Vedlegg 1
Jeg viser til forslaget fra representantene Elisabeth Røbekk Nørve og Leif Helge Kongshaug om at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.
Representantene viser blant annet til at skipstunneler ikke er omfattet av merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, og at dette er en naturlig følge av at det per i dag ikke er anlagt noen skipstunneler i Norge. Det vises videre til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt som lenge har vært til utredning. I en sluttrapport fra Kystverket, som nylig er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet, konkluderes det med at tunnelen vil gi en positiv samfunnsøkonomisk nytte. Representantene mener at i det videre arbeid er det derfor viktig å legge til rette for at prosjektet vil kunne bli behandlet på lik linje med andre infrastrukturtiltak på land.
Jeg vil innledningsvis vise til at fritaket i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, er begrenset til siste omsetningsledd, og gjelder tjenester med planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg. Bestemmelsen omfatter også de samme tjenestene vedrørende baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport. Bestemmelsen gjelder videre arbeid med framstilling på verksteder av bruer for veg eller bane som for øvrig omfattes av fritaket. Merverdiavgift på tjenester knyttet til bygging av en skipstunnel er som representantene viser til, ikke omfattet av fritaket.
Begrunnelsen for avgiftsfritaket for arbeid på offentlig veg, var ønsket om å fjerne konkurransevridningen mellom offentlig virksomhet i egen regi og privat arbeid i vegsektoren, jf. Ot.prp. nr. 13 (1971-72). Dette skyldes at det ved bruk av egen virksomhet (Statens vegvesen) til å utføre arbeid på offentlig veg, ikke påløp merverdiavgift på arbeidet (tjenestedelen). For andre næringsdrivende forelå det imidlertid plikt til å beregne merverdiavgift. Uten et slikt fritak ville det vært mer lønnsomt for staten å gjennomføre vegutbygginger med egne ansatte uten merverdiavgift, enn å kjøpe tjenester fra private aktører. Bestemmelsen har dermed i stor grad de samme formål som lov 12. desember 2003 nr. 108 om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner mv.
I dag er den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med andre private aktører. Den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket synes dermed å være svekket
Fritaket, som har vært praktisert siden 1973, innebærer at det i forbindelse med statlig finansiering av et vegutbyggingsprosjekt ikke tas hensyn til merverdiavgiftskostnadene på den delen som gjelder tjenester. Et slikt fritak innebærer likevel en kostnad for staten, i form av tapte merverdiavgiftshintekter. Et eventuelt forslag til lovendring her vil måtte fremmes for Stortinget og behandles i sammenheng med de ordinære budsjettene. Dersom det vedtas å bygge Stad skipstunnel vil det måtte foretas en ordinær vurdering av bevilgningene som ledd i denne beslutningen.