Sammendrag
- E6 parsellen Nidelv bru–Grillstad
- E6 parsellen Værnes–Kvithammar
- Kostnadsoverslag og nytte
- Trafikkgrunnlag
- Utbyggings- og finansieringsopplegg
- Avtale
Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om utbygging og finansiering av E6 parsellene Værnes–Kvithammar i Stjørdal kommune og Nidelv bru–Grillstad i Trondheim kommune.
Parsellene var opprinnelig en del av den vedtatte utbyggingen av E6 Trondheim–Stjørdal. Disse endeparsellene ble imidlertid tatt ut av innkrevingsordningen i 1995 som en del av det reviderte opplegget som skulle gjøre bompengeselskapet i stand til å betjene gjelden. Det ble da forutsatt at man skulle komme tilbake til utbyggingen av parsellene senere.
Det er nå lokalpolitisk tilslutning til å videreføre bompengeinnkrevingen på prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal for å bygge endeparsellene Nidelv bru–Grillstad i Trondheim kommune og Værnes–Kvithammar i Stjørdal kommune, jf. omtalen av den lokalpolitiske behandlingen i kapittel 4 i proposisjonen. Byggingen av disse parsellene vil ferdigstille utbyggingen av E6 Trondheim–Stjørdal.
E6 fra Trondheim til Stjørdal er en sentral del av hovedvegnettet i Trondheimsregionen. Aksen Trondheim–Stjørdal er i tillegg et område i vekst, og dette gjenspeiler seg i trafikkprognosene som viser høy trafikkvekst de nærmeste årene. Det er derfor viktig å få sluttført arbeidet med utbyggingen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Departementet støtter derfor kommunenes og fylkeskommunens forslag om å utvide innkrevingsordningen for å finansiere sluttføringen av det opprinnelige E6 øst-prosjektet.
Parsellene er forutsatt delfinansiert med bompenger gjennom utvidelse av eksisterende innkrevingsordning på E6 mellom Trondheim og Stjørdal. I tillegg er det lagt til grunn om lag 730 mill. kroner i statlige midler i perioden 2010–2015.
Prosjektet er tidligere omtalt i blant annet St.meld. nr. 24 (2003–2004), St.prp. nr. 68 (2006–2007), St.prp. nr. 24 (2007–2008) og St.prp. nr. 45 (2007–2008).
Utbyggingen omfatter bygging av om lag 4,5 km dels ny firefelts veg og dels utbedret veg fra Nyhavna ved Nidelv bru (Pirbrua) til Grillstad.
Parsellen vil sammen med Omkjøringsveien, Nordre Avlastningsvei og Osloveien (Marienborg–Sluppen) utgjøre ringveisystemet rundt Trondheim sentrum.
Kompleksiteten i delprosjekt av parsellen (løsmassetunnel) har gjort at Statens vegvesen ønsker å prøve ut den nye konkurranseformen "konkurransepreget dialog". Det er første gang en slik konkurranseform prøves ut og vil gi verdifulle erfaringer med alternative konkurranse- og avtaleformer mellom entreprenør og Statens vegvesen.
Parsellen starter ved avkjøring til og fra flyplassen på Værnes (Sandfærhus) og går nordover under flyplassen, forbi Halsøen, over Tangen og på vestsida av bebyggelsen nord til Kvithammar. Vegen bygges som firefelts veg og vil på deler av strekningen avvikle både lokaltrafikk og fjerntrafikk.
Parsellen blir om lag 5 km lang. Strekningen mellom rundkjøringer som totalt er 1,6 km lang, vil få redusert fartsnivå og bli utformet etter prinsippene som gjelder for veg i bymessige strøk.
Ekstern konsulent og Statens vegvesen er enige om en styringsramme for hele utbyggingen på 3 500 mill. 2008-kroner. Kostnadsrammen er fastsatt til om lag 3 700 mill. 2008-kroner.
Den samlede styringsrammen framkommer som følger:
Styringsramme for parsellen Værnes–Kvithammar | 750 mill. kroner |
Styringsramme for parsellen Nidelv bru–Grillstad | 2 750 mill. kroner |
Sum | 3 500 mill. kroner |
Netto nytte for delparsellen Værnes–Kvithammar er - 480 mill. kroner og netto nytte over kostnad (NNK) er - 0,6. Netto nytte for delparsellen Nidelv bru–Grillstad er - 1 140 mill. kroner og netto nytte over kostnad (NNK) er - 0,4.
Trafikken på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har i gjennomsnitt økt med 4,4 pst. per år de 10 siste årene. I de siste 3 år har gjennomsnittlig vekst vært 6,2 pst.
