12 Landbruks- og matdepartementet
- 12.1 Sammendrag
- 12.2 Komiteens merknader
Det er avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Bioforsk.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i ett statsforetak, ett heleid aksjeselskap og tre deleide aksjeselskaper. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Revisjonen for 2007 har vist at det i styringsmøtet våren 2007 ble foretatt en gjennomgang av status for Reindriftsforvaltningens implementering av risikostyring i egen virksomhet. Det er ikke dokumentert at Landbruks- og matdepartementet har fulgt opp dette i den etterfølgende styringsdialogen med Reindriftsforvaltningen. I årsrapporten framgår det at prosessen med implementering har startet, og at arbeidet vil fortsette og særlig prioriteres i 2008. Landbruks- og matdepartementet har beklaget at Reindriftsforvaltningen ikke har kommet i mål i forhold til påleggene som er gitt når det gjelder implementering av risikostyringen på sine ansvars- og resultatområder.
I St.prp. nr. 1 for budsjettåret 2007 er det blant annet trukket opp seks resultatområder ut fra de overordnede målene om en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraftig reindrift. Vedtakene fra St.prp. nr. 1 er konkretisert i tildelingsbrevet fra Landbruks- og matdepartementet. Det er gitt mange prioriterte oppgaver som ikke synes å være gjennomført innenfor de tidsfrister Landbruks- og matdepartementet selv har fastsatt. Reindriftsforvaltningen har i september 2007 rapportert på avvikene. Riksrevisjonen kan ikke se at Landbruks- og matdepartementet har reagert på manglende gjennomføring. Landbruks- og matdepartementet er enig med Riksrevisjonen i at det ikke er tilfredsstillende når prioriterte, pålagte oppgaver ikke blir gjennomført i tilstrekkelig grad. Imidlertid bemerker departementet at avvik alltid blir kommunisert og påpekt i styringsmøter, men at det kan være grunn til å se nærmere på formen på kommunikasjonen, og at referatene fra styringsmøtene i større grad enn tidligere bør tydeliggjøre de signaler departementet gir.
Revisjonen for 2007 har vist at det i styringsmøte våren 2007 ble foretatt en gjennomgang og status for Bioforsks implementering av risikostyring. I referatet fra møtet framkommer det at Bioforsk stort sett har planer og rutiner for risikostyring og vil dokumentere dette i et eget brev til departementet. Landbruks- og matdepartementet beklager at det utfyllende brevet fra Bioforsk ikke er etterlyst og fulgt opp. Departementet opplyser videre at saken vil bli nærmere fulgt opp i et ekstraordinært styringsmøte med Bioforsk i juni 2008.
Riksrevisjonen har kontrollert sju anskaffelser. Bioforsk kan i liten grad dokumentere at anskaffelsene er foretatt i samsvar med regelverket for offentlige anskaffelser. Blant annet viser kontrollen at ingen av anskaffelsene var kunngjort, det finnes ikke protokoller, det finnes svært få kontrakter, og det er ikke innhentet skatteattester eller HMS-erklæringer. Leverandører som ikke ble foretrukket, fikk i liten grad opplyst om adgangen til å klage.
Landbruks- og matdepartementet bekrefter at regelverket for offentlige anskaffelser ikke er fulgt. Departementet har forståelse for Bioforsks argumentasjon om at sammenslåingen av ett forvaltningsorgan med særskilte fullmakter og to private stiftelser har vært en krevende prosess og at mye skulle på plass på kort tid. Departementet understreker imidlertid at dette ikke gir grunnlag for å avvike fra regelverket. Departementet forutsetter at Bioforsk ser på de tjenester de får levert av ITAS, og at framtidige kontrakter blir basert på konkurranse i tråd med regelverket.
