Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. Fiskeri- og kystdepartementet

Akvariebygget ved Havforskningsinstituttets forsøksstasjon i Flødevigen har i dag et stort vedlikeholdsbehov. En ombygging vil gjøre Havforskningsinstituttet i stand til å tilby hensiktsmessige arbeidslokaler som tilfredsstiller dagens krav til sikkerhet og arbeidsmiljø. Det forventes at store deler av ombyggingen vil kunne utføres i løpet av 2009.

I tillegg er det ulike vedlikeholdsbehov knyttet til Havforskningsinstituttets forskningsstasjoner på Austevoll og Matre og forskningsfasilitetene i Bergen.

Med bakgrunn i dette foreslås det en bevilgning på 38 mill. kroner i 2009 til vedlikehold, oppgradering og ombygging av Havforskningsinstituttets forskningsinfrastruktur.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

I saldert budsjett er det satt av 105 mill. kroner til innleie av ett helårs slepefartøy og ett slepefartøy i vinterhalvåret i Nord-Norge. Endelige anbudsrunder viser at de samlede kostnadene til innleie og drift av disse fartøyene vil bli om lag 125 mill. kroner. For å unngå at de økte kostnadene medfører uheldige konsekvenser for aktivitetsnivået i Kystverket, fremmes det forslag om en tilleggsbevilgning på 20 mill. kroner for å dekke de økte kostnadene.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 80 mill. kroner til økte investeringer i utbygging av havner og farleder. Prosjektene som foreslås gjennomført innenfor de ekstraordinære bevilgningene er fordelt i de tre nordligste fylkene, med hovedvekt på Finnmark. Innenfor den økte bevilgningen skal følgende prosjekter prioriteres:

  • Båtsfjord, Finnmark, molo

  • Honningsvåg, Finnmark, mudring indre havn

  • Torsvåg (Karlsøy), Troms, mudring

  • Nordmela, Nordland, mudring

  • Stø, Nordland, molo

  • Stamsund, Nordland – øke aktiviteten på igangsatt anlegg.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittpartiet påpeker at Kyst-Norge er viktig for verdiskapingen i hele landet. Disse medlemmer vil også understreke at sjøtransport, havner, sjøsikkerhet og oljevernberedskap er viktige elementer i den totale transportpolitikken. Disse medlemmer er opptatt av det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene, som større og mer dyptgående fartøy har medført. Disse medlemmer viser til Kystverkets langtidsplan og egne prioriteringer, og spesielt til behovet for oppgradering, fornyelse og utbygging av utstyr til oljevernberedskap.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen på post 45 med 50 mill. kroner.

Det er et stort vedlikeholdsetterslep knyttet til navigasjonsinstallasjoner, og økt vedlikehold kan igangsettes raskt. Det foreslås å øke bevilgningen til vedlikehold av navigasjonsinstallasjoner med 10 mill. kroner i 2009. Innenfor den økte bevilgningen foreslås følgende fyrstasjoner prioritert:

  • Slettnes fyr, Finnmark

  • Kjølnes fyr, Finnmark

  • Makkaur fyr, Finnmark

  • Vardø fyr, Finnmark

  • Skomvær fyr, Nordland – totalrenovering

  • Feistein fyr, Rogaland

  • Jomfruland fyr, Telemark.

Utstyret på Fedje trafikksentral er gammelt og slitt, og lite tidsmessig ut i fra dagens behov. Utskifting av det tekniske utstyret er anslått til 40 mill. kroner. Arbeidet vil kunne utføres i løpet av 2009.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteen foreslår auka rammer for garantiar til fiskerinæringa. Dette er nødvendig for å sikre mottaket av fisk. Regjeringa har i finanspakken auka garantirammene m.a. til fiskerinæringa. Nye tal viser at denne auken ikkje vil vere tilstrekkeleg. Komiteen meiner derfor at det er nødvendig med ein vesentleg auke.