Trafikken i juli og august i 2008 har vært lavere enn trafikken i samme periode i fjor. Dette innebærer at den samlede trafikkveksten fra januar til og med august i 2008 har vært 4,5 pst. Prognosen for trafikkutviklingen på strekningen som grunnlag for bompengeberegningene er:
2008 | 4,5 pst. |
2009 | 2,0 pst. |
2010 | 3,5 pst. |
2011–2020 | 2,3 pst. |
2021–2030 | 0,9 pst. |
Bakgrunnen for at det er forventet en nedgang i trafikken i 2009 er at det er forutsatt en takstendring i bomstasjonene fra 1. januar 2009.
Det er lagt opp til at utbyggingen av parsellene skal skje parallelt. Byggetiden for prosjektet er anslått til i overkant av 4 år. Parsellene kan med disse forutsetningene åpnes for trafikk i 2013.
Anleggsarbeidene på parsellen Nidelv bru–Grillstad er planlagt startet opp i 2009 med vegsystem og rundkjøring på Nyhavna.
Anleggsarbeidene på parsellen Værnes–Kvithammar er startet opp gjennom at byggingen av Havnekrysset er igangsatt.
I tråd med transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan for 2010–2019, er det lagt til grunn 520 mill. 2007-kroner til parsellen Nidelv bru–Grillstad og 150 mill. 2007-kroner til parsellen Værnes–Kvithammar. Omregnet til 2008-kroner utgjør dette til sammen om lag 730 mill. kroner.
Det er lagt opp til at eksisterende bompengeordning mellom Trondheim og Stjørdal i hovedsak videreføres, og eksisterende bomstasjoner foreslås benyttet i det nye opplegget. Tilstanden på bomstasjonene og det tekniske utstyret er slik at det i løpet av innkrevingsperioden vil være behov for oppdateringer og nyinvesteringer. I den forbindelse vil det være aktuelt å vurdere en automatisk innkrevingsløsning.
Det vil som en prøveordning være gratis å passere bomstasjonen på Leistad i Malvik kommune i retning Stjørdal. Bakgrunnen for dette er kommunens ønske om å redusere trafikkbelastningen på Vulluvegen som er en kommunal veg.
Trøndelag Bomveiselskap AS ble etablert i 1983 med formål å kreve inn bompenger som delfinansiering av ny E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Selskapet er ansvarlig for dagens innkreving av bompenger på bomstasjonene på Ranheim, Leistad og Hommelvik som del av E6 øst. Trøndelag Bomveiselskap AS vil ha ansvar for innkreving av bompenger etter nytt bompengeopplegg.
Takstene på bomstasjonene i Hommelvik og Leistad ble sist prisjustert i 1995, mens takstene på bomstasjonen på Ranheim ble justert i 2001. Siden takstene ikke justeres hvert år er målsettingen at takstene over tid skal øke i takt med prisstigningen. Rabatter og fritaksordninger er forutsatt å være i samsvar med takstretningslinjene.
Når anlegget er ferdigbygd, er det forutsatt at takstnivået kan økes med inntil 5 pst. ut over prisjustering.
Forslag til finansieringsplan går fram av tabellen.
Mill. 2008-kroner | |||||
Finansiert før 2009 | 2009 | 2010–2013 | 2014–2019 | Sum | |
Stat | 600 | 130 | 730 | ||
Bompenger | 110 | 420 | 2 180 | 60 | 2 770 |
Sum | 110 | 420 | 2 780 | 190 | 3 500 |
Forutsetningen ellers for finansieringsopplegget grå fram av kapittel 6.4 i proposisjonen. Med forutsetningene vil bompengelånet være nedbetalt rundt årsskiftet 2023/2024 etter om lag 15 års innkreving.
En eventuell kostnadsoverskridelse i anleggsperioden skal dekkes i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekt.
Nord-Trøndelag fylkeskommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune har vedtatt å stille simpel garantier for det lånebeløp som Trøndelag Bomveiselskap AS tar opp for bygging av parsellene Værnes–Kvithammar og Nidelv bru–Grillstad.
Departementet har merket seg at finansieringsopplegget virker robust og at det er stor lokal enighet om utbyggingen og finansieringen av prosjektene.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utvidelse av innkrevingsordningen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal for å finansiere parsellene Nidelv bru–Grillstad i Sør-Trøndelag og Værnes–Kvithammar i Nord-Trøndelag, vil det bli inngått en ny bompengeavtale mellom Samferdselsdepartementet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.