Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

14. Samferdselsdepartementet

For å redusere klima- og miljøbelastningene fra transportsektoren er det nødvendig med tiltak på en rekke områder. Elektrifisering av transportsektoren vil bidra til å redusere den samlede energibruken til transport. El- og hybridkjøretøy er mer energieffektive og er langt mindre miljøbelastende enn ordinære kjøretøy.

Regjeringen foreslår derfor et program for utbyggig av ladestasjoner i Norge for elbiler og plug-inn hybrider. Det foreslås å øke bevilgningen med 50 mill. kroner. Et tilskudd på 10 000 kroner per ladeplass vil kunne gi 5 000 nye plasser. En slik utbygging skal bidra til en raskere elektrifisering av transportsektoren og til å styrke grunnlaget for utviklingen av miljøvennlig bilindustri. Det legges opp til at ordningen administreres av Transnova.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at en krisepakke skal ha umiddelbar sysselsettingseffekt. Disse medlemmer vil i den forbindelse påpeke at Transnova er et prosjekt under etablering som skal benytte eksisterende ansatte i Vegdirektoratet, og at den første ladestasjonen tidligst kan stå klar i løpet av sommeren. Disse medlemmer vil understreke at Norge har særlig gode forutsetninger for å kunne bidra til utvikling av, og tilrettelegging for, alternative drivstoff og kjøretøyteknologi, men er skeptiske til at Regjeringen utvanner tiltakene mot finanskrisen ved å inkludere saker som åpenbart hører hjemme i statsbudsjettet eller revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer vil på den bakgrunn gå imot Regjeringens forslag.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 1320 Statens vegvesen med til sammen 2 300 mill. kroner, fordelt med 810 mill. kroner på post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., 1 430 mill. kroner på post 30 Riksveginvesteringer og 60 mill. kroner på post 31 Rassikring.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til vedlikehold av riksvegnettet med 810 mill. kroner. Midlene fordeles med 500 mill. kroner til dekkelegging, samt forsterking av vegfundament, 80 mill. kroner til vedlikehold av ferjekaier, 100 mill. kroner til trafikksikkerhetstiltak, 80 mill. kroner til bruvedlikehold og 50 mill. kroner til vedlikehold av tunneler.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til disse medlemmers bevilgningsforslag i tiltakspakkens kap. 1360 post 60 om en ny kompensasjonsordning for renter og avdrag, med en total investeringsramme på 10 mrd. kroner. Disse medlemmer vil benytte midlene til investering/opprustning av jernbane- og veinettet, samt vedlikehold og rassikring på stam-, riksvei- og jernbanenettet. 8 mrd. kroner av denne investeringsrammen skal benyttes til veiformål. Disse medlemmer mener den dramatiske utviklingen innenfor anleggsbransjen den siste tiden tilsier at det er gunstigere å innehente vedlikeholdsetterslepet enn noen gang.

Disse medlemmer vil for øvrig vise til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2009, der disse medlemmer bevilget 250 mill. kroner mer enn regjeringspartiene til trafikktilsyn, drift og vedlikehold. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Regjeringen foreslår å øke investeringene i riksvegnettet med 1 430 mill. kroner. Forslaget er primært rettet mot mindre investeringstiltak.

Den foreslåtte bevilgningen vil bli fordelt med 500 mill. kroner til gang- og sykkelveger, 300 mill. kroner til mindre utbedringstiltak, 100 mill. kroner til opprusting av ferjekaier, 280 mill. kroner til trafikksikkerhetstiltak, 50 mill. kroner til opprusting av tunneler og 200 mill. kroner til framskynding av strekningsvise investeringsprosjekter.

Nedenfor gis en oversikt over de strekningsvise investeringsprosjektene som framskyndes. Det tas forbehold om stortingsbehandling av de sakene hvor dette er aktuelt.

Det legges opp til anleggsstart høsten 2009. Det foreslås en bevilgning på 40 mill. kroner til dette formålet.

Den foreslåtte bevilgningen på 40 mill. kroner vil bli benyttet til anleggsstart på prosjektene på rv 13, videre planlegging og prosjektering, samt grunnerverv.

Den foreslåtte tilleggsbevilgningen på 15 mill. kroner vil gjøre det mulig å framskynde anleggsstarten.

Den foreslåtte bevilgningen på 50 mill. kroner vil gjøre det mulig å gjennomføre flere arbeider i 2009 enn tidligere planlagt. Det er lagt opp til anleggsstart i mai/juni 2009.

