Vedlegg 2
Jeg viser til brev av 31. oktober 2008 vedrørende Dokument nr. 8:93 (2007-2008) og har følgende svar på de spørsmål som stilles.
2) Hva er provenyet for å innføre et slikt avgiftsfritak?
Provenyvirkningene av et fritak for merverdiavgift for skipstunneler i Norge antas i første omgang å være knyttet til prosjektet Stad skipstunnel. I en konseptutredning fra Kystverket i 2007 anslås byggekostnadene til prosjektet Stad skipstunnel til mellom 1 170 mill. kroner og 1 730 mill. kroner. En del av disse kostnadene vil faktureres med merverdiavgift, mens andre, f.eks. lønn, ikke er merverdiavgiftspliktige. Dersom prosjektet gjennomføres, og bygging av skipstunneler fritas fra merverdiavgift, vil kostnadene knyttet til varer og tjenester fakturert med merverdiavgift reduseres med 20 pst. Finansdepartementet kjenner ikke direkte til kostnadene knyttet til merverdiavgift for dette prosjektet, og kan derfor ikke anslå et konkret provenytap.
3) Ber også om lovteknisk bistand for en slik endring som skissert i forslaget.
Fritak for skipstunneler kan lovteknisk gjennomføres ved at det fremmes følgende forslag til endring i § 16 første ledd nr. 13:
I lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift skal § 16 første ledd nr. 13 skal lyde:
"13. Tjenester i siste omsetningsledd som gjelder planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg og baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport, skipstunneler, samt fremstilling på verksted av bruer eller deler av bruer til slik veg eller bane.
Endringen trer i kraft 1. januar 2009."