Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

20. Forslag frå mindretal

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

928

(NYTT) Skattefunn – ulønnet arbeidsinnsats

71

(NY) Tilskudd, bevilges med

40 000 000

1050

Diverse fiskeriformål

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 54 000 000 til kr 64 000 000

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

75

Marint verdiskapingsprogram, kan overføres, forhøyes med

45 000 000

fra kr 75 000 000 til kr 120 000 000

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 dersom skatteinngangen i kommunene går ytterligere ned sammenlignet med dagens prognose.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen om å gjeninnføre ordningen hvor kommunene får beholde en andel av selskapsskatten, og at dette gjelder fra og med 1. januar 2010.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen om å iverksette en dugnad hos de statlige klage- og ankeinstansene slik at prosjekter som ellers er klare til å igangsettes kan få sin status klargjort.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen tilpasse regelverket for rullerende permittering slik at bedriften der det er enighet mellom ansatte og arbeidsgiver kun betaler arbeidsgiverperiode for det antall stillinger som faktisk er permittert.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen sørge for å endre Eksportfinansordningen slik at også sjømatnæringen kan gjøre seg nytte av denne, og om nødvendig fremme egen sak for Stortinget om dette.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen sørge for at GIEKs kredittforsikring innenfor de økte rammene får dekket bortfall av reassuranse.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen sørge for at Innovasjon Norge innenfor eksisterende retningslinjer benytter seg av risikofordeling med 75 prosent statlig risiko, slik at finanskrisens virkninger for fiskerinæringen reduseres.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget med en situasjonsbeskrivelse og en vurdering av fiskerinæringens behov i lys av finanskrisen for å sikre norske arbeidsplasser og verdier.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen oppheve kostnadsrammen for bygging av studentboliger.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 vurdere de forslag som er kommet fra rederinæringen, slik at utsatt innbetaling av skattekreditter fra overgangsordningen for rederier kan skyves frem inntil 5 år i tid regnet fra 2007 og at miljøandelen av skattekreditten også kan vurderes forhøyet.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å styrke Konkurransetilsynets stilling ved at dagens muligheter for politisk overprøving av tilsynet avvikles. Konkurransetilsynet gis effektiv håndhevelsesmyndighet overfor offentlig forvaltningsvirksomhet som tilsidesetter konkurransen i markedet.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer en effektiv håndheving av forbudet mot kryssubsidiering, ettersom dette som er en utfordring når kommunale enheter eller foretak deltar i konkurranse om eksterne kontrakter.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre tiltak slik at Eksportutvalget for fisk kan intensivere sitt markedsarbeid for 2009, med sikte på å sikre en fortsatt god markedssituasjon for sjømateksporten.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen gi garantier om å innføre en grønn sertifikatordning snarest, og hvor alle nye fornybarprosjekt garanteres inkludert fra 1. januar 2004.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen gi garantier om at småkraftverk inkluderes i en grønn sertifikat- ordning.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen bedre avskrivningsreglene for kraftprosjekt, for eksempel ved grønne avskrivninger.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen inntil grønne sertifikater innføres, sikre at alle prosjekter innen fornybare energi og ENØK-tiltak i industriskala likebehandles med tanke på støtte fra Enova.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen fremskynde konsesjonsbehandling for større kraftverkskonsesjoner hos NVE (oppgraderinger, pumpekraftverk etc.).

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen forenkle konsesjonsbehandling av modernisering og kapasitetsutvidelse av eksisterende kraftverk hvis disse ikke medfører naturinngrep.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen overføre konsesjonsbehandlingen av småkraft til kommunene.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen øke avskrivingssats for investering i ENØK-tiltak – fra 10 prosent til 20 prosent.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen harmonisere Norske kvoteregler for CO2 med EU fra 2013. Det reduserer økonomisk risiko for aktørene og stimulerer til norsk FoU innen miljøteknologi.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen tildele mer attraktivt leteareal i neste konsesjonsrunde på sokkelen, samt opprettholde tempoet i tildelingene.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen fremskynde behandlingen av Goliat-prosjektet.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 26

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

336 000 000

fra kr 7 388 211 000 til kr 7 724 211 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

11 000 000

fra kr 579 327 000 til kr 590 327 000

272

Vitenskapelige høyskoler

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

3 000 000

fra kr 102 076 000 til kr 105 076 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