Som følge av tilsagn om økt lokalt bidrag til utbyggingen gjennom konsesjonskraftmidler, foreslår Regjeringen en bevilgning på 10 mill. kroner for å sikre anleggsstart på strekningen Tveit–Langeid høsten 2009.

Prosjektet omfatter utbedring av eksisterende E39, inkl. etablering av krabbefelt, på en om lag 2,3 km lang strekning i Eigersund kommune. I tillegg vil det bli bygd 450 m gang- og sykkelveg. Prosjektkostnaden er anslått til om lag 35 mill. kroner. Regjeringen foreslår en bevilgning på 15 mill. kroner til anleggsstart høsten 2009.

Regjeringen foreslår en bevilgning på 20 mill. kroner til anleggsstart høsten 2009.

Regjeringen foreslår en bevilgning på 10 mill. kroner til utbedring av rv 60 mellom Innvik og Olden i Stryn kommune.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets forslag til tiltakspakke, der det er satt av 2,1 mrd. kroner til forsering av utbyggingsprosjekter. Disse medlemmer vil samtidig vise til sitt bevilgningsforslag i kap. 1360 post 60 om en ny kompensasjonsordning for renter og avdrag, med en total investeringsramme på 10 mrd. kroner, hvorav 8 mrd. kroner til vei.

Disse medlemmer ønsker et motorveinett mellom de største byene i Norge, og vil derfor prioritere utbygging av lengre og flere parseller på de viktigste stamveiene enn Regjeringen. Disse medlemmer støtter samtidig Regjeringens prosjektliste, men ønsker en raskere progresjon. Dette gjelder ikke minst europaveistrekninger som E18 Sky–Langangen i Vestfold og Telemark, samt E39 Skibadalen i Rogaland. Disse medlemmer vil samtidig prioritere de av prosjektene i artikkelen "29 veier Navarsete glemte" i Nettavisen 28. november 2008, som fortsatt ikke er ferdigstilt.

Disse medlemmer vil vise til at Statens vegvesen har beregnet at dersom det bevilges ca. 5 mrd. kroner, kan det settes opp midtdelere på de 520 mest ulykkesutsatte strekningene. Disse medlemmer viser til beregninger på at en slik investering vil redusere antall drepte i trafikken med 80 til 100 menneskeliv. Disse medlemmer har derfor store problemer med å forstå at Regjeringen ikke vil være med på en raskere forsering av utbygging av midtdelere. Disse medlemmer viser til at dette er tiltak som virker umiddelbart og som bidrar til færre hardt skadede og drepte i trafikken, og setter derfor av 250 mill. kroner til dette formål.

Disse medlemmer viser forøvrig til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 920 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 2 350 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

2 350 000 000

fra kr 6 440 900 000 til kr 8 790 900 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre vil gå inn for samme hovedramme på bevilgningene til veger i tiltakspakken som i Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener at samferdselstiltak både kan bidra til å dempe veksten i arbeidsledigheten, samtidig som tiltakene vil bedre rammebetingelsene for bedriftene og øke fremkommeligheten.

Disse medlemmer mener at tiltakene kunne vært vedtatt i forbindelse med budsjettet for 2009. Innenfor vei- og anleggsarbeid ble arbeidsledigheten mer enn doblet fra 1. august 2008 (1 179 personer) til årsskiftet (2 487 personer). Dette er dramatiske tall, og illustrerer at Regjeringens tenkepause frem til 26. januar har vært uakseptabelt lang.

Disse medlemmer understreker at Høyre allerede i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge midler til følgende vegstrekninger:

