Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Silvia K. Kosmo, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til at Romanifolkets/taternes fond ble etablert i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004, og at vedtektene for stiftelsen er utarbeidet i samsvar med Stortingets flertallsinnstilling i saken, jf. Innst. S. nr. 250 (2003–2004). Komiteen viser til partienes respektive forslag og merknader i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at stiftelsens oppgave er å forvalte avkastningen fra fondet. Flertallet viser til at det har tatt tid å få styret godkjent av stiftelsestilsynet, men at styret nå er etablert og kan starte arbeidet med fondets avkastning som i 2009 er foreslått å utgjøre 4 mill. kroner, jf. statsbudsjett for 2009. Flertallet er positiv til at avkastningen også skal benyttes til å drive sekretariat/rådgivningssenter som kan tilby juridisk og annen hjelp til tatere.
Komiteen viser til brev fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen av 28. april 2008, hvor det fremkommer at styret i Romanifolkets fond i dag består av tre representanter fra Taternes landsforening (TL) og tre representanter fra Landsorganisasjonen for Romanifolket (LOR). Komiteen er kjent med at de organisasjonene som mottar grunnstøtte etter vedtektene har anledning til å sitte i styret, og at staten i tillegg har oppnevnt en styrerepresentant uten stemmerett.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at styret for Romanifolkets fond nettopp er etablert. Flertallet ser frem til at fondets styre vil forvalte avkastningen etter de kriterier og formål som er nedfelt i fondets stiftelsesdokument. Flertallet viser til at fondets avkastning ifølge stiftelsesdokumentet skal brukes til tiltak som fremmer bevaring og utvikling av Romanifolkets/taternes kultur, språk og historie.
Flertallet vil på denne bakgrunn ikke bifalle representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser at forslagsstillerne ønsker at Regjeringen oppnevner et nytt uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte Romanifolkets/taternes fond. I likhet med forslagsstillerne er disse medlemmer kjent med at det hersker en del uro rundt sammensetningen av styret, og at det reises tvil om både representativitet og habilitet. Disse medlemmer viser til at VG den 23. og 24. februar 2008 hadde oppslag i forbindelse med denne saken.
Disse medlemmer er kjent med at det i målgruppen for fondet er en del uro og skepsis i forhold til den fremtidige forvaltningen av fondet. Dette bekymrer disse medlemmer. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen være oppmerksom på problemstillingene rundt dette og følge opp med tiltak dersom det skulle vise seg å være nødvendig. På bakgrunn av den uroen som eksisterer i forhold til styrets habilitet vil disse medlemmer anbefale at styret selv tar initiativ til å endre vedtektene slik at også statens representant får stemmerett i styret. Dette vil kunne løse problemet ved eventuell stemmelikhet i styret.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre følgende forslag:
"Stortinget ber stiftelsesstyret endre vedtektene og gi statens representant stemmerett i styret."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer gikk imot opprettelsen av Romanifolkets fond i Innst. S. nr. 250 (2003–2004). Disse medlemmer er klar over at overgrep mot Romanifolket og andre grupper har skjedd i tidligere tider, men er av det syn at oppreisning må bli gitt på et individuelt grunnlag til de som ble utsatt for overgrepene. Videre er disse medlemmer av den oppfatning at den norske stat skal behandle alle norske borgere mest mulig likt uavhengig av gruppetilhørighet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiet alternative statsbudsjett for 2009, og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009), der det fremmes forslag om å nedlegge fondet.
Disse medlemmer mener at det er viktig at styret har nødvendig troverdighet hos alle de som tilhører Romani- og taterfolket, når offentlige midler uansett er satt av til dette formålet. I VG lørdag den 23. februar 2008 kan en lese at et brødrepar med sterk støtte fra familien har sikret seg vetorett i styret som skal utbetale den årlige avkastningen fra fondet. Taternes landsforening, som forvalter Romanifondet opprettet av regjeringen, fremstår i dag som et rent familieforetak, hvor én familie sitter med rent flertall og vetorett i styret. Disse medlemmer mener at dette er betenkelig, og vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppnevne et nytt uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte Romanifolkets/taternes fond."
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.