94 000 000

fra kr 5 112 563 000 til kr 5 206 563 000

275

Høyskoler

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

6 000 000

fra kr 290 419 000 til kr 296 419 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med

450 000 000

fra kr 6 942 800 000 til kr 6 492 800 000

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 vurdere og eventuelt legge frem et forslag om opprettelsen av et bedriftenes konjunkturfond som gir bedriftene anledning til å sette av hele, eller deler av overskuddet fra 2008 slik at det ikke kommer til beskatning i 2009, men at skatten kan skyves ett til tre år fremover.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen om midlertidig å legge til rette for at regelverket for dagpenger kan praktiseres på en fleksibel måte i forhold til deltidspermittering, slik at det åpnes for rett til dagpenger ved 20 prosent permittering.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med et opplegg for anleggsbidrag for fremføring av elektrisk kraft i distriktene senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 30

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

270

Studium i utlandet og sosiale formål for studenter

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 220 816 000 til kr 320 816 000

271

Universiteter

50

Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med

218 000 000

fra kr 7 388 211 000 til kr 7 606 211 000

272

Vitenskapelige høyskoler

50

Basisfinansiering statlige vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

17 000 000

fra kr 579 327 000 til kr 596 327 000

272

Vitenskapelige høyskoler

70

Basisfinansiering private vitenskapelige høyskoler, forhøyes med

4 000 000

fra kr 102 076 000 til kr 106 076 000

275

Høyskoler

50

Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med

152 000 000

fra kr 5 112 563 000 til kr 5 264 563 000

275

Høyskoler

70

Basisfinansiering private høyskoler, forhøyes med

9 000 000

fra kr 290 419 000 til kr 299 419 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

250 000 000

fra kr 15 100 000 til kr 265 100 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

80

(NY) Omstillingsmidler, bevilges med

25 000 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

81

(NY) Kritisk vedlikehold ved universiteter og høyskoler, bevilges med

500 000 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd, forhøyes med

382 500 000

fra kr 1 233 300 000 til kr 1 615 800 000

1320

Statens vegvesen:

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

2 350 000 000

fra kr 6 440 900 000 til kr 8 790 900 000

1320

Statens vegvesen

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med

1 000 000 000

fra kr 1 776 000 000 til kr 2 776 000 000

1320

Statens vegvesen

80

(NY) Vedlikehold og oppgradering av fylkesveinettet, bevilges med

1 500 000 000

1360

(NY) Kompensasjon renter og avdrag, infrastruktur

60

(NY) Kompensasjon renter og avdrag, 10 mrd. kroner til infrastruktur, bevilges med

400 000 000

1441

Statens forurensningstilsyn

75

Utbetaling av pant for bilvrak, overslagsbevilgning, forhøyes med

450 000 000

fra kr 166 320 000 til kr 616 320 000

1560

Spesielle IKT-tiltak

50

(NY) Bredbånd, kan overføres, bevilges med

250 000 000

2421

Innovasjon Norge

71

Nettverk, profilering og reiseliv – programmer, kan overføres, forhøyes med

200 000 000

fra kr 380 000 000 til kr 580 000 000

2421

Innovasjon Norge

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes med

150 000 000

fra kr 265 000 000 til kr 415 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

130 000 000

fra kr 5 103 000 000 til kr 5 233 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

15 250 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 142 250 000 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

80 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 120 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

1 800 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 125 500 000 000

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 vurdere etableringen av et midlertidig konjunkturfond for bedrifter der beskatningen kan utsettes inntil tre år og motregnes eventuelt fremtidig underskudd.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 legge frem forslag om å innføre skattefradrag for oppussing/ENØK-tiltak i hjemmet.

Forslag 33

A

Fra 1. januar gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om skatt for inntektsåret 2009:

§ 6-1 skal lyde:

Minstefradrag i lønnsinntekt etter skattelovens § 6-32 første ledd bokstav a skal ikke settes lavere enn 31 800 kroner, og ikke høyere enn 83 000 kroner.

Minstefradrag i pensjonsinntekt etter skatteloven § 6-32 første ledd bokstav b skal ikke settes lavere enn 4 000 kroner, og ikke høyere enn 76 000 kroner.