E18

Sky–Langangen

Telemark

E39

Skibadalen

Rogaland

rv 9

Tveit–Langeid

Aust-Agder

E16/rv 13

Vossapakken

Hordaland

rv 60

Olden–Innvik

Sogn og Fjordane

E6

Dunderlandsdalen

Nordland

E6

Jansnes–Halselv

Finnmark

Dersom Regjeringen hadde fulgt Høyres forslag, ville sysselsettingseffekten ha kommet langt tidligere enn den vil gjøre nå, og langt færre personer ville mistet jobben. I tillegg ville veiene stått ferdig på et tidligere tidspunkt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener Regjeringens vegring mot offentlig-privat samarbeid (OPS) forhindrer rask og effektiv bygging av store vegprosjekter, og vil fastholde at alternativer til dagens finansieringsformer bør vurderes.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til disse medlemmers liste over potensielle OPS-prosjekter i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) kapittel 4.2.8. Disse medlemmer legger til grunn at staten helt og fullt finansierer veiprosjekter også når OPS-modellen benyttes.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre ønsker å satse på OPS på flere egnede strekninger, og vil fremheve rv 7 Sokna–Ørgenvika og E39 Os–Bergen som gode eksempler på slike. Dette er viktige samferdselsårer som ved bruk av OPS vil kunne ferdigstilles langt raskere enn gjennom ordinære metoder. Erfaringer fra de tre OPS-prosjektene som har blitt bygget hittil, har vist at byggetiden kan halveres, og samfunnsgevinstene av dette, både i form av redusert antall ulykker og spart tid, er betydelige.

Disse medlemmer er skeptiske til at midlene til rv 60 Olden–Innvik er forutsatt brukt til mindre utbedringstiltak på eksisterende veg, dersom det ikke samtidig foreligger planer for en total utbedring av hele denne vegstrekningen.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å fremme E39 Rådalen (Bergen)–Svegatjørn (Os) som OPS-prosjekt."

"Stortinget ber Regjeringen om å fremme rv 7 Sokna (Ringerike)–Ørgenvika (Krødsherad) som OPS-prosjekt."

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til rassikring med 60 mill. kroner. Forslaget innebærer at det gjennomføres flere mindre utbedringer av konkrete raspunkter, og i mindre grad start av nye større rassikringsprosjekter.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at riksveifergene bør regnes som en del av veinettet, og at de derfor i prinsippet bør være gratis. Disse medlemmer viser til sitt forslag om prøveprosjekt med gratis riksveiferjer på én strekning i hvert av fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, samt Nordland i Dokument nr. 8:54 (2006–2007). Disse medlemmer vil samtidig vise til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) om at Stortinget forelegges en egen sak om riksveiferjesambandene som omfatter endring/utvidelse av kriteriene for klassifisering, samt omdisponering av ferjemateriell på basis av endring i veinett og drift av nye ferjer. Disse medlemmer øker derfor posten med 1 mrd. kroner, tilsvarende en halvering av prisen på fergebillettene på alle riksveiferger.

Disse medlemmer viser forøvrig til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med

1 000 000 000

fra kr 1 776 000 000 til kr 2 776 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt forslag i Dokument nr. 8:43 (2005–2006) om å etablere en tiltakspakke for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Disse medlemmer registrerer med skuffelse at vedlikeholdsetterslepet har økt ytterligere siden den gang, og at det nå er mer nødvendig enn noen gang å igangsettes tiltak for å påbegynne innhenting av det enorme etterslepet i vedlikeholdet. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om å opprette en ny post til dette formål, og foreslår en bevilgning på 1,5 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser forøvrig til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1,5 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1,5 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

80

(NY) Vedlikehold og oppgradering av fylkesveinettet, bevilges med

1 500 000 000"

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 1350 Jernbaneverket med til sammen 1 301 mill. kroner, fordelt med 818 mill. kroner på post 23 Drift og vedlikehold og 483 mill. kroner på post 30 Investeringer i linjen.

Bevilgningen vil bli brukt til tiltak og prosjekter som har mest mulig direkte og indirekte sysselsettingseffekt og som ikke medfører bindinger for etterfølgende budsjettår. Tiltakene vil kunne settes i verk fra månedsskiftet februar/mars og utover våren/sommeren 2009.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av jernbanenettet med 818 mill. kroner. Av dette legges det opp til å bruke 758 mill. kroner til økt vedlikehold av jernbanenettet. Vedlikeholdstiltakene har stor geografisk spredning og er antatt å gi høy sysselsettingseffekt.

Regjeringen foreslår å sette av 120 mill. kroner til forebyggende vedlikehold. Dette omfatter sporjustering, skinnesliping, skogrydding og utbedring av kjente feil og mangler. Til fornyelse av jernbanenettet settes det av 638 mill. kroner til følgende tiltak:

  • Dovrebanen: ballastrensing, sville- og skinnebytte.

  • Bergensbanen: drenering, skinne- og svillebytte.

  • Nordlandsbanen: ballastrensing og diverse fornyingstiltak.

  • Bergens- og Sørlandsbanen: fornying av kontaktledningsanlegg og diverse fornyingstiltak.

