Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til den fremlagte St.meld. nr. 34 (2007–2008) og redegjørelsen om de fiskeriavtalene som er inngått med andre land for 2008 og fisket etter avtalene i 2006 og 2007.

Komiteen er kjent med at en stor del av norsk fiske skjer på bestander som vi deler med andre land, og at Norge har inngått ulike typer fiskeriavtaler med en rekke land.

Komiteen viser til at de etablerte samarbeidsavtalene står sentralt i norsk fiskeriforvaltning. Komiteen har merket seg at de viktigste bilaterale forhandlingene for 2008 har vært ført med Russland, EU, Færøyene og Grønland.

Komiteen viser til at kontroll på ressursuttaket på felles fiskebestander krever et nært samarbeid mellom de landene som deler ressursene. Komiteen er tilfreds med at et slikt samarbeid pågår med begge partene Norge deler viktige fiskeressurser med, Russland og EU, og at det i tillegg er inngått avtaler om kontroll direkte med medlemsstater i EU samt flere andre stater.

Komiteen har merket seg at satellittsporing av fiskefartøy er et nytt og viktig verktøy i kontrollarbeidet, og at det er inngått satellittsporingsavtaler mellom landene som har felles fiskeriinteresser i Nordøst-Atlanteren.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at Regjeringen har innført en rekke tiltak for å hindre ulovlig, urapportert og uregulert fiske, og at spesielt tiltaket med å svarteliste fartøy som driver uønsket aktivitet, nå gir gode resultater.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til behovet for økt kontroll med UUU-fiske og mener Kystvakten må tilføres midler slik at effektiv kontroll er mulig. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2009 styrker Kystvakten med 350 mill. kroner.

Komiteen viser til at et hovedfokus for samarbeidet mellom Norge og Russland om forvaltning og kontroll i Barentshavet i 2007 var arbeidet med å styrke kontroll med uttak og omlasting av fisk i Barentshavet. Komiteen er tilfreds med at Norge og Russland er enige om å fortsette det viktige arbeidet med å komme overfisket i Barentshavet og Norskehavet til livs. Komiteen har merket seg at selv om det bilaterale fiskerisamarbeidet med Russland fortsatt er både krevende og komplisert, rapporteres det nå om at det er oppnådd reell fremgang siden 2006.

Komiteen viser til at Norge og EU har et felles ansvar for å forvalte fiskeressursene i Nordsjøen, bl.a. med å fastsette årlige totalkvoter for bestandene. Komiteen har merket seg at det i samarbeidet mellom Norge og EU fortsatt er områder der det er behov for felles tiltak for å bedre fiskeriforvaltningen, og at en av hovedutfordringene er å bedre beskatningen av fiskeressursene i Nordsjøen. Det vises spesielt til at utkastproblematikken er en hovedutfordring i det bilaterale samarbeidet med EU. Komiteen viser til at utkast er en av de største truslene mot bærekraftig forvaltning av fellesbestandene mellom Norge og EU, og at dette problemet er særlig stort i Nordsjøen. For å øke det økonomiske utbyttet av bestandene i Nordsjøen er det helt avgjørende at EU reduserer det nåværende høye utkastnivået.

Komiteen er opptatt av at Regjeringen fortsatt skal sette fokus på dette i sine samtaler med EU, og at det skal kreves bindende tiltak fra EU for å redusere utkast på felles forvaltede bestander.

Komiteen har for øvrig ingen merknader.