B

Fra 1. januar gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 27. november 2008 om avgifter mv. til folketrygden for 2009:

§ 1 ny bokstav o og p skal lyde:

  • o. For arbeidstakere som fyller 62 år i 2009 og eldre reduseres arbeidsgiveravgiften med 4 prosentpoeng.

  • p. For lærlinger er satsen 0 prosent.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre nøytral statlig merverdiavgiftsordning, samt tilnærme regelverket for kommunal regnskapsføring de ordinære regnskapsregler.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen vurdere tiltak som statlig garanti for utvidelse av kredittiden fra salgslagene, samt å styrke eksportgarantiene, med bakgrunn i at dagens markedssituasjon for fiskerinæringen medfører økte lagre.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen sette ned et hurtigarbeidende utvalg – NOU – med sikte på å utarbeide et forslag til permanent regelverk for permitteringsreglene som fanger opp både konjunktur- og sesonghensyn, og legge dette frem senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen innføre nye regler for betaling av fakturaer i offentlig sektor, slik at offentlige aktører må betale regninger til private bedrifter innen 30 dager. Offentlige kontrakter må endres slik at dette kan effektueres raskt.

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om skattefradrag for ENØK-tiltak på for personlige skatteytere (privatpersoner).

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre ENØK-program i offentlige bygg.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen øke støtten til skogsbilveibygging og styrke skogfondsordningen.

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen stimulere til bedre utnyttelse av restvirke til bioenergi.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om at inntekt av skog kan føres som kapitalinntekt, ikke lønnsinntekt.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen innføre en industrikraftmodell basert på den franske løsningen. Det vil sikre kraft til selvkost for industri, noe som styrker konkurranseevnen.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen vurdere endringer i skatteregimet/konsesjonsregler for å stimulere til produksjon på småfelt.

Forslag 45

Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge for at det bygges flere park’n-ride-stasjoner ved innfartsårer til byene.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen iverksette arbeid for å bygge flere ladestasjoner for elbiler.

Forslag 47

Stortinget ber Regjeringen bedre avskrivningsregler for vern av kulturminner.

Forslag 48

Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge for oppgradering av alle offentlige kulturminner bestående av bygg med overrislingsanlegg.

Forslag 49

Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2009 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 700 mill. kroner for lån til realinvesteringer og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 840 mill. kroner.

Forslag 50

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om tiltak slik at Eksportutvalget for fisk kan intensivere sitt markedsarbeid for 2009.

Forslag 51

Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme forslag om tiltak som statlig garanti for utvidelse av kredittiden fra salgslagene samt å styrke eksportgarantier.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 52

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med en vurdering og et eventuelt forslag om et midlertidig fritak for formuesskatt på arbeidende kapital, avgrenset slik at det primært skjermer små og mellomstore familiebedrifter.

Forslag 53

Stortinget ber Regjeringen forberede innføringen av et system med en utbetaling av miljøbilpremie på 25 000 kroner til alle som kjøper nye biler med CO2-utslipp lavere enn 120 g/km, med virkning fra 1. juli 2009, og fremme forslag om dette i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag 54

Tilsagnsfullmakt

Regjeringen gis anledning til å øke tilsagnene til nye idrettsbygg og rehabilitering fra 250 mill. kroner til 600 mill. kroner innenfor de fastsatte retningslinjene.

Forslag 55

Stortinget ber Regjeringen sørge for at også private tilbydere kan benytte seg av midlene som er satt av til oppgraderinger og vedlikehold av bygningsmasse fordelt gjennom helseforetakene.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 56

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

582

Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg og kirkebygg

60

Rentekompensasjon – skole- og svømmeanlegg, kan overføres, forhøyes med

90 000 000

fra kr 930 000 000 til kr 1 020 000 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

750 000 000

fra kr 6 162 220 000 til kr 6 912 220 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

200 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 12 888 074 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

72 100 000

fra kr 5 103 000 000 til kr 5 175 100 000

Forslag 57

Stortinget ber Regjeringen om å fordele kompensasjonen for redusert skatteinntekt i 2009 etter faktisk skatteinngang i 2008.

Forslag fra Høyre:

Forslag 58

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

257

Program for basiskompetanse i arbeidslivet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 38 570 000 til kr 138 570 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

275 000 000

fra kr 15 963 827 000 til kr 16 238 827 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

101 200 000

fra kr 15 963 827 000 til kr 16 065 027 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

10 912 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 146 588 000 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

60 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 140 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

620 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 126 680 000 000

Forslag 59

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 legge frem en bredere vurdering av behovet og virkningene av en midlertidig reduksjon i arbeidsgiveravgiften for den private sektor.