  • Drammen-, Kongsvinger-, Vestfold- og Østfoldbanen: opprusting av parkeringsarealer og bygninger, gjerding og diverse fornyingstiltak.

  • Rørosbanen: svillebytte.

  • Ofotbanen: diverse fornyingstiltak.

  • Kongsberg stasjon: fornying av sikringsanlegg.

  • Opprusting av publikumsområder, stasjoner og plattformer.

  • Fornying av bruer.

  • Fornying av strømforsyningsanlegg og strømomformere.

Videre legges det opp til å bruke 60 mill. kroner til å øke Jernbaneverkets inntak av lærlinger i jernbanetekniske fag, økt planlegging av store investeringsprosjekter og mindre tiltak på Jernbaneskolen og Jernbanemuseet.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Regjeringen foreslår å øke investeringene i jernbanenettet med 483 mill. kroner. Av dette legges det opp til å bruke 240 mill. kroner til forsert anleggstart for prosjektene Barkåker–Tønsberg og Gevingåsen tunnel.

Det legges opp til å bruke 155 mill. kroner til forsert planlegging av større nye investeringsprosjekter. Dette omfatter prosjektene Holm–Holmestrand (om lag 30 mill. kroner), Farriseidet–Porsgrunn (om lag 30 mill. kroner), Eidsvoll–Hamar (om lag 30 mill. kroner) og nytt signal- og sikringsanlegg (ERTMS om lag 10 mill. kroner). Om lag 55 mill. kroner vil bli brukt til økt planlegging og grunnerverv.

Det foreslås om lag 38 mill. kroner til tiltak som omfatter sanering og sikring av planoverganger, rassikring og opprydding av grunnforurensing. Videre foreslås det om lag 50 mill. kroner til programområdet Stasjoner og knutepunktutvikling, bl.a. for å bedre tilgjengeligheten på stasjoner og plattformer langs jernbanenettet.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Disse medlemmer viser til sitt bevilgningsforslag i tiltakspakkens kap. 1360 post 60 om en ny kompensasjonsordning for renter og avdrag, med en total investeringsramme på 10 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at 2 mrd. kroner av disse midlene skal brukes på jernbane.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er kjent med planene om å åpne en transportkorridor (NEW Corridor) gjennom Narvik, basert på eksisterende jernbanenett gjennom Sverige, Finland, Russland og Kina. Dette medlem anser det viktig for å komme videre med prosjektet, at det nå kan gjøres initierende arbeider for å avklare bl.a. tolltekniske spørsmål og inngå intensjonsavtaler med vareeiere, transportører og jernbaneselskaper. Etablering av en slik permanent transportkorridor over Narvik vil, på linje med ARE-toget (Arctic Rail Express), gi betydelige positive ringvirkninger for næringsliv og sysselsetting i regionen. På denne bakgrunn vil dette medlem foreslå at det som en del av tiltakspakken bevilges 3 mill. kroner til forberedelser av prøvedrift.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

486 000 000

fra kr 3 199 100 000 til kr 3 685 100 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det i dag finnes en rentekompensasjonsordning for skole- og svømmeanlegg og kirkebygg, i statsbudsjettets kap. 582 post 60 og 61. Disse medlemmer viser til at dette er en veldig populær ordning, og at Fremskrittspartiets i sitt alternative statsbudsjett for 2009 gikk inn for å utvide rammen for skole- og svømmeanlegg med 4 mrd. kroner utover Regjeringens forslag, og investeringsrammen for kirkebygg med 800 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Disse to utvidelsene av investeringsrammen var forventet å koste 148,8 mill. kroner i 2009, dvs. halvårsvirkningen av renter av lån på 4,8 mrd. kroner med samme rentenivå som Regjeringen brukte i sine estimater.

Disse medlemmer ønsker en tilsvarende ordning for infrastruktur med en totalramme på 10 mrd. kroner, der staten betaler avdrag over en 50-årsperiode i tillegg til renter.

Disse medlemmer ønsker å benytte en slik ordning til investering/opprustning av jernbane- og veinettet, samt vedlikehold og rassikring på stam-, riksvei- og jernbanenettet.

Disse medlemmer viser forøvrig til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 400 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 400 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1360

(NYTT) Kompensasjon renter og avdrag, infrastruktur

60

Kompensasjon renter og avdrag, 10 mrd. kroner til infrastruktur, bevilges med

400 000 000"