Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om disponering av betongunderstellet til MCP-01
Dette dokument
- Innst. S. nr. 103 (2008–2009)
- Kildedok: St.prp. nr. 9 (2008–2009)
- Dato: 08.12.2008
- Utgiver: energi- og miljøkomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endelig disponering av understellet til MCP-01 (Manifold and Compression Platform). Dette er en betonginnretning på britisk kontinentalsokkel, og som er en del av rørledningssystemet som transporterte gass fra Frigg til St. Fergus i Skottland.
Eierskapet til innretningen er delt mellom norske og britiske interesser og bestemt i henhold til Frigg-traktaten. Saksbehandlingen av avslutningsplanen for MCP-01 er derfor harmonisert og koordinert mellom Norge og Storbritannia. Endelig avslutningsplan som dekker disponering av innretningens overbygning og betongunderstell, ble oversendt myndighetene i begge land 5. oktober 2007. Disponeringsvedtak for overbygningen innebærer at denne fjernes og tas til land for endelig disponering.
Basert på en totalvurdering der det er tatt hensyn til teknisk gjennomføring, sikkerhet for personell, miljøet, fjerningskostnader og virkninger for andre brukere av havet, slutter Olje- og energidepartementet seg til eiernes anbefaling om at betongunderstellet av MCP-01 etterlates på stedet. Etterlatelsen er begrunnet med at risikonivået ved heving av understellet for disponering på land ifølge operatøren vil ligge langt utenfor akseptable rammer. Dette gjelder både sikkerhet for personell under operasjonen og sannsynligheten for å kunne gjennomføre en vellykket operasjon (teknisk gjennomførbarhet).
Betongunderstellet vil kunne være til hinder for fiskeri og fri ferdsel på havet. Den reelle situasjonen vil være om lag som i dag.
Departementet viser til at Det Norske Veritas har gjennomført en konsekvensutredning, som etter en total miljøvurdering konkluderer med at etterlatelse på stedet er vurdert som det beste disponeringsalternativ.
Kostnaden ved å etterlate understellet på stedet er anslått til 152 mill. kroner (2008), som dekker fjerning av stålverk som er festet på yttersiden av ytterveggen samt opprydding innen 500 m-sonen og sluttinspeksjon for å dokumentere forholdene rundt betongunderstellet.
I konsultasjonsprosessen med de øvrige OSPAR-konvensjonspartene har det ikke kommet innvendinger mot at betongunderstellet MCP-01 etterlates på stedet.
Dersom det besluttes at betongunderstellet etterlates, skal operatøren på vegne av rettighetshaverne sørge for at MCP-01 blir avmerket på sjøkart.
Departementet viser til at ansvar i tilknytning til disponering av innretninger fra petroleumsvirksomheten er regulert av petroleumsloven § 5-4. Av loven følger det at rettighetshaverne/eierne er ansvarlig for skade eller ulempe som voldes forsettlig eller uaktsomt i forbindelse med en innretning som er vedtatt etterlatt. Når det gjelder disponering av betongunderstellet MCP-01, vil operatøren på vegne av rettighetshaverne/eierne også være ansvarlig for montering, drift og vedlikehold av nødvendig navigasjonsutstyr. Det nevnte ansvaret påhviler rettighetshaverne/eierne inntil noe annet eventuelt avtales med myndighetene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Tord Lien, Ingrid Skårmo og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til at Norge og Storbritannia deler eierskapet til innretningen, og at landene samarbeider om saksbehandlingen i saken.
Komiteen støtter anbefalingen om at betongunderstellet til MCP-1 etterlates. Komiteen viser til at OSPAR-konvensjonen og OSPAR-beslutning 98/3 gir rom for at installasjonen etterlates til havs, og at ingen berørte parter har protestert på dette etter konsultasjoner. Komiteen viser til at dette har marginale konsekvenser for miljø og fiskeriinteresser. Komiteen har merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet påpeker at området har relativt begrenset fiskeriaktivitet.
Komiteen viser til at fjerning av betongunderstellet er anslått å koste 5,8 mrd. kroner, mens det vil koste ca. 152 mill. kroner å etterlate det. Komiteen har merket seg at fjerning av understellet har svært høy risiko under operasjonen, med anslagsvis 60 pst. sannsynlighet for en betydelig ulykke eller hendelse under heving, tauing og nedbygging.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet kan godkjenne operatørens anbefalte disponeringsløsning når det gjelder betongunderstellet til MCP-01, i samsvar med anbefaling fra Olje- og energidepartementet.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. desember 2008
Gunnar Kvassheim |
Ketil Solvik-Olsen |
leder |
ordfører |