Forslag 60

Stortingets skattevedtak for 2009 endres slik at øvre grense for minstefradrag i lønnsinntekt settes til kr 73 850.

Forslag 61

Stortinget ber Regjeringen gjøre et unntak for prosjekter som er ferdig prosjektert for å unngå at prosjektene blir dyrere og mer forsinket enn nødvendig.

Forslag 62

Stortinget ber Regjeringen om å fremme E39 Rådalen (Bergen)–Svegatjørn (Os) som OPS-prosjekt.

Forslag 63

Stortinget ber Regjeringen om å fremme rv 7 Sokna (Ringerike)–Ørgenvika (Krødsherad) som OPS-prosjekt.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 64

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

60 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 140 000 000

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 65

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

199 000 000

fra kr 7 978 287 000 til kr 8 177 287 000

576

Vedlikehold og rehabilitering

61

(NY) Vedlikehold og rehabilitering kirkebygg, bevilges med

300 000 000

582

Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg

61

Rentekompensasjon - kirkebygg, kan overføres, forhøyes med

72 000 000

fra kr 105 400 000 til kr 177 400 000

1330

Særskilte transporttiltak

75

(NY) Miljøbilpremie, bevilges med

125 000 000

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

486 000 000

fra kr 3 199 100 000 til kr 3 682 100 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

Overføring til Energifondet, forhøyes med

3 190 000 000

fra kr 591 000 000 til kr 3 781 000 000

2421

Innovasjon Norge

70

Bedriftsutvikling og administrasjon, forhøyes med

160 000 000

fra kr 414 300 000 til kr 574 300 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

64 400 000

fra kr 5 103 000 000 til kr 5 167 400 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

9 335 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 148 165 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

265 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 127 035 000 000

Forslag 66

I Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2009 gjøres følgende endring:

I

Ny bokstav n skal lyde:

  • n. Arbeidsgiveravgift for lærling som det ytes tilskudd for etter forskrift til opplæringslova 23. juni 2006 § 11-4, betales med halvparten av de satser som ellers gjelder. Satsene avrundes oppad til nærmeste tidel.

II

Endringen under I gjelder for avgiftsgrunnlag opptjent fra og med 1. april 2009.

Forslag 67

Stortinget ber Regjeringen om å la landbruket få anledning til å søke om investeringstilskudd fra de kommunale næringsfondene på lik linje med næringslivet ellers.

Forslag 68

Stortinget ber Regjeringen vurdere behov for, og fremme forslag om, økning av Innovasjon Norges landbruksrettede tilskuddsordninger, i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag 69

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 vurdere å supplere ordningene i Enova med en enkel tilskuddsordning rettet mot kommuner og private bygg, som har til formål å fremme etterisolering i eksisterende bygningsmasse.

Forslag fra Venstre:

Forslag 70

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med .

166 200 000

fra kr 15 963 827 000 til kr 16 130 027 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

95

(NY) Aksjekapital Argentum AS, bevilges med

1 500 000 000

2425

Klimatek

1

(NY) Driftsutgifter, bevilges med

20 000 000

2425

Klimatek

51

(NY) Tapsfond, bevilges med

125 000 000

2425

Klimatek

91

(NY) Investeringskapital, bevilges med

500 000 000

2445

Statsbygg

24

Driftsresultat

1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-3 227 519 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

1 366 802 000

3 Avskrivninger

594 011 000

4 Renter av statens kapital

52 298 000

5 Til investeringsformål

900 000 000

6 Til reguleringsfondet

-23 248 000

Sum

-337 656 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

9 520 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 147 980 000 000

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

310 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 126 990 000 000

Forslag 71

I Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2009 gjøres følgende endring:

I

Ny bokstav n skal lyde:

  • n. Arbeidsgiveravgift for lærling som det ytes tilskudd for etter forskrift til opplæringslova 23. juni 2006 § 11-4, betales med halvparten av de satser som ellers gjelder. Satsene avrundes oppad til nærmeste tidel.

II

Endringen under II gjelder for alle lærlinger for avgiftsgrunnlag opptjent fra og med 1. april 2009.