Komiteen foreslår at det blir oppretta ei ny ordning som kan tilføre garantiar raskare. Det bør derfor etablerast ei eiga garantiordning for førstehandsomsetjing av fisk på 525 mill. kroner. Ordninga skal vere avgrensa til to år. Det er Innovasjon Norge som skal vurdere dei enkelte søknadene, inkludert kor stor risiko som skal takast i det enkelte tilfellet.

Komiteen går inn for at den nye ordninga blir på 525 mill. kroner. Det blir overført 150 mill. kroner frå det som er foreslått i auke under den eksisterande ordninga, mens dei resterande 375 mill. kroner kjem i tillegg. Det blir foreslått å løyve 175 mill. kroner til tapsavsetjingar knytt til den nye garantiordninga.

På denne bakgrunn fremmar komiteen følgjande forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

50

(NY) Tapsavsetning garantier, bevilges med

175 000 000"

"Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2009 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 525 mill. kroner knyttet til førstehåndsomsetning av fisk. Det forutsettes at tilsagn om garantier gis knyttet til egne garantiavtaler for det enkelte fiskesalgslag."

Marint verdiskapingsprogram skal bidra til å forsterke norsk sjømatnærings evne til bedre å utnytte de markedsmessige konkurransefortrinnene som ligger i norsk kvalitetsråstoff og det høye kompetansenivået i Norge. En vesentlig del av Marint verdiskapingsprogram skal rettes mot bedrifter i kystkommuner med omstillingsbehov, med formål om å øke bedriftenes konkurransekraft og lønnsomhet.

Hoveddelen av den økte innsatsen vil rettes inn mot tiltak for å styrke konkurransefortrinnene til sjømatprodukter, for på den måten å oppnå en økt og mer stabil lønnsomhet.

Med bakgrunn i dette foreslås det å øke bevilgningen til Marint verdiskapingsprogram med 20 mill. kroner i 2009.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at finanskrisen rammer fiskerinæringen. Det er ved inngangen til vårsesongen rapportert om en akutt situasjon for norsk fiskerinæring knyttet til effekter av finanskrisen i form av at kjøpersiden ikke har tilstrekkelig tilgang på kreditt til å ta imot årets fangst, og at det er behov for bedre eksportkredittordninger. Risikoen for at en slik situasjon skulle oppstå, ble tidlig tydelig. En samlet fiskerinæring har i flere omganger meldt inn et omfattende behov for finansieringstiltak. Det vises blant annet til krav fra en samlet fiskerinæring i møte med finanskomiteen 29. januar 2009 vedrørende tiltak i regi av Innovasjon Norge og GIEK/Eksportfinans. Tiltakene fra Regjeringen så langt har ikke gitt nødvendig effekt.

Disse medlemmer har ved flere anledninger etterlyst tiltak fra Regjeringen for å møte konsekvensene av finanskrisen for fiskerinæringen. I Stortingets spørretime 4. februar ble statsråd Helga Pedersen oppfordret til å svare på hva hun vil gjøre for å hindre at lysene slukkes langs kysten. Statsråden uttalte blant annet at: "Jeg skjønner forferdelig godt den frustrasjonen som er i fiskerinæringen, spesielt blant de fiskerne som nå opplever at de ikke får levert fisk, når tilgjengeligheten på fisk er veldig god. Men vi har kommet næringen i møte."

Disse medlemmer registrerer at fiskerinæringen, ved inngangen til den økonomisk svært viktige Lofotsesongen, opplever å være i akutt krise. Varskoropene fra kysten er mange. Troms Folkeblad hadde den 30. januar 2009 overskriften "Fiskerinæringa skjelver" på førstesiden. Samme dag brukte Fiskeribladet Fiskaren beskrivelsen "På kanten av stupet". Disse medlemmer mener at det er en generell mangel ved krisepakken at den i for liten grad inneholder tiltak som er målrettede mot deler av norsk næringsliv som kan regne med de største konsekvensene av finanskrisen. Disse medlemmer vil derfor foreslå tiltak som på en direkte måte retter seg mot fiskerinæringen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at finanskrisen har medført mottaksstopp flere steder, og for å utnytte ledig kapasitet foreslår disse medlemmer å bevilge 10 mill. kroner til føringstilskudd. Dette er ment som et midlertidig tiltak for å avhjelpe konsekvensene av kredittkrisen, og ikke som en permanent økning i tilskuddsomfanget.

