8 Justis- og politidepartementet
- 8.1 Sammendrag
- 8.2 Komiteens merknader
Justisdepartementet har ansvar for 16 virksomheter. Domstoladministrasjonen, som har ansvar for domstolene, er i tillegg under justisministerens parlamentariske ansvarsområde overfor Stortinget. Riksrevisjonen har avgitt 17 avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i ett heleid og ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har kontrollert gjennomføring og dokumentasjon av anskaffelser ved Politiets data- og materielltjeneste (PDMT). Revisjonen viser at PDMT har svake oppfølgingsrutiner av kontraktsporteføljen. Skriftlig dokumentasjon av anskaffelsesprosedyren, inngåelsesdato, avslutningsdato og/eller opprinnelig kontraktssum for avtalen foreligger ikke for flere anskaffelser. Disse forholdene er brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. PDMT har ikke tilfredsstillende oversikt over sine kontrakter. Krav til tilstrekkelig sporbarhet og tilgjengelighet for innkjøpere blir heller ikke ivaretatt. Mangelfull arkivering og tilgjengelighet når det gjelder rammeavtaler, medfører en risiko for at politidistriktene og særorganene ikke kan kontrollere innkjøpene mot vilkårene i rammeavtalene. Politidirektoratet har i etterkant opplyst til Riksrevisjonen at alle kontrakter nå er lagt inn i PDMTs kontraktsbase.
I PDMTs årsrapport for 2007 uttales det blant annet at man mangler ressurser for å opprettholde kontraktsporteføljen i henhold til anskaffelsesregelverket. Det framgår også at en konsekvens av dette blant annet kan være at politi- og lensmannsetaten risikerer å stå uten kritisk materiell.
Riksrevisjonen har tidligere tatt opp svakheter ved den andre hovedfunksjonen ved PDMT – ikt-forvaltningen. På denne bakgrunn ba Riksrevisjonen opplyst om det er planer om å evaluere PDMT. Videre spurte Riksrevisjonen om PDMT etter departementets vurdering har de nødvendige forutsetninger for å ivareta sin rolle som kompetanse- og servicesenter når det gjelder ikt og anskaffelser.
Justisdepartementet har svart at Politidirektoratet over lengre tid har hatt som strategi at PDMT skal inngå rammeavtaler for politi- og lensmannsetaten der det er hensiktsmessig med felles løsninger. Etatsbaserte rammeavtaler benyttes der dette er effektivt og økonomisk lønnsomt totalt sett. Departementet uttaler videre at et stadig mer komplekst regelverk stiller større krav enn tidligere til anskaffelseskompetanse for å unngå brudd på regelverket. På denne bakgrunn ser departementet det som nødvendig å profesjonalisere anskaffelsesfunksjonene, også med tanke på at enkelte anskaffelser gjøres av distriktene eller særorganene. Politidirektoratet vil i samarbeid med PDMT vurdere konsekvensene av å legge en større andel av avtalene ut til hvert enkelt politidistrikt.
Ifølge departementet har Politidirektoratet nå mottatt en oversikt over samtlige rammeavtaler som PDMT forvalter på vegne av politi- og lensmannsetaten. Politidirektoratet har bekreftet at direktoratet har mottatt forslag fra PDMT om hvilke av disse avtalene som bør utgå som sentrale rammeavtaler og eventuelt erstattes av lokale avtaler.
Justisdepartementet legger til grunn at tilsynet høsten 2008 vil gi grunnlag for at man kan gi et mer utfyllende og korrekt svar på status, og om det er behov for en ekstern evaluering av PDMT, eventuelt om det kan være aktuelt å sette i verk andre tiltak i tillegg til dem som er nevnt ovenfor. Justisdepartementet uttaler at det vil følge utviklingen nøye.
Ifølge forskrift om vaktvirksomhet § 3 skal politidistriktene godkjenne og drive kontroll med vaktselskapene. Rapportering i april 2007 fra Politidirektoratet til Justisdepartementet om politidistriktenes kontroll med vaktselskaper viser at kontrollen var mangelfull i flere politidistrikter i 2006. På denne bakgrunn ba Riksrevisjonen om å få framlagt eventuell dokumentasjon som viser gjennomført kontrollaktivitet i 2007. Videre ba Riksrevisjonen om en redegjørelse for tiltak som er satt i verk eller vurdert satt i verk for å få en snarlig tilfredsstillende kontroll med vaktselskapers virksomhet.