Økonomi- og administrasjonsdirektøren i Bioforsk er styreleder i ITAS. Som styreleder og representant for eierne, herunder Bioforsk, er økonomi- og administrasjonsdirektøren også satt til å ivareta ITAS' økonomiske interesser. Dette kan føre til interessekonflikt mellom Bioforsk og ITAS. Det går fram av lov om offentlige anskaffelser § 5 første ledd at oppdragsgiver skal opptre i samsvar med god forretningsskikk, sikre høy forretningsetisk standard i den interne saksbehandling og sikre at det ikke finner sted forskjellsbehandling mellom leverandører. Organiseringen innebærer at økonomi- og administrasjonsdirektøren innehar dobbeltroller som kan skape uheldige rollesammenblandinger og habilitetskonflikter. Saken er omtalt i Riksrevisjonens brev til Landbruks- og matdepartementet, men departementet har ikke kommentert dette forholdet.
Riksrevisjonen foretok høsten 2007 en kartlegging og vurdering av ikt-virksomheten i Bioforsk. Gjennomgangen viste at Bioforsk ikke har foretatt sikkerhets- og sårbarhetsanalyse på ikt-området. Det er heller ikke utarbeidet kontinuitets- og beredskapsplaner. I forbindelse med etableringen av Bioforsk ble det i 2004 utarbeidet en ikt-plan/-strategi som ikke er oppdatert. Bioforsk benytter trådløst nettverk både i Ås og ved de lokale enhetene. Konfigureringen av nettverket er ikke tilfredsstillende og gir liten beskyttelse mot at uvedkommende kan komme inn i systemene.
Landbruks- og matdepartementet er enig i Riksrevisjonens vurderinger om at Bioforsk ikke i tilstrekkelig grad har gjennomført de vurderinger og utarbeidet de strategier og planer som er nødvendig for ikt-virksomheten. Departementet vil følge opp dette i et ekstraordinært styringsmøte våren 2008.
Revisjonen viste at Bioforsk ikke har foretatt de avstemminger som bestemmelser om økonomistyring i staten pålegger virksomhetene. Når det gjelder avstemming av lønnsinnberettede beløp mot det som er regnskapsført, har Bioforsk også tidligere år hatt problemer med disse avstemmingene. I forbindelse med årsavslutningsrevisjonen for 2006 sa Bioforsk at de for framtiden ville sørge for å etterkomme økonomiregelverket på dette punktet. Landbruks- og matdepartementet uttalte da at de ville påse at tiltakene ble iverksatt i styringsdialogen med Bioforsk.
Landbruks- og matdepartementet beklager at økonomiregelverket fortsatt ikke blir fulgt ved avstemminger, og at forholdene ikke i tilstrekkelig grad er fulgt opp av departementet. Økonomiforvaltning vil være tema på et ekstraordinært styringsmøte i juni 2008.
Revisjonen for 2006 viste at Institutt for skog og landskap og Mattilsynet ikke hadde utarbeidet risiko- og vesentlighetsvurderinger. Revisjonen for 2007 viser at Institutt for skog og landskap nå har utarbeidet risiko- og vesentlighetsvurderinger, mens det for Mattilsynet fortsatt gjenstår noe arbeid.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen hadde merknader til Mattilsynets regnskap for 2006. Bakgrunnen for denne konklusjonen var
fortsatt manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser
mangelfull kontroll av at alle fastsatte krav blir utfakturert
mangelfull internkontroll og oppfølging av om rutiner etterleves
Revisjonen av regnskapet for 2007 viser at Mattilsynet har igangsatt flere tiltak for å rette opp påpekte mangler knyttet til anskaffelsesvirksomheten, og at dette arbeidet viser positiv utvikling.
Revisjonen viser videre at Mattilsynet heller ikke i 2007 har endret sine kontrollrutiner tilknyttet gebyr for særskilte ytelser med hensyn til fullstendighet i innkreving av gebyrene. Riksrevisjonen tar til etterretning at Mattilsynet i løpet av 1. tertial 2008 vil innføre en midlertidig nettbasert rutine som sikrer sporbarhet og dermed muliggjør en fullstendighetskontroll.
