Vedlegg
Jeg viser til brev av 10. juni 2008 fra Næringskomiteen om forslag om at regjeringen etablerer en tilsynsordning for offentlige anskaffelser og nedsetter et utvalg for å utforme forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Innledningsvis vil jeg understreke at jeg er enig med representantene om at etterlevelsen av regelverket om offentlige anskaffelser ikke er god nok. Regjeringen har derfor satt i gang flere tiltak for å bedre kompetansen og etterlevelsen av regelverket. Regjeringen opprettet 1. januar 2008 Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI). En sentral oppgave for DIFI er kunnskapsspredning og informasjon om offentlige anskaffelser. For å styrke kompetansen om offentlige anskaffelser skal direktoratet blant annet arbeide med å styrke innkjøpsnettverk i Norge, og legge til rette for kompetanse- og erfaringsutveksling mellom disse. Direktoratet skal også være pådriver for bruk av elektroniske løsninger, og direktoratet har allerede inngått en rammeavtale for et elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy som skal gjøre det enklere for offentlige virksomheter å følge prosedyrene i regelverket.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) fikk myndighet til å ilegge gebyr for ulovlige direkteanskaffelser fra 1. januar 2007. Adgangen til å fremme klager i saker om ulovlige direkteanskaffelser ble utvidet, slik at det ikke gjelder et krav om saklig interesse. Dette er viktige tiltak for å få effektiv etterlevelse av regelverket om offentlige anskaffelser.
Departementet har også startet et arbeid for å vurdere hvordan håndhevelsen av regelverket om offentlige anskaffelser kan bedres ytterligere. Norge skal gjennomføre et nytt håndhevelsesdirektiv om offentlige anskaffelser. I forbindelse med gjennomføringen av direktivet tar jeg sikte på å opprette et utvalg for å vurdere konsekvensene av direktivet og hvordan de nye reglene kan gjennomføres best mulig i Norge. Som en del av dette arbeidet må også KOFAs fremtidige rolle vurderes.
Reglene om gebyr for ulovlige direkteanskaffelser har kun virket i siden januar 2007, og håndhevelsen av regelverket vil, som nevnt, bli ytterligere styrket i forbindelse med gjennomføring av det nye håndhevelsesdirektivet. Sammen med arbeidet DIFI skal gjøre for å heve kompetanse om offentlige anskaffelser, er dette viktige tiltak for å bedre etterlevelsen av regelverket om offentlige anskaffelser. Det er viktig at disse tiltakene får tid til å virke, og jeg ser det derfor ikke som hensiktsmessig å etablere en ny tilsynsordning for offentlige anskaffelser.