Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at dokumentet er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 19. juni 2008 og 7. november 2008 følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til svarbrev 19. juni 2008 fra finansministeren der det fremkommer at fritaket i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, er begrenset til siste omsetningsledd og gjelder tjenester med planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg. Bestemmelsen omfatter også de samme tjenestene vedrørende baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport. Bestemmelsen gjelder videre arbeid med framstilling på verksteder av bruer for veg eller bane som for øvrig omfattes av fritaket. Merverdiavgift på tjenester knyttet til bygging av en skipstunnel er som representantene viser til, ikke omfattet av fritaket. Som det redegjøres for i forslaget og i svarbrev fra finansministeren, er bakgrunnen for avgiftsfritaket i hovedsak å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren.

Flertallet vil påpeke at ettersom den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, og nå konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, er den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket noe svekket.

Flertallet mener forøvrig at spørsmålet om et eventuelt merverdiavgiftsfritak må vurderes nærmere hvis vedtak om bygging av Stadt skipstunnel foreligger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig med forslagsstillerne i at skipstunneler bør likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen. Som det redegjøres for i forslaget og i svarbrev fra finansministeren, så er bakgrunnen for avgiftsfritaket i hovedsak å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren når det gjelder tjenester med planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig vei, broer og tunneler. Merverdiavgift på tjenester knyttet til bygging av skipstunnel er ikke omfattet av avgiftsfritaket.

Disse medlemmer påpeker at ettersom den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, og nå konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, er den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket noe svekket. Allikevel ser disse medlemmer gode grunner til at bygging av skipstunneler innbefattes av avgiftsfritaket, og legger til grunn at Regjeringen endrer merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13.

Disse medlemmer ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13 slik at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler."