Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

17. Finansdepartementet

Det vises til forslag om økte bevilgninger til kommunene, blant annet tilskudd på 4 mrd. kroner til vedlikehold og rehabilitering av kommunal infrastruktur. Som følge av dette anslås merverdiavgiftskompensasjonen til kommuner og fylkeskommuner å øke med 800 mill. kroner i 2009. I saldert budsjett 2009 er det bevilget 13 650 mill. kroner på posten. Det foreslås at bevilgningen økes med 800 mill. kroner til, 14 450 mill. kroner.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. Ordningen innebærer at virksomhetenes budsjetter ikke lenger belastes betalt merverdiavgift ettersom dette skal føres på eget budsjettkapittel. Innføring av en slik nettoordning medfører en nøytral vurdering mellom egenproduksjon og kjøp av varer og tjenester. Den rødgrønne regjeringen reverserte ordningen, og sørget dermed for at kjøp av varer og tjenester fremstår som dyrere enn ved egenproduksjon i staten. I fjor høst ble det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten. I 2004 var statens samlede innkjøp på hele 120 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser til at Høyre og Venstre i flere alternative budsjetter har foreslått tiltak og reformer som kan lede til innsparinger for det offentlige. Der kan nevnes særlig effektivisering i helseforetakene, nøytral moms i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning.

Disse medlemmer vil dermed budsjettere med en beskjeden samlet innsparing av å innføre nøytral moms i statsforvaltningen på 200 mill. kroner i 2009, som posteres under tilfeldige utgifter. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

200 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 12 888 074 000"

Det vises til omtale i proposisjonen kapittel 3 om forslag til konjunkturavhengig skattelette. Det vises også til Ot.prp. nr. 30 (2008–2009) Om endringer i skatteloven. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen satt ned med 3 250 mill. kroner, fra 157 500 mill. kroner til 154 250 mill. kroner.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, fremmar følgjande forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 blir det gjort følgjande endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

4 780 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 152 720 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 12 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 15,3 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

15 250 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 142 250 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til omtalen av Høyres samlede tiltakspakke i kapittel 2.2 og merknadene i kapittel 4.4 (skatt), og reduserer skattebyrden for både bedrifter og ansatte i forhold til Regjeringen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

10 912 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 146 588 000 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til forslag fremmet av dette medlem, alene eller sammen med andre partier, med målrettede skattereduksjoner overfor næringslivet for å styrke konkurranseevnen og stimulere til aktivitet i en krevende situasjon. Det fremmes forslag om:

  • å reversere skatteskjerpelser vedtatt i statsbudsjettet

  • å øke avskrivningssatser på maskiner og utstyr, skip, fartøyer og rigger, samt driftsbygninger i landbruket

  • forbedre Skattefunn-ordningen og reverserer tidligere innstramminger

  • ta bort taket i modellen for tilbakeføring av underskudd som Regjeringen har foreslått.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

9 335 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 148 165 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til omtale om en rekke forslag til målrettet skattelette til norsk næringsliv nærmere omtalt i kapittel 3 i denne innstilling og forslag i Innst. O. nr. 43 (2008–2009). Dette gjelder bl.a. reversering av Regjeringens forslag om innstramminger i formuesskatt og arveavgift gjeldene for årets statsbudsjett, styrking av Skattefunn-ordningen, halv arbeidsgiveravgift for lærlinger, økte avskrivningssatser for saldogruppe d, fiskefartøy og driftsmidler som brukes til produksjon av fornybar energi, samt flere tiltak knyttet til skattekreditt mv. som styrker bedriftenes likviditet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

9 520 000 000

fra kr 157 500 000 000 til kr 147 980 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 80 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 80 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

80 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 120 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til omtalen av Høyres samlede tiltakspakke i kapittel 2.2, hvor vi reverserer skatteøkningene (arveavgiften) for generasjonsskifte i familiebedrifter for 2009.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

60 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 140 000 000"

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til forslag om å reverser vedtaket om økt verdsettelsesgrunnlag i arveavgiften som regjeringspartiene vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009. Disse medlemmer mener at dette vedtaket vanskeliggjør generasjonsskifte i mange familieeide bedrifter og er spesielt problematisk i den konjunktursituasjon vi nå er inne i.

Disse medlemmer fremmer på den bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

60 000 000

fra kr 2 200 000 000 til kr 2 140 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til forslag om å utsette innbetaling av skatteoppgjøret for 2008 for næringslivet til 1. august 2009 for å styrke bedriftenes likviditet. Et slikt forslag vil innebære et rentetap for staten på anslagsvis 450 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med

450 000 000

fra kr 6 942 800 000 til kr 6 492 800 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 1,8 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 1,8 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

1 800 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 125 500 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kapittel 5.1 og foreslår at arbeidsgiveravgiften for alle lærlinger fjernes helt for å hindre at bedriftene reduserer antallet lærlinger i en utfordrende periode.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

620 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 126 680 000 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til forslag om halvert arbeidsgiveravgift for alle nye lærlinger etter 1. januar 2009, med virkning fra 1. april 2009, og fremmer følgende forslag:

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

265 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 127 035 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om halvert arbeidsgiveravgift for alle lærlinger fra og med 1. april 2009.

Dette medlem fremmer på den bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5700

Folketrygdens inntekter

72

Arbeidsgiveravgift, nedsettes med

310 000 000

fra kr 127 300 000 000 til kr 126 990 000 000"