Justisdepartementet opplyser at Politidirektoratet i mai 2008 ikke har dokumentasjon fra politidistriktene over gjennomført kontrollaktivitet overfor vaktselskapene i 2007. Departementet vil imidlertid be om at dette blir innhentet. Departementet uttaler at Politidirektoratet arbeider med en funksjonell kravspesifikasjon for et nasjonalt register over vaktvirksomhet. Den vil bli sendt PDMT for klargjøring av hvordan et slikt register på rimeligste måte kan ferdigstilles i henhold til kravspesifikasjonen. Det er også nedsatt en arbeidsgruppe under ledelse av Justisdepartementet som for tiden gjennomgår loven om vaktvirksomhet og forskriften til denne. Departementet opplyser at Oslo politidistrikt og PDMT har utviklet et dataverktøy som vil effektivisere arbeidet med vandelskontroll av ansatte i vaktselskapene. Dette verktøyet vil bli tatt i bruk av de øvrige politidistriktene.
Ellers har Riksrevisjonens kontroll påvist svakheter vedrørende politidistriktenes innkreving av gebyrer som er hjemlet i lov og forskrift om vaktvirksomhet. Det forekom ulik praksis i politidistriktene når det gjaldt hvilket distrikt som skal kreve inn gebyrer når et vaktselskap har hovedkontor i ett distrikt og filialer i andre distrikter. Politidirektoratet har opplyst at det derfor vil klargjøre overfor distriktene at gebyrene skal kanaliseres gjennom det politidistriktet der selskapet har sitt hovedkontor.
Svakheter ved ikt-forvaltningen i politi- og lensmannsetaten er tatt opp i Dokument nr. 1 for regnskapsårene 2005 og 2006. Dette gjaldt spesielt manglende fullverdige reserveløsninger hvis en alvorlig hendelse skulle oppstå, manglende risiko- og vesentlighetsvurderinger i forbindelse med informasjonen i politiets systemer og manglende helhetlig risikovurdering for alle systemene. Det var ikke etablert en plan for dataklassifisering eller sørget for en vurdering av politiets data for å differensiere for eksempel sikkerhetstiltak. Det var heller ikke etablert rutiner for administrasjon av nettverkssikkerhet. Kontroll- og konstitusjonskomiteen understreket at det er svært viktig at politiet har fullverdig reservedriftsløsninger for informasjonssystemene.
Politidirektoratet har i de senere år satt i verk ulike tiltak for å bedre ikt-forvaltningen.
Saken blir fulgt opp.
Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) skal være politiets nasjonale kompetanse- og servicesenter for ikt, materiell og logistikk og for eiendom, bygg og anlegg. Riksrevisjonen har tidligere påvist svakheter innen ikt-forvaltningen og ser alvorlig på at det er avdekket svakheter og mangler også i den andre kjernevirksomheten som gjelder anskaffelsesområdet. Riksrevisjonen er i tvil om Justisdepartementet i stor nok grad har fulgt opp at Politidirektoratet har hatt tilstrekkelig styring og kontroll med PDMTs virksomhet.
Riksrevisjonen har merket seg at Politidirektoratet, i lys av Riksrevisjonens bemerkninger, har hatt en tett oppfølging av PDMT, og at det er satt i verk og gjennomført flere tiltak på området. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet vil ha en tett dialog med direktoratet om oppfølgingen av PDMT. Når resultatet av direktoratets tilsyn med PDMT høsten 2008 foreligger, vil det bli foretatt en vurdering av hvordan den videre oppfølgingen skal skje, og om det er behov for en ekstern evaluering av PDMT. Riksrevisjonen forutsetter at de tiltak som er og vil bli satt i verk, resulterer i at PDMT ivaretar sin rolle og oppgaveløsning på en bedre måte.
På bakgrunn av at politidistriktenes kontrollaktivitet med vaktselskapene i 2006 var lav, stilte Riksrevisjonen spørsmål ved om ikke politidistriktene burde ha vært fulgt opp med krav om rapportering av denne aktiviteten for 2007. Riksrevisjonen har merket seg at det tidligere er nedsatt en arbeidsgruppe for å fremme flere forslag til en bedre kontroll med vektere og vaktforetak. Riksrevisjonen har videre merket seg at det nå er innhentet oversikt vedrørende politidistriktenes kontroll av vaktselskaper i 2007. Oversikten viser, ifølge departementet, at kontrollaktivitetene generelt sett burde ha vært på et høyere nivå, og at kontrollene synes å mangle helt i enkelte distrikter. Ifølge departementet skal Politidirektoratet følge opp ovennevnte resultat overfor politidistriktene. Videre har Riksrevisjonen merket seg at Justisdepartementet, inntil et eventuelt nytt regelverk er vedtatt, skal følge opp overfor direktoratet at det innhentes oversikter over politiets kontrollaktivitet overfor vaktselskapene. Riksrevisjonen ser alvorlig på at kontrollaktiviteten har vært lav også for 2007 og forutsetter at departementets tiltak resulterer i en mer effektiv kontroll med vaktselskaper og at kontrollaktiviteten bringes på et tilfredsstillende nivå selv om et nytt regelverk ikke er vedtatt.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avgitt 17 avsluttende revisjonsbrev til virksomheter under Justis- og politidepartementet uten merknader. Riksrevisjonen har heller ikke hatt merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i ett heleid og ett deleid aksjeselskap.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen nå har avsluttet de fleste saker det tidligere har vært rapportert på. Det gjelder styring av anskaffelser i justissektoren, saksbehandlingen i den sivile rettspleien, saksbehandlingstiden hos Generaladvokaten, saksavviklingstiden ved domstolene og i Justissekretariatene, samt den helhetlige internkontrollen og risikostyring i departementet og justissektoren generelt.
Komiteen vil peke på at Riksrevisjonen fortsatt vil følge opp ikt-forvaltningen i Politidirektoratet og underliggende enheter. Det er satt i verk ulike tiltak for å bedre ikt-forvaltningen, men merknadene fra Riksrevisjonen tyder på at arbeidet går sent. Komiteen er overrasket over at arbeidet med reservedriftsløsninger ikke synes å være høyere prioritert, og mener departementet nå må sørge for fortgang i dette arbeidet. Det er viktig med stabile og sikre løsninger i politi- og lensmannsetaten.
Komiteen har merket seg at det er avdekket svakheter og mangler ved anskaffelsesvirksomheten i Politiets data- og materielltjeneste. Komiteen mener det er påkrevd med en tett oppfølging både fra Politidirektoratet og fra departementets side, og forventer at det skjer.
Komiteen viser til politiets ansvar for å godkjenne og føre kontroll med private vaktselskaper og med innkreving av gebyrer som er hjemlet i lov og forskrift om vaktvirksomhet. I følge Riksrevisjonen har nivået på kontrollaktiviteten for 2007 vært varierende fra politidistrikt til politidistrikt og i noen distrikter helt fraværende.
Komiteen viser til at private vaktselskaper i mange tilfeller utfører tjenester som grenser opp mot politiets virkeområde, og vil understreke viktigheten av at publikum kan stole på at vakttjenester utføres i tråd med de krav samfunnet setter.
Komiteen har merket seg at det er nedsatt en egen arbeidsgruppe til å gå igjennom loven om vaktvirksomhet og forskrift til denne, og forutsetter at Regjeringen snarest setter i verk tiltak for å sikre en forsvarlig kontroll av de private vaktselskapene. I en tid med lite tilstedeværende politi, vil vaktselskapenes arenaer antagelig bli enda større. I så måte er det viktig av hensyn til publikums tillit og sett i lys av de oppgavene vaktselskapene løser for samfunnet, at vaktselskapene følges tett opp, slik at det påses at disse selskapene overholder lovens bestemmelser.
Komiteen ber om å bli orientert om oppfølgingen i Dokument nr. 1 for budsjettåret 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Riksrevisjonens kommentarer når det gjelder Justis- og politidepartementet.
Disse medlemmer finner det bekymringsfullt at enkelte tidligere påpekte forhold fortsatt fremstår som ikke tilfredsstillende løst.
Disse medlemmer viser spesielt til Riksrevisjonens kommentarer om Politiets data- og materielltjeneste (PDMT). Disse medlemmer finner ikke å kunne akseptere at PDMT ikke fungerer som forutsatt, og viser til at PDMT har en sentral funksjon i forhold til mange av politiets oppgaver. Disse medlemmer har merket seg at det er gitt signaler om at PDMT skal følges tettere opp, samt at man skal vurdere ekstern evaluering. Til dette vil disse medlemmer bemerke at det burde vært gjort på et mye tidligere tidspunkt av hensyn til alle berørte parter og konsekvensene i forhold til gjeldede retningslinjer for helse-, miljø og sikkerhet.
Disse medlemmer mener at det foreligger klare indikasjoner på at det bør foretas en ekstern evaluering av PDMT, hvor styring, oppfølging, og etatens totale funksjonalitet gjennomgås.
Disse medlemmer viser videre til at departementets oppfølging av vaktselskapene har en noe tilfeldig karakter. Selv om dette arbeidet tilligger politidistriktene, har departementet et klart overordnet ansvar og disse medlemmer kan ikke se at dette er ivaretatt på en tilfredsstillende måte.