsel for innføring av IKT-basert kartleggingsverktøy og styringsinformasjonssystem.
Installering av videokonferanseutstyr vil være et alternativ til fysisk fremmøte blant annet ved fremstillinger ved forlenget fengsling og ved vitneavhør av innsatte. Videokonferanseutstyret vil også kunne benyttes for å bedre mulighetene for kontakt mellom den innsatte og familie og barn og til kontakt mellom forsvarer og innsatte.
Det foreslås at bevilgningen økes med 20 mill. kroner, til 39,9 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Regjeringen foreslår at det opprettes 460 sivile stillinger i politiet for å frigjøre polititjenestemenn til operativt arbeid og for å styrke etaten innen enkelte områder. Ved å tilsette sivile kan polititjenestemenn raskt frigjøres fra oppgaver som ikke krever politifaglig utdanning og overføres til operativ polititjeneste.
Forslaget innebærer at alle politidistriktene, Kripos, Økokrim, Politiets utlendingsenhet og Namsfogden i Oslo kan opprette flere stillinger. Stillingene foreslås fordelt med 100 til Oslo politidistrikt og 360 til øvrige politidistrikt og særorgan. Opprettelse av 460 sivile stillinger vil frigjøre om lag 280 polititjenestemenn til operativt arbeid.
Det foreslås at bevilgningen økes med 189 mill. kroner til 8 167,3 mill. kroner. Helårsvirkningen er anslått til 252 mill. kroner fra og med 2010. Det vises også til forslag om opprettelse av 100 sivile stillinger i Oslo politidistrikt under kap. 441 post 1.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristelig Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre registrerer at Regjeringen nå innser behovet for en rask bemanningsøkning innen politietaten. Selv om politikrisen ikke kommer til å bli løst av de foreslåtte bevilgninger, er dette et steg i rett retning. Disse medlemmer vil for øvrig vise til sine alternative forslag i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2008–2009) styrket politiet med 445 mill. kroner til drift, herunder 65 mill. kroner øremerket sivile stillinger. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringens bevilgningsøkning også kan nyttes til ansettelser i stillinger som ikke er sivile.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at Økokrim må styrkes med 10 mill. kroner i tiltakspakken for å være bedre rustet til å ta unna saker og følge opp økonomisk kriminalitet.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten | ||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med | 199 000 000 | |
fra kr 7 978 287 000 til kr 8 177 287 000" |
Komiteens medlem fra Venstre tar til etterretning at Regjeringen foreslår å øke antall sivile stillinger i politiet. Dette kan knappest karakteriseres som noe kortsiktig krisetiltak, og dette medlem viser til at regjeringspartiene så sent som i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 ikke støttet Venstres forslag om å bevilge samlet 66 mill. kroner til det samme formål.
Det vises til omtalen under kap. 440 post 1. En styrking av Oslo politidistrikt med 100 sivile stillinger vil bl.a. kunne frigjøre om lag 60 årsverk som i dag brukes til transport og vakthold ved Oslo tinghus til operativ tjeneste. I tillegg vil styrkingen kunne brukes til arbeidet med datakriminalitet og økonomisk kriminalitet.
Det foreslås at bevilgningen økes med 53 mill. kroner til 1 667,6 mill. kroner. Helårsvirkningen er anslått til 70 mill. kroner fra og med 2010.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre registrerer at Regjeringen nå innser behovet for en rask bemanningsøkning innen politietaten. Selv om politikrisen ikke kommer til å bli løst av de foreslåtte bevilgninger, er dette et steg i rett retning. Disse medlemmer vil for øvrig vise til sine alternative forslag i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2008–2009) styrket politiet med 445 mill. kroner til drift, herunder 65 mill. kroner øremerket sivile stillinger. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringens bevilgningsøkning også kan nyttes til ansettelser i stillinger som ikke er sivile.
Det er behov for å skanne pantebokarkivet slik at dokumentene blir enklere tilgjengelig ved bestilling av tinglyste dokumenter. Tiltaket vil bidra til å effektivisere saksbehandlingen ved kartverket, samt sikre rasjonell bruk av det personell og lokaler tinglysingsvirksomheten har til disposisjon. Tiltaket er av midlertidig karakter og vil kreve økt bemanning ved Statens kartverk på Hønefoss.
Det foreslås å øke bevilgningen med 10 mill. kroner, til 190,8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Som en del av strukturendringene i førsteinstansdomstolene har Stortinget vedtatt at Inderøy tingrett og Stjør- og Verdal tingrett skal slås sammen til nye Inntrøndelag tingrett lokalisert til Steinkjer. Sammenslåingen forutsetter en utvidelse av dagens tinghus i Steinkjer. Det foreslås at ombyggingsarbeidet startes i 2009. Sammenslåingen kan ferdigstilles til 1. oktober 2010. I de utvidede lokalene vil også Nord-Trøndelag jordskifterett få plass og bli samlokalisert med den nye domstolen. Det vises til omtale under Fornyings- og administrasjonsdepartementet, hvor det foreslås at bevilgningen under kap. 2445, post 31 Igangsetting av ordinære byggeprosjekt økes med 25 mill. kroner til bygging av lokaler til Inntrøndelag tingrett.
Fengselseiendommene ble innlemmet i husleieordningen til Statsbygg fra 1. januar 2009. Tilstand, alder og den bygningsmessige utformingen av denne eiendomsmassen er varierende, og det har over flere år bygget seg opp et betydelig vedlikeholdsetterslep. Flere, mindre vedlikeholdstiltak kan iverksettes umiddelbart etter at anbudsrunde er gjennomført.
Det vises til omtale under Fornyings- og administrasjonsdepartementet, hvor det foreslås at bevilgningen under kap. 2445 post 24 økes med 80 mill. kroner til vedlikehold i fengslene.
Det er behov for mer hensiktsmessige lokaler for forvaltningssamarbeidspartnere i fengslene og for lokaler hvor innsatte kan ha kontakt med disse, herunder lokaler til utdanningsmyndigheter, fengselshelsetjeneste, fengselsbibliotekene, prestetjenesten og til arbeids- og velferdsforvaltningen. Det er også behov for å bedre besøksfasilitetene i fengslene, oppgradering av lokaler til aktivisering av varetektsinnsatte og ombygging av flermannsceller til enmannsceller med vask og toalett.
Det vises til omtale under Fornyings- og administrasjonsdepartementet, hvor det foreslås at bevilgningen under kap. 2445, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold økes med 30 mill. kroner til oppgradering av fengslene.
Det foreslås å starte byggingen av et aktivitetsbygg ved Oslo fengsel i 2009. Aktivitetsbygget vil kunne være klart til bruk i 2010. Det foreslåtte aktivitetsbygget vil inneholde en flerbrukshall, treningsrom og garderober, samt andre lokaler for aktivisering av de innsatte.
Det vises til omtale under Fornyings- og administrasjonsdepartementet, hvor det foreslås at bevilgningen under kap. 2445, post 31 Igangsetting av ordinære byggeprosjekter økes med 20 mill. kroner til tiltaket.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen nå har tatt inn over seg at det er behov for en massiv opprusting av fengselsbygningene rundt om i landet. Dette har vært et forsømt område i mange år og disse medlemmer stiller seg noe undrende til at man først i en krisetid finner rom til bevilgninger. Disse medlemmer vil for øvrig vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2008–2009) hvor kriminalomsorgen ble foreslått styrket med 80 mill. kroner.