Norsk fisk opererer i et utfordrende marked med sterk konkurranse, og disse medlemmer mener Norge bør promotere norsk fisk enda sterkere i markedet i nåværende situasjon. Dette både for å styrke norsk fisk sine muligheter i et marked svekket av finanskrisen, men også for å bygge merkevaren norsk fisk med sikte på tiden etter krisen. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 25 mill. kroner til markedsføring av norsk sjømat i utlandet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for at GIEK er tilført økte rammer. Samtidig er det viktig at staten innenfor de rammene GIEK nå er tilført, sikrer seg at disse dekker opp bortfall av reassuranse. Næringen henvender seg nå i større grad til GIEK Kredittforsikring AS som et utslag av at andre kredittforsikringsselskaper har strammet inn sin praksis. Samtidig er GIEK Kredittforsikring AS avhengig av å få dekket sin risiko i reassuransemarkedet.

Eksportfinans ble, som et utslag av finanskrisen, tilført økte midler. Fiskerinæringen har imidlertid ikke kunnet nyttiggjøre seg dette krisetiltaket fordi låneordningen i dag ikke omfatter finansiering av sjømateksport. Fiskebåtredernes Forbund ba i brev av 30. januar 2009 til finanskomiteen om at komiteen tar initiativ til at eksport av fisk kan komme inn under Eksportfinansordningen. Disse medlemmer mener det er viktig at de tiltak som omfattes, favner om de næringer som nå opplever finanskrisen på kroppen. Norsk sjømatnæring eksporterte i 2008 sjømat for 39,1 mrd. kroner. For å sørge for at norsk sjømatnæring overlever finanskrisen mener derfor disse medlemmer at staten må sørge for at ordningene innrettes slik at også sjømatnæringen kan dra nytte av eksportordningene.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for å endre Eksportfinansordningen slik at også sjømatnæringen kan gjøre seg nytte av denne, og om nødvendig fremme egen sak for Stortinget om dette."

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at GIEKs kredittforsikring innenfor de økte rammene får dekket bortfall av reassuranse."

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at Innovasjon Norge innenfor eksisterende retningslinjer benytter seg av risikofordeling med 75 prosent statlig risiko, slik at finanskrisens virkninger for fiskerinæringen reduseres."

"Stortinget ber Regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget med en situasjonsbeskrivelse og en vurdering av fiskerinæringens behov i lys av finanskrisen for å sikre norske arbeidsplasser og verdier."

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader ovenfor og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1050

Diverse fiskeriformål

75

Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 54 000 000 til kr 64 000 000

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

75

Marint verdiskapingsprogram, kan overføres, forhøyes med

45 000 000

fra kr 75 000 000 til kr 120 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til et sterkt behov for konkurransedyktige rammebetingelser for fiskerinæringen og mener at Regjeringens forslag til krisetiltak for næringen ikke holder mål. Disse medlemmer viser til at den nåværende markedssituasjonen for sjømat blant annet medfører økende lager.

Disse medlemmer viser til at fiskerinæringen nå rammes hardt av den akutte finans- og kredittkrisen, og fremmer følgende forslag for sikre en fortsatt god markedssituasjon for sjømateksporten:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om tiltak slik at Eksportutvalget for fisk kan intensivere sitt markedsarbeid for 2009."

"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme forslag om tiltak som statlig garanti for utvidelse av kredittiden fra salgslagene samt å styrke eksportgarantier."