Når det gjelder internkontroll og oppfølging av om rutiner etterleves, er flere av de forholdene som tidligere ble påpekt, nå rettet opp. Det er positivt at Mattilsynet utvikler rutiner og systemer rundt internkontrollen, men Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at ledelsen også følger opp at de etablerte kontrollene etterleves i praksis.
Saken blir fulgt opp.
Revisjonen for 2006 viste at Veterinærinstituttet ikke hadde planer med ett- og fleråring perspektiv. Revisjonen for 2007 viser at Veterinærinstituttet nå har en toårig strategiplan, men at det fortsatt ikke finnes en samlet ettårig plan for Veterinærinstituttet som kan brukes til overordnet virksomhetsstyring. Landbruks- og matdepartementet viser til tildelingsbrevet for 2008 hvor Veterinærinstituttet blir bedt om å få dette på plass. Det vises også til at dette var tema på styringsmøte våren 2008, og at Veterinærinstituttet nå er i prosess vedrørende utvikling av flerårig plan med lengre perspektiv enn to år.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Landbruks- og matdepartementet ikke har reagert på at pålagte og prioriterte oppgaver i Reindriftsforvaltningen og Bioforsk ikke er gjennomført innenfor de fastsatte tidsfrister.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet også finner forholdene utilfredsstillende. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp forholdene gjennom styringsdialogen med virksomhetene og iverksetter nødvendige tiltak.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det er foretatt anskaffelser i Bioforsk i strid med regelverket for offentlige anskaffelser, blant annet ved at ingen av de kontrollerte anskaffelsene var kunngjort, at det ikke finnes protokoller, og at det er svært få kontrakter med leverandørene. Riksrevisjonen har merket seg at departementet gjennom reviderte interne retningslinjer vil klargjøre ansvaret for å følge regelverket.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bioforsk ikke har foretatt sikkerhets- og sårbarhetsanalyser på ikt-området og at det heller ikke er utarbeidet kontinuitets- og beredskapsplaner på området. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp de tiltak som er iverksatt på området.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Bioforsk ikke har foretatt alle de avstemminger de er pålagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten. Slike avstemninger skal blant annet sikre at rapportering av innberetningspliktige ytelser til skattemyndighetene er korrekt. Riksrevisjonen merker seg de tiltak som er iverksatt og vil følge opp dette i den årlige revisjonen.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil vurdere organiseringen av ikt-tjenestene i Bioforsk.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Bioforsk. Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i ett statsforetak, ett heleid aksjeselskap og tre deleide aksjeselskaper. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Komiteen viser til Riksrevisjonens gjennomgang av virksomhetsstyring i forhold til Reindriftsforvaltningen og Bioforsk. Komiteen ser alvorlig på at Landbruks- og matdepartementet ikke har reagert på at pålagte og prioriterte oppgaver i Reindriftsforvaltningen og Bioforsk ikke er gjennomført innen de fastsatte tidsfrister. Komiteen forutsetter at forholdene følges nøye opp i styringsdialogen med virksomhetene og at det iverksettes nødvendige tiltak for å forbedre virksomhetsstyringen.
Komiteen deler Riksrevisjonens kritikk av at det er foretatt anskaffelser i Bioforsk i strid med regelverk for offentlige anskaffelser. Komiteen merker seg at departementet gjennom reviderte interne retningslinjer vil klargjøre ansvaret for å følge regelverket, og forventer at regelverket for offentlige anskaffelser følges.
Komiteen mener det er alvorlig at Bioforsk ikke har foretatt avstemninger de er pålagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten og merker seg at Riksrevisjonen vil følge dette opp.
Komiteen merker seg Riksrevisjonens kritikk av IKT-tjenesten i Bioforsk og forventer at departementet vurderer en mer hensiktsmessig organisering og oppfølging.
Komiteen viser til at tidligere rapporterte forhold vedrørende Mattilsynets kontrollrutiner ikke er fulgt opp. Komiteen forventer at departementet hurtig følger opp